Motorkářská sezona je v plném proudu a my věříme, že všichni teď jezdíte, jak jen to nejvíc jde. A to je dobře
Pokud ale opravdu jezdíte stovky až tisíce kilometrů měsíčně, neměli byste zapomínat na to, že motorka potřebuje taky nějakou péči a údržbu. Zrekapitulovali jsme jen ty nejzákladnější věci – znáte to sami – opakování matka moudrosti. Budeme i rádi, když sami přispějete nějakým postřehem.
STAROST O ŘETĚZ
Mazání řetězu je celkem známá a v praxi všemi zmáknutá věc. Ale když už chceme zapracovat na jeho dlouhověkosti, měli bychom se i o řetěz trochu postarat. A jak na to? Jednoduše. Hadrem nebo papírem otřete ty největší nečistoty. Poté vemte sprej na čištění řetězů a naneste. Ani tentokrát nikam nespěchejte a nechte řádně působit. Nanášejte na obě strany řetězu v přiměřené vrstvě. Poté už jen jednoduše opět hadr a řetěz po celé délce otřete.
DOPORUČENÍ: Čisticí sprej a sprej na mazání řetězu se doporučuje používat od jednoho výrobce. V jádru jde jen o to, že je tu velká pravděpodobnost, že si takové dva výrobky budou chemicky rozumět.
POHYBLIVÉ ČÁSTI
Všechny pohyblivé části motorky jsou také nedílnou součástí pravidelné údržby. Neopomíjejte to. Tady doporučíme ošetřit klasickým WD-40 a klidně i profouknout dvakrát, poté, co se napoprvé vyplaví řada nečistot. A když už budete mít tento přípravek v ruce, dopřejte ho i lankům na spojce (popřípadě na zadní bubnové brzdě – třeba u některých skútrů), rozhodně tím prospějete nejen jejich funkci.
BRZDOVÉ DESTIČKY
Brzdové destičky. Tak ty prosím ničím nemažte! Každopádně, když budete jezdit pilu, doporučujeme juknout sem tam i na ně. Na závodech je třeba zvykem je občas vymýt v technickém benzinu (tedy odmastit), ale nám na běžný provoz na silnici postačí obyčejná optická kontrola, popřípadě očištění od viditelných mechanických nečistot (někdy kotouč pěkně podrápe i hodně malinkatý kamínek). Pokud se vám tloušťka „masa“ bude zdát už příliš tenká, neváhejte s výměnou. Určitě tím předejdete mnohem větším škodám, které by mohly následovat.
OSTATNÍ BĚŽNÉ ÚKONY
*Pro jistotu překontrolujte i množství chladicí kapaliny v nádržce. Pokud bude nějak dramaticky chybět – hajdy do servisu a bude dobré zjistit příčinu jejího úniku. Ne jenom dolít a jet!!!
*A navštívit servis se doporučuje po každých 20 000 kilometrech i s ložiskem v krku řízení. Tady by se měla dělat kontrola na dotažení momentovým klíčem (ten nepředpokládáme, že má každý doma) a hlavně, i tady by se mělo čistit a mazat.
Související články s tématem:
https://www.motohouse.cz/motoservis-vymena-oleje-v-motoru
https://www.motohouse.cz/motoservis-vymena-brzdove-kapaliny
Foto: autor