Tři z vizuálně nejvýraznějších a ikonických modelů společnosti Honda vstupují do modelového roku 2025 s vizuálními vylepšeními a s nabídkou nového příslušenství.
· Nová barevná provedení odkazují na historické kořeny všech tří modelů
· Úpravy motoru zajišťují plnění normy EURO5+ pro pokračující přítomnost na evropském trhu
· Nové exkluzivní příslušenství umožňuje další přizpůsobení
Od svého opětovného uvedení v roce 2023 si model ST125 Dax získal přízeň recenzentů i zákazníků svým sympatickým osvěžením původního originálu z 60. let. Duch modelu Dax v podobě ikonického rámu ve tvaru písmene T, vysokých řídítek a malých, ale robustních, 12palcových kol zůstává zachován i v modelovém roce 2025.
Změny se omezily na vylepšený katalyzátor, nové nastavení řídicí jednotky a přídavný OBD2-2 senzor, který zajišťuje plnění emisní normy Euro5+. Paleta barev pro model Dax tvořená stávající šedou perleťovou Pearl Cadet Grey a modrou perleťovou Pearl Glittering Blue nově zahrnuje také černou perleťovou Pearl Shining Black.
Podobnými úpravami pro modelový rok 2025 prošel i jeho kapesní sourozenec s motorem o objemu 125 cm3, Z125 Monkey. Drobné změny motoru zajišťují do budoucna plnění emisních požadavků, aniž by to mělo dopad na výkon nebo spotřebu. Zcela nová řada barevných provedení přináší tři nové barevné kombinace, které ikonický kapesní motocykl zdobí.
Variantami pro modelový rok 2025 jsou stříbrná metalíza Sheen Silver Metallic s černou perleťovou Pearl Shining Black, červená Millenium Red s bílou Pearl Himalayas White, či žlutá Turmeric Yellow se stříbrnou metalízou Knight Silver Metallic – každá z nich dodává motocyklu jedinečný charakter.
Stejné úpravy pro splnění normy Euro5+ byly provedeny také u modelu Super Cub C125. Díky tomu zůstává tento stroj věrný svému odkazu nejvyráběnějšího vozidla na světě. Ikonická silueta je pro modelový rok 2025 zdůrazněna novým a jediným barevným provedením v kombinaci modré Pearl Bosphorus Blue a béžové perleťové Pearl Sugarcane Beige, kterou doplňuje kontrastní červené kožené sedlo.
Díky těmto změnám nyní celá řada jednostopých vozidel Honda plní nejnovější a nejpřísnější evropské emisní předpisy, což zaručuje, že tyto ikonické malé motocykly mohou evropským jezdcům přinášet radost i v následujících letech.
Navíc, poprvé v jejich slavné historii byl za všechny tři modely odpovědný jeden vedoucí projektu − Takashi Yagi. Yagi-san pracuje pro společnost Honda již téměř tři desetiletí, má tedy bohaté zkušenosti a znalosti. Následující otázky a odpovědi vám přiblíží jeho pohled na práci na tak působivých modelech.
Série ikon
Otázka: Super Cub je nejprodávanějším motorovým vozidlem v historii, jeho výroba započala v roce 1958. Model Monkey byl poprvé vyroben v roce 1961 a historie modelu Dax sahá až do roku 1969. Jaký je to pocit, být pověřen dalším vylepšováním tak slavných jmen?
Odpověď: Když jsem dostal na starost tak významná jména modelů v nabídce značky Honda, byl jsem velmi „nervózní“, ale zároveň jsem byl potěšen, že mohu pracovat na těchto modelech určených pro volný čas.
Otázka: Je to poprvé, co má všechny tři ikony na starost jeden inženýr. Proč jste byl vybrán, abyste vedl všechny tyto projekty?
Odpověď: Mám rád motor modelu Cub! Rád bych věřil, že to bylo tím. Ale domnívám se, že hlavním důvodem je to, že jsem pracoval v Thajsku − v zemi, kde se tyto modely vyrábějí.
Otázka: Strávil jste nějaký čas v Thajsku, kde je obrovská motocyklová kultura a velký zájem o individuální úpravy strojů − jak tento čas ovlivnil váš postoj k těmto modelům?
Odpověď: Moje zkušenost z Thajska je taková, že jsem se mohl na vlastní oči přesvědčit, jak úzce jsou motocykly spjaty s životem mnoha lidí. Nejenže vozí své rodiny do školy a do práce, ale zároveň s nimi přepravují nástroje pro svá řemesla, někteří dokonce celé motocykly přestavěli na pojízdné stánky s jídlem nebo je přeměnili na nástroje pro sebevyjádření a předvádění se ostatním.
Otázka: Jaké jsou hlavní změny u těchto tří modelů pro modelový rok 2025?
Odpověď: Hlavním cílem vývoje bylo dosáhnout splnění požadavků emisní normy Euro 5+ OBD2-2, nabídnout nové barvy a také vytvořit originální příslušenství Honda, kterému zákazníci mohou důvěřovat.
Otázka: Řekl byste, že všechny tři modely spojuje nějaký společný prvek, který je činí atraktivními?
Odpověď: Všechny modely vycházejí z univerzální identity značky Honda, jejímž cílem je „přiblížit se zákazníkovi“, z léty vybrušovaného stylu, který byl nově definován spojením s nejmodernějšími technologiemi.
Monkey se vyznačuje exkluzivně tvarovanou palivovou nádrží, pohodlným sedlem, kruhovými světlomety, zadním světlem a blinkry. Tradiční „nablýskaný“ styl Monkey zdůrazňují chromované díly umístěné na různých částech stroje.
Také u modelu Dax bylo reprodukováno tělo s lisovaným rámem, který kombinuje moderní vzhled s rámem originálu, díky čemuž může využít sílu a výkon motoru o objemu 125 cm3. Má jednoduchý styl bez „vyčnívajících“ dílů, jakým je například běžná palivová nádrž.
Super Cub kopíruje plynulé linie historického modelu Honda C100.
Otázka: Všechny tři modely mají objem 125 cm3 a jsou tak vhodné pro držitele řidičského oprávnění kategorie A1, ale ve srovnání s ostatními motocykly a skútry Honda mají velmi odlišnou − a silnou − identitu. Co je podle vás jejich nejsilnějším lákadlem pro mladé jezdce nebo mladé lidi, kteří se začínají zajímat o život v jedné stopě?
Odpověď: Myslím si, že výhodou těchto modelů je potěšení z vlastnictví malého, ale kvalitně vypadajícího modelu, jejich snadné používání, klid a dostatečný dynamický výkon.
Otázka: Který z těchto tří strojů je váš nejoblíbenější? A proč?
Odpověď: Můj nejoblíbenější je Dax, protože jsem byl za tento projekt zodpovědný od fáze vývoje až po jeho sériovou výrobu coby nového modelu.
zdroj: Honda