Vždycky jsem tvrdil, že na dobré věci se vyplatí počkat. Od doby, kdy nám Yamaha ukázala černý prototyp modelu T7, uplynuly dlouhé tři roky.

Očekávání mezi enduráky byla nebesky vysoká, protože motorka vypadala tak, že to bude myslet vážně. Úzká stavba, správný rozměr ráfků s velkou 21″ gumou vpředu a vysoký štítek, který má evokovat opravdické rallye speciály.

Zatímco ostatní výrobci se soustředili na to, aby zákazníkům dodávali motorky více zaměřené na silniční ježdění, z Yamahy bylo cítit, že bude více myslet na ty, kteří mají rádi dovádění mimo asfalt. Teď je konečně tady, v plné parádě, a my jsme měli možnost ji povodit v nádherném prostředí Beskyd. Tohle jsme na ní zažili.

 

 

Padne do ruky

Hned na první pohled je jasné, jak moc se v Yamaze zaměřili na lehkost a štíhlou stavbu. Motorka je v oblasti kolen fantasticky úzká. Řadový dvouválec CP2, původem z MT-07, je kompaktní jednotka plná hravého charakteru a vzhledem k tomu, že MT mám doma, můžu dobře srovnat, jak bude působit v nejnovější Ténéré.

Hodně mě potěšila jezdecká pozice. Řídítka mají správnou šířku a jsou ve správné výšce, stejně jako stupačky. Když sedíte, máte krásně uvolněné ruce, a po vyhoupnutí do stupaček je to ideální pozice pro jízdu v terénu. Ovládací prvky dobře pasují do ruky, nic nemusím hledat a z motorky jde pocit, že je okamžitě vaše.

Jako kdybyste na ní jezdili už roky. Nad tímhle někdo hodně dlouho přemýšlel a je znát, že vývoj měl na starosti tým, který má zkušenosti z offroadových soutěží.

 

 

 

Je to tam

Jakkoliv je motor na první pohled identický s MT-07, pro použití v Ténéré byl samozřejmě upraven. Airbox, výfuk a celé mapování je podřízeno tomu, aby šel dvouválec lépe v nižších a ve středních otáčkách. A přesně to dělá. 74 koní a 68 Nm točivého momentu se zdá adekvátních. Emtéčko má docela znatelnou výkonovou špičku, Ténéré ale díky měkčí palivové mapě působí lehce utlumeně.

Nemůžu říct, že by nejela – to by byla blbost, ale možná jsem čekal trochu větší chuť jít do otáček. Musím ale pochválit to, jak kultivovaně působí. Je schopná jet na jedničku na volnoběh, aniž by cukala nebo jste měli pocit, že motor trápíte.

To je pro jízdu v terénu ohromně důležité, protože se často dostanete do pasáží, které vyžadují finesu na spojce a jemný motor, který dokáže najít přilnavost zadního kola. Klidně na ní můžete jezdit stylem „všude o kvalt výš“ s klidem, že když otočíte plynem, motor se dokáže sebrat a dodat potřebný tah. Už chápu, proč se továrna rozhodla nepoužívat na Ténéré kontrolu trakce. Jednoduše není potřeba.

Motor se tak krásně kontroluje, že mě ani jednou nenapadlo, že bych ji chtěl. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že dvě palivové mapy by se hodily. Jedna měkká a jedna s trošku ostřejším nástupem, to by úplně stačilo a z mého pohledu by to motorce dodalo trochu víc šťávy. Dálniční rychlosti nebudou problém ani při plném naložení a tady oceníte, jak ohleduplně srká benzin. Jezdit kolem pěti litrů nebude vůbec žádný problém.

Převodovka jde hezky čistě, kvalty jsou správně rozvržené a ani jednou se mi nestalo, že bych trefil falešný neutrál. Důležitá věc – spojka jde lehce a má pěknou dávkovatelnost, to je v offroadu potřeba.

 

 

Jako pírko

Jakkoliv mě její motor baví, tak hlavním tahákem Ténéré je jeho báječná ovladatelnost. Ta motorka neklade vůbec žádný odpor a máte pocit absolutní převahy nad hmotností. Už když na ni vlezete, v první sekundě ucítíte, jak skvěle je vyvážená.

Z bočního profilu se může zdát, že je motor umístěný docela vysoko, a tím pádem bude i vysoko její těžiště, ale tady technici doopravdy kouzlili. Je super, jak sedne do ruky a mezi nohama nemáte pocitově žádnou váhu. Umožňuje to nechat motorku pod sebou pracovat a nepřekážet jí v tom, aby hlavní část práce udělala sama. Plně natankovaná váží 204 kg, rozložení hmotnosti je v poměru 48 % předek a 52 % zadek.

Ze začátku dne jsme Ténéré vodili na úzkých silničkách a tady ukázala, jak moc miluje zatáčení. I přes jednadvacítku vpředu je z podvozku cítit jistota a ochota zakusovat oblouky rychlostí, která ani zdaleka nebyla legální.

Ta motorka si je sebou ohromně jistá – dokonce až tak, že jsem měl choutky občas lehce vystrčit nohu a poslat na zem kolínko. Gum se není třeba bát. Tváří se celkem offroadově, ale podrží i na silnici. Nezaleknou se ani mokra, což jsme si také vyzkoušeli. Schválně jsem motorku tlačil až na samotnou hranici, abych věděl, jestli neznervózní, ale dočkal jsem se jen čitelné přilnavosti.

Tohle teda beru. Ke konci dne se nám jízda pochopitelně zvrhla v malý závod kolem nádherných silnic u Velkých Karlovic, ale ani tady Ténéré nezklamala – ta mašina umí jet hodně rychle. Dokonce tak, že to už hraničí s neslušným chováním. Lehce jsem se pral s pravou nohou, kde mi trochu vadilo víko motoru. Ve stupačkách jsem to ale nevnímal.

 

 

Je to teréňák?

No jéje! 210mm zdvih vidlic sice není úplně plnotučný, aby to zapálilo kalhoty nadšených hardcore enduráků, ale poslouchejte dobře – Ténéré v terénu dokáže úžasný věci, to vám dám klidně písemně. Nedali jsme si sice žádný těžký offroad (musím si ji půjčit ještě jednou a protáhnout ji po svých soukromých erzetách), ale i tohle krátké svezení ukázalo, jak schopná motorka to je.

Od podvozku nejdou žádné rázy, tlumiče krásně filtrují nerovnosti, a když trefíte velký šutr nebo kořen, nedočkáte se žádných rázů. Jedna věc mě ale maličko zklamala – čekal jsem mnohem větší chuť jezdit po zadním. Samozřejmě to jde – přes spojku ji vyhoupnete i na trojku, ale v terénu často potřebujete na překážkách přizvednout předek, použitím samotného plynu se jí však moc nechce. Musíte holt chytit správný grif.

Super zpráva je, že Yamaha má pořádné stupačky, ze kterých se bez použití nářadí dá jednoduše odmontovat guma. Sedlo má správnou tvrdost a bude pohodlné i na delší vyjížďky. Centrální budík je jednoduchý a přehledný, nečekejte ale žádné grafické orgie jako u konkurence. Přístrojovka se v terénu taky trochu klepe, což nepřidává její čitelnosti.

ABS jde vypnout, a to dokonce i na předním kole, což dnes není zcela běžné. Po vypnutí zapalování se pak hodí motorka zpátky do výchozího nastavení. Brzdy mají dostatečnou účinnost, zadek je hezky dávkuje, když potřebujete (nebo chcete) hodit motorku do smyku.

 

 

Pro každého

Ténéré 700 je expertní náčiní pro velmi úzkou skupinu zákazníků. Právě naopak – ta motorka umí všechno a nic nechce ošidit. Yamaha za ní chce 249 900 korun, a to mi přijde jako koupě století. Pokud máte zájem, neváhal bych, protože z minulosti víme, že továrna často nasadí velmi dobrou cenu a později ji o kousek zvýší.

Ne sice nijak dramaticky, ale o pár tisíc určitě ano. Oproti konkurenci tady máte mnohem jednodušší techniku bez zbytečných serepetiček, brilantní ovladatelnost a ochotu vyhovět ve všem, co jí předhodíte před její charakteristický čumák.

Verdikt ****a půl

Lehké a neuvěřitelně agilní enduro za neodolatelnou cenu. Ostatní útočí moderní technikou, Ténéré ryzími zážitky a opravdovostí. Je skvělá!

 

 

 

Kup si ji, když…
  • preferuješ lehkost před zavalitostí,
  • máš rád jednoduchou techniku,
  • chceš se vydat i do těžšího terénu.

 

Nekupuj si ji, když…
  • jak to nemá 150 koní, tak to nechceš,
  • rád mačkáš tlačítka,
  • chceš cestovat ve dvou s plnou zátěží.

 

 


text: Karel Táborský, foto: Yamaha

1 komentář

  1. Proč nikdo nekomentuje? KT a motohouse rulez a tyhle typy motorek beztak nejpouzitelnejsi, alespoň v ČR.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno