Xenonová světla na motorce. A ještě k tomu adaptivní, takže se umí natáčet do zatáčky. Chápejte, tohle jsme prostě museli vyzkoušet na vlastní kůži. Nový cestovní křižník BMW K 1600 GT je pro letošek králem elektronických vychytávek, které ještě před pár lety byly myslitelné jenom v autech nejvyšší třídy. Are you ready?

Rádi bychom vám teď v krátkosti popsali, jak celý systém adaptivních světlometů funguje v praxi. Xenonová výbojka je umístěna ve středu světla a osvětluje silnici přes zrcátko, které je ovládáno přes centrální počítačovou jednotku.

Doplňková výbava adaptivními světlomety obsahuje dodatečný servomotor v zrcadle, který zajišťuje optimální osvětlení každé zatáčky. Servomotorek automaticky vyrovnává úhel příčného naklonění motorky při průjezdu zatáčkami a nasměruje světlený kužel v optimálním úhlu. Doplňuje tak standardní funkci klasického xenonu, který je schopný se naklánět v horizontální ose podle zatížení motorky.

Jak to funguje v reálných podmínkách? Musím říct, že vážně dobře. Nejzřetelnější náklánění a svícení “do zatáčky” je při vyšší rychlosti (přes cca 80 km/h), kdy paprsek světla míří tam, kde to nejvíc potřebujete. Zkoušel jsem projíždět i ostré vracáky na první nebo druhý kvalt, ale tam natáčení nebylo tolik patrné. Počítačová jednotka totiž počítá hlavně s naklopením motorky a to v ostrých zatáčkách není tak velké.

A teď to nejdůležitější – má to cenu? Podle nás určitě, protože to, jak tahle motorka svítí, je naprosto neskutečné! Vůbec se nebojím přirovnat intenzitu světla k modernímu autu a na dálkové světlo je to vskutku parádní “šajn”. Ano, pokud máte prašule na tuhle motorku, zaškrtnutí adaptivních světel ve výbavě je skoro povinností.

Pro lepší ilustraci, jak světla fungují, přidáváme krátké video.

Naše první dojmy z téhle novinky (i když jde o cestovnější verzi GTL) najdete tady.

Foto: Karel Táborský, BMW

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno