V minulém týdnu jsme vám představili první várku motorek, které jsou podle nás těmi pravými, když chcete začít jezdit. Dnes se podíváme na tu druhou a také si řekneme něco o nejčastějších chybách pilotů, kteří začínají.

Aprilia NA850 Mana – Digitální dvoukolový multiplex

Elektronikou prošpikovaný motocykl pro lidi, kteří si nejsou tak úplně jistí… Anebo pro ty, kteří mají tyhle „vychytávky“ jednoduše rádi! Tady se nemusí řadit, nemusí se spojkovat, při parkování z kopce můžete dokonce využít pomocnou sílu ruční brzdy. Hodně cinkrlátek k tomu, aby nováček ty první kilometry doopravdy zvládl na jedničku. Skvělé! Navíc, jak k nám doléhají zákulisní zprávy z Aprilie, většina zákazníků týhle motorky se rekrutuje z lidí, kteří ještě donedávna sedlali nějakého skútra, a teď už by se vážně raději posadili na motorku (ale nechtějí se výhod skútra vzdát).

A jaká tedy je Mana v reálu? U nás v testu se potvrdilo, že dvouválcový motor o objemu 839 cm³ je hodně životaschopná užovka. To se nám líbilo. Pomocí předvoleb (menu) si sami zvolíte, kolik výkonu chcete na zadní kolo, pomocí automatické převodovky zas nemusíte řešit otázky typu: „Dám támhletu zatáčku na dvojku…?

Takže motorově pro nováčka výborný, snad jen malá připomínka k podvozku… Motorka patří mezi těžší (suchá váha 210 kg), s tím musíte počítat – v zatáčkách působí trochu neohrabaně, ovšem možná jen proto, že jsme sami zhýčkaní z nejmodernějších supersportů…

Co je naopak úplně k nezaplacení, to je úložný prostor, který má Mana v místech, kde jiné mašiny mají nádrž, což je neuvěřitelně praktické a užitečné… Hned po prvním dni stráveném popojížděním po městě totiž dáte Nobelovku tomu, kdo vymyslel tenhle systém, protože schovat rukavice a přilbu je absolutně jednoduchý!!!

Proč ano

* unikát

* je furt co mačkat

* zavazadlový prostor


Yamaha Ténéré – Blátivá, vesnická, nesmrtelná

Vůbec jedno z největších překvapení našeho testování. Při představení na výstavě jsme to brali jen jako takovou bachratou obludu, ale při bližším osahání a při testu jsme si ji nemohli vynachválit. Hlavně proto, že je báječně lehká a není problém s ní projet prakticky cokoli.

Pokud jste tedy nováček a vaše touha se ubírá spíš směrem k offroadovým seancím, pak rozhodně Tenere berte jako horkého kandidáta. Počítejte jen s tím, že s jednoválcem je třeba se trochu víc učit jezdit (držet kvalty v otáčkách), ale ovládání téhle 660ky od Yamahy je tak čisté a předvídatelné, že se s tím nebudete rozhodně prát (určitě alespoň míň než s konkurencí).

A pak je tu ten podvozek. Na poli, po polňačce, na kamínkách… všude jede bez problémů. Pomalu si shánějte starší Motohouse, kde onehdy vycházela opravďácká enduro školička. A dobré je i svezení na silnici. Tenere baští místní silničářské výtvory jako karamelky a rozhodně jí nevadí, když jsou někde v asfaltu 14 dní po opravě nějaké ty dírky :o) A to je pro nováčky rozhodně výhoda – nemusíte se bát, že vás podvozek někde nakope a že se to s vámi v kolejích v zatáčce rozhoupe.

Dobrá je cena, dobrá je spotřeba – vzhledem k tomu, jací nesmrtelníci byli rodiče, pak se ani o tohle nemusíme bát. Ideální, asi bychom řekli „venkovská“ motorka.

Proč ano

* naučí vás enduro

* neskáče na českých cestách

* … což je vlastně totéž


Kawasaki Versys – Srandy a práce hromada

Tak se nejdříve zasmějeme. Otevřeme stránku kawasaki.cz a budeme hledat Versys… chvilku to bude trvat, ale najdeme ho až teprve ve chvíli, kdy otevřeme kapitolu endura – což je vtip, který nemůže brát nikdo z nás vážně.

Ne, tohle enduro není. Je to ale výborná a řekněme třeba „všestranná“ motorka. A my ji tady doporučíme hlavně kvůli dvěma důvodům… Tím prvním bude motor. To je snad jedna z nejzábavnějších věcí v motorkách „střední třídy“ vůbec. Řadový dvouválec o výkonu 64 koní je doslova lačný po tom, jak moc se chce hýbat, jak se radostí tlačí dopředu na volnoběh, a jak si přímo labužnicky hoví ve vyšších otáčkách.

Versys je ideál – protože když připočteme pohodlné vysoké sedlo, dostatek místa, ale zároveň i poměrně slušně vymyšlené rozložení váhy, takz toho vyjde dobré chování mašiny v zatáčkách. Přední USD i zadní hliníkový banán jasně ukazují, že by to snad ani nemohlo fungovat špatně.

A pak, přátelé, považte ta cena. Základ dnes pořídíte u Kawy už za 165 tisícovek, a to už je vážně na pováženou. Motorka pro začátečníka i středně pokročilého motorkáře jak dělaná.

Proč ano

* pohodlí i pro partnerku

* motor, libůstka

* nenáročná


Honda CB600F Hornet – Dnes poražený, zítra vítěz

Tohle už vážně není jen motorka – tohle je učebnice. Nic na světě nefunguje tak dobře jako šestka Hornet. Proto jich jezdí po silnicích takový mračna a proto ji tak vysoko hodnotíme i my.

Snad jedinou nevýhodou, kterou bychom na Hornetu našli, je fakt, že je to vážně maličká motorka. Čímž se bohužel z boje vyřazují více jak dvoumetroví nápadníci… ale jinak snad neexistuje nikdo další, komu bychom tuhle mašinu rozmlouvali.

Samotový šestistovkový in-line přede jako kočička, je zavěšený do páteřového rámu, a když si na tuhle motorku sednete, máte ihned dojem, že je vše po ruce – jako by byla vyrobená právě pro vás. Snad jen trochu roztáhnout řidítka, ale kolena jsou akorát roztažený kolem nádrže, nohy neomylně a přesně míří ke stupačkám. Hned, jak si na Horneta sednete, máte dobrý pocit z  minimální váhy celé motorky a stability díky širokým gumám.

O samotných jízdních vlastnostech se pak už nebudeme bavit vůbec – jsou skvělé a my bychom si ani nedovolili něco míň jak 100% doporučovat.

Proč ano

* kladný vztah k zatáčkám

* výborný motor

* kompaktnost


Suzuki Bandit 650 – Šeptající loupežnická královna

A dnešním vítězem se stává… krásná, vyzkoušená, hodná a tolika chlapci milovná „Zuzanka“!!!

No vždyť se na ni podívejte, jak se krásně a pyšně tyčí na stojánku. Bytelný ocelový rám, mohutná linka do stříbra vyvedeného motoru. Nádherná a ještě stále trochu klasikou páchnoucí mašinka. Trochu chromu a macatá výfuková koncovka – tohle byl sen (ještě před pár lety) každého klučíka.

Jdu k ní blíž. Usedám… A je mi fajn. Pevné dělené sedlo se přesně opíše podle mé nejveselejší části těla a já mezi koleny sevřu nádrž, přesně takovou, jakou nádrž být má – tedy velká a plechová. Zasunu klíček, nechám nasát vstřikování. Škrt. Z motoru se ozve tichá a mírumilovná písnička. Řadový čtyřválec se poklidně povaluje v nejnižších potřebných otáčkách a jasně svému novému majiteli povídá: „Pojď si hrát...“

Kdo Bandita v šestpade vydání zná, ten teď přesně ví, o čem vám to tady povídám. Navíc loni tahle motorka dostala kapalinové chlazení, nový elektronikou řízený rozum, a tím se definitivně ochočila. Funguje jako švýcarský hodiny... tj, s nadsázkou, že výkon motoru Bandasky by možná v Tissotech nepřetlačil ani vteřinovou ručičku, a když motorku postavíte před semafor, tak vlastně ani nepoznáte, co to hlasitěji tiká :o)

Motorka pro nováčka fakt jak zrozená. Nová dneska stojí 139 900 Kč, čím tady ještě dál argumentovat! Možná přidat jen jediný minus celého kompletu, a tím je 215kg váha. Ale ani to vlastně není nijak závratně nepřekonatelná cifra. Bandit je kompaktní, 1470mm rozvor se dá ovládat v pohodě a v klidu na malém prostoru – při otáčení v menší garáži vám možná jen o zeď sem tam škrtne ta mohutná výfuková koncovka, ale s tím holt nelze nic nadělat.

A teď k jízdním vlastnostem. Při jízdě dopředu musí začátečník počítat s tím, že na této a podobných motorkách fouká – v praxi už tak od 140 km/h se to stává poměrně nepříjemné, i když i toto měřítko hodně záleží na velikosti pilota. Například ve srovnání s Hornetem je na tom ale Bandit podstatně líp, za budíky a velké světlo se dá u Suzuki přece jen trochu schovat. A jízda rovně je pak stabilní a vcelku v pohodě předvídatelná.

Zatáčky Bandit naopak neumí tak dobře jako Hornet. Tady je to o té váze a vůbec o celé stavbě stroje. Ocelový rám a poměrně měkké tlumení občas přinese to, že se Banda v zatáčce jako by zhoupne, možná při vyšší rychlosti má snahu se „narovnávat“… Ale pozor, toto není vůbec o nováčcích – tuto vlastnost odhalí až opravdu zkušený pilot a až když začne skutečně vydatně nakládat.

Pro začátečníka je to naopak úžasný stroj, který dokáže při malé rychlosti v zatáčkách pomoci tím, že z podvozku nepřijde žádný nečekaný ráz a motorka se jen tak nerozskáče na hrbolkách. A to samé platí i o brzdách, ani to nejsou žádné jedovky, takže se nemůže stát, že by zatoužily jezdce někdy z Bandasky katapultovat.

Jak říkáme, dobrá motorka. Minimální náklady, maximální životnost. Pokud neumíte a chcete se naučit jezdit, asi neexistuje vhodnější stroj. A buďte na ni hodní, protože na téhle motorce začínal snad každý druhý z nás!

Proč ano

* NEZÁLUDNÁ

* pohodlná

* a jednoduchá motorka


Omyly nováčků:

* Nějak to odjezdím i v teplákách

* Chopper je pohodlná a bezpečná motorka

* Gumy vydržej 50 tis. jako u auta

* Na mašinu sbalím mlynářovic Andulku

* Hodně koní je na začátek špatně

* „Neboj, mami, mně se nemůže nic stát, jezdím pomalu.“

* V lese se akorát potluču a nic se pro ježdění na silnici nepřiučím

* Před garáží přece neupadnu

* Musím jezdit se stejně pomalými, jako jsem já, aby na mě nemuseli čekat

Podívejte se na sekci JAK JEZDIT, kde vám poradíme, jak správně ovládat motorku.

Foto: Honza Karásek, Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno