Je to jeden z největších otazníků vznášející se nad motorkovým světem: Stačily by soudobé produkční litrové motorky legendárním závodním pětistovkám?
Co by se stalo, kdyby se potkaly na závodní dráze, a co bude navždy divočejší v jezdcových rukách – čtyřtakt, nebo dvoutakt? Na všechno tohle už teď zná Motohouse odpověď. Navíc, jako vždy, dlouhá řádka testů, reportů a exkluzivní rozhovor s Marcem Márquezem či Olou Stenegärdem.
Suzuki GSX-R1000 vs. Suzuki RGV500
Koukám na ně a hlavou mi běží vzpomínky. Kurva drát, takhle by měla vypadat závodní motorka – neměníš na ní směr. Prostě si jenom pomyslíš, kam chceš jet, a motorka tam najednou je…“
Michael Rutter byl na trati jenom na pár kol a už je zpátky v boxu. Kření se jak totální pako a je vidět, že ho ta mašina pořádně vzrušila. Asi jako teenager, který chce právě poprvé zasunout.
MH Exclusive – 2015 KTM RC 125
Tachometr ukazuje 136 km/h, kostičky digitálního otáčkoměru freneticky lítají kolem deseti tisíc a motor na šestou rychlost skáče po omezovači. Už nemám kam točit, víc z ní nevymáčknu. Těsně před sebou mám dvě další RCčka, které mi dělají dokonalý větrný pytel. Moje zadní kolo líže další rozmotaná KTMka. Šest mašin na úzké silnici v těsné blízkosti. V takové chvíli jde o všechno.
MH EXCLUSIVE – Honda CBR1000RR Fireblade SP
Abyste dokonale pochopili, jakou motorku máme dnes před sebou, je nutné vydat se na velmi rychlý výlet do historie. Honda staví Fireblady od roku 1992, kdy přišla s něčím naprosto nevídaným. Originální, výkonná a nesmírně lehká motorka pobláznila celý svět. Všichni najednou chtěli sportovní biky, protože Blade ukázal, že už není nutné jezdit na sice rychlých, ale bachratých a neohrabaných GPZkách.
První jízda – Honda NM4 Vultus
Setkali jsme se krátce, ale intenzivně. Nic, co bych nutně musel zažít, ale rozhodně na to nikdy nezapomenu. Potkat totiž v reálu takový designový úlet, jako je tato letošní novinka Hondy, to se zaryje hodně hluboko do paměťových brázd. Na fotkách vypadala NM4 dost divně, ale skutečnost, jak už to bývá i u jiných věcí než motorky, je ještě grotesknější. Šok, nepochopení, mdloby…
MH EXCLUSIVE – Kawasaki ZZR1400 Performance Sport
Zelený Šinkanzen: Ne že by mě už endura přestala bavit, ale stalo se, že jsem během jednoho vlahého jarního podvečera náhle pocítil nutkavou potřebu projet se zase trochu rychleji po silnici. Když se navíc o mé chuti dozvěděli Somik s Carlosem, obratem mi pánové vrazili do ruky hned tu nejrychlejší a nejsilnější silniční lokomotivu, kterou si rychlostichtivý člověk může legálně koupit.
Co dělat, když…
…chci udržet gumy v kondici
Schopnost udržet pneumatiku co nejdéle v dobré kondici je vlastnost užitečná nejen pro závodníky na světové úrovni, ale mohou z ní těžit jezdci všech výkonnostních kategorií. My vám teď poradíme, jak se k nim chovat.
MH Test: Harley-Davidson Fat Bob
„Image je na nic!“ říká jedna reklama na americkou citrónovku a podle nás kecá. Image je k něčemu, pokud je vnitřní podstatou věci, tak jako je tomu u Fat Boba, jedné z podob americké legendy Harley-Davidson. Je až překvapivé, jací jsou motorkáři konzervativci, tedy mluvíme-li o naší milované zemičce ve střední Evropě. Už několikátý člověk během mého společného týdne s Fat Bobem proklel tuhle motorku do pátého kolene, a to jen kvůli zadnímu světlu. Začíná mě to bavit!
Jak sbalit holku na motorku
Co může rozhodovat … když se rozhodnete sbalit na motorku holku
*Rozhodně ji neuchvátí zvuk, na to nejsou geneticky vybavený. Takže protúrováním laďáku určitě žádnou nenastartuješ, na to zapomeň!
*Spíš než samotná motorka ji zaujme skupina lidí okolo, kterou jí s motorkou nabídneš. A zábava a zážitky!
Klasik test: Suzuki LS 650 Savage
Kolotoč bezradnosti. Tak by se daly nazvat osmdesátá léta a pokusy o první japonské čopr-motorky. Byly to takové ty všelijaké podivné vysoké stavby s roztodivnými motory, pokaždé se křečovitě držící hlavního ideového motta: „Být levnější než originály z „Milwaukee.“ Což byla úspěšná obchodní strategie, která ale měla své opodstatnění – ne každý měl totiž na to (a to pořád mluvíme o západním světě v době konjunktury!), dát za motorku hroudu zlata.
Enduroškola: Voda, no fuj…
Co si budeme povídat, jistě jste se během svého řádění setkali s vodou, která vám ležela v cestě, a teď nemám na mysli prachobyčejnou louži či vodu dešťovou, ale překážku v podobě potoka, říčky, nebo dokonce bažiny. Než si však prozradíme základní tipy, jak na věc, měli bychom si uvědomit několik důležitých faktů, které mohou zásadním způsobem ovlivnit zranitelnost našich strojů a úspěšné zdolání překážky:
MH Skútr: Piaggio X10 350 Executive
Podzim je každoročně ve znamení představení řady novinek většiny světových výrobců a třeba takový veletrh EICMA v Miláně je jedna velká show za druhou. Každý se předhání ve velikosti a hlasitosti humbuku kolem nového modelu, často to tu vypadá jako v cirkuse. Skútry ale většinou zůstávají tak nějak stranou, hlavní slovo mají motorky. Ovšem představení X10 byla výjimka. Všude kupa novinářů, ke strojům se dlouhé minuty vůbec nedalo dostat, vzrušené debaty, šum pomalu jakoby Yamaha představila tříválcovou R1.
SPORT – Road Racing
23. Česká Tourist Trophy a IRRC – závodnická porce historie i současnosti s tradicí. První vystoupení kontinentálního road racingového šampionátu na fenomenální trati. Když se řekne slovo Hořice, tak si snad každý, komu učarovaly silniční závodní motocykly, vybaví zatáčky i profil nejkrásnějšího přírodňáku na starém kontinentu. A když ke klasické České TT přihodíte jako bonus 2 závody „šestek“ i „litrů“ IRRC*, buďte si jisti, že dostanete špičkově namíchaný koktejl současnosti i historie ¨v závodnickém balíku. Prostě druhý srpnový víkend si snad nemohl nikdo z road-racingové špičky zahraničních i českých závodníků a skalních fandů nechat ujít.
SPORT – Historie
Kdysi se jezdilo u nás i ve světě prakticky kde se dalo, také někdy i 5 silničních závodů v jednom víkendu. Ovšem se stále většími bezpečnostními požadavky a v neposlední řadě i se stále vyššími finančními nároky skončilo mnoho okruhů, vždyť i Mistrovství světa se jede jen na speciálních dromech už od roku 1983.
Nyní se alespoň v některých lokalitách obnovují okruhy, které si pamatujeme z minulosti, Dymokury, Těrlicko…ovšem jedou se zde třídy, které již nemají mnoho společného s GP speciály.
Rozhovor – Marc Márquez
30 minut o samotě
… s Marcem Márquezem
Ve svých jednadvaceti letech je Marc Márquez absolutním superhrdinou. Letos zatím nikdo v MotoGP nenašel recept na to, jak ho porazit. Před brněnským závodem jsme měli jedinečnou příležitost vyzpovídat ho jeden na jednoho. Žádné kamery ani ostražití PR manažeři. Jen my a Marc…
MotoGP BRNO 2014
Celá, a to nejen ta motocyklová planeta hrála letošní rok roztomilou hru na očekávání osmnácti vítězství Marca Márqueze. Vyhrát všechny závody sezony by bylo něco fantastického a v budoucnu asi jen těžko zopakovatelného. Vstupenka do nejvyššího klubu „nesmrtelných“ se ovšem přetrhla právě u nás v Brně, a jedenadvacetiletý Španěl tedy vyhrát všechny GP (alespoň pro letošek) nedokáže. Je to rozhodně škoda, jenže kolotoč Velkých cen se i tak bude točit dál…
Čtenářská motorka: Ducati Monster S4, r. v. 2001
Bez mučení přiznávám – dostal mě. Idea pana Galluzziho je víc než 20 let stará, a přesto aktuální víc než kdy předtím. V době elektronicky kontrolovaného splachování hajzlu, pneumaticky zvedaných prkýnek a bezdotykovýho mytí rukou je živočich, o kterym vám dneska povím, něco jako šlapka na exkurzi v klášteře. To jednou mě zase popadla ta podzimní chmura bez motorky, a jakože co s tím? Slunce ještě svítilo, peníze byly, tak proč je prostě neutratit za něco tak rozumnýho, jako je motorka.
MH na akci: BMW Motorrad Days
Štípnul jsem se. Au! Nezdá se mi to! Opravdu stojím na akci pořádané BMW, lidé tady sedí na lavicích z palet, opírají se o custom biky od Rolanda Sandse nebo Blitz a uprostřed toho všeho sedí na dece týpek a hraje na didgeridoo. Támhle chlapík pálí gumu na café raceru a v rohu ve stánku právě otevírají vychlazené pivko kluci z evropské customové špičky. Vážně BMW? Štípnu se ještě jednou.
Rozhovor Ola Stenegärd
Šéf designu motocyklů BMW
Můj sen? Ten žiju! Svět motorek je plný výjimečných osobností. Tak třeba chlapík, který si začal kdesi ve Švédsku svařovat svoje první customy a dnes svým neuvěřitelným nadšením výrazně ovlivňuje tvář BMW Motorrad. Na slovíčko, pane Stenegärde…
Přestavba: Victory Super Sonic od MR43 Speed Shop
Světová i česká custom scéna se sice dnes soustředí primárně na novou vlnu café racerů a podobných strojů, ale přeci jen se občas ještě někde zjeví ultimativní bestie s americkým véčkem. Ne nutně to musí být H-D, jak ukazuje nedávno dokončená radikální úprava Victory Hammer S, kterou má na svědomí česká firma MR43.
MH na akci: Prago Vespa
Že je skútr jen dopravní prostředek a s kulturou nemá nic společného? Kdepak. Třeba taková Vespa má rozhodně zajímavé příznivce, a tím i společné akce. Tou největší u nás byla PragoVespa na konci července. Vyrazit mezi Vespaře? Proč ne. Tyhle stroje jsou mi poslední dobou pořád bližší, pár přátel v této skupině mám a určitě tam potkám někoho zajímavého.
GIRLHOUSE
KEEP RESPECT ROSTE!
Ahoj moje drahé motodámy, dlouho jsme se neviděly, co? Omlouvám se vám, ale moje práce mě teď dost intenzivně zaměstnává a na motorky moc nezbývá čas.
Ale na jednu akci jsem si ho přeci jen našla. Keep Respect mě totiž baví, cítím se tam dobře.
Motohouse (CZ i SK) 10/2014 v prodeji od úterý 9. září 2014
• cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
• roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
• info předplatné: www.send.cz
• info časopis: www.motohouse.cz
• digitální podoba časopisu již teď na:
FLOOWIE: http://www.floowie.com/cs/zobrazeni/mh-10-2014
PUBLERO: https://cs.publero.com/title/motohouse/10-2014
Foto: astron.studio