Vlajková loď značky Honda v kategorii motokrosových strojů prošla dalším vývojem, v jehož rámci byly zohledněny zejména zkušenosti získané v čele soutěžního pelotonu světové třídy.

Honda CRF450R představuje etalon v kategorii motokrosových strojů již od prvního uvedení v roce 2002. Svému jezdci – ať se jednalo o amatérského nadšence nebo o profesionálního závodníka – tento model vždy poskytoval naprostou kontrolu díky své vyváženosti a agilitě. Samozřejmostí pak byly také kvalita, odolnost a dlouhá životnost, jimiž je značka Honda pověstná.

Modelový rok 2023 je pro řadu motokrosových strojů značky Honda obzvláště důležitý – uplyne totiž 50 let od okamžiku, kdy byl představen první sériový motokrosový závodní stroj CR250M Elsinore. Na oslavu takto významného milníku získává standardní verze CRF450R inovovanou grafiku a nové HRC logo. Kromě toho však vznikne také limitovaná edice CRF450R 50th Anniversary, jež bude dostupná pouze v roce 2023, a jejímž úkolem bude vzdát hold stěžejním strojům z 80. let minulého století.

A jako vždy, CRF450R ve svém jádru zůstává závodním strojem, který si může zakoupit každý zájemce.

 


Informace o modelu

Pro směr vývoje modelu CRF450R byly rozhodující zejména zkušenosti jezdců týmu HRC získané na Mistrovství světa FIM v motokrosu (FIM World MXGP), či v šampionátech AMA Supercross a Pro Motocross. Výsledkem je stroj, který se snáze ovládá, je rychlejší a umožňuje jezdci zůstat v sedle delší dobu.

Rám s revidovanou tuhostí umožnil zlepšení charakteristiky zadního odpružení a tlumiče. Výsledkem je lepší kontrola bez nežádoucí ztuhlosti. Obdobně se zlepšila přilnavost předního kola a stroj pro rok 2023 je (oproti modelovému roku 2022) stabilnější a díky lepší reakci odpružení a pohlcování nerovností i rychlejší v zatáčkách.

Aby bylo možné nový podvozek využít k rychlejším průjezdům zatáčkami i k výjezdu z nich, disponuje nyní motor výrazně vyšším točivým momentem a hladším přísunem výkonu v nízkých otáčkách – zásluhu na tom má především nové sání, delší vzduchové potrubí, škrticí klapka s menším průměrem a revidované časování ventilů vycházející ze zkušeností továrních jezdců. Také tlumič výfuku je odolnější.

Nové grafické provedení vychází z přepracovaného ikonického loga HRC, jež vyjadřuje expanzi závodních aktivit týmu HRC, zatímco speciální edice CRF450R 50th Anniversary pro rok 2023 připomíná padesátileté výročí od prvního představení modelu CR250M Elsinore na závodní trati, kterým odstartovala motokrosová odysea značky Honda.

 

 

  • Nové vyvážení tuhosti rámu zvyšuje stabilitu a zlepšuje činnost odpružení
  • Zadní tlumič má vylepšené charakteristiky odpružení a tlumení pro lepší přenos hnací síly a trakci ve vyjetých kolejích
  • Také 49mm vidlice Showa se vyznačuje přepracovaným tlumením
  • Kompaktní sedlo a plasty poskytují jezdci volnost pohybu, nová grafika pro rok 2023 obsahuje zcela nové logo HRC
  • Pouze pro rok 2023 bude k dispozici limitovaná edice 50th Anniversary Edition

 

CRF450R pro modelový rok 2023 posouvá ovladatelnost opět o krok dále, a navazuje tak na filozofii Razor Sharp Cornering (průjezd zatáčkami ostrý jako břitva), která byla hlavním motivem modernizace v roce 2021. Nový stroj je stabilnější při brzdění, lépe ovladatelný a nabízí více síly při výjezdech ze zatáček.

Detailní úpravy tuhosti rámu umožňují efektivnější fungování odpružení, které se navíc vyznačuje přepracovaným nastavením. Kloub přední spodní trubky a kolébky má nyní tloušťku stěny 6 mm (namísto 4 mm), stejně tak horní upevnění tlumiče má nyní také 6mm stěnu (rovněž oproti dosavadním 4 mm).

Hliníkové závěsy hlavy válce používané u modelového roku 2022 byly nahrazeny ocelovými díly a díky vyladění s novým nastavením tuhosti rámu se významně zlepšila trakce předního kola.

 

Vyladěnému rámu sekunduje nové nastavení odpružení zadního tlumiče Showa – 56 N/mm oproti 54 N/mm – s revidovaným tlumením, které zlepšuje jízdní vlastnosti, zejména ve vyjetých kolejích, bez pocitu větší ztuhlosti. K dispozici je 11 pozic nastavení odskoku a 6 nastavení pro kompresi ve vysokých a nízkých rychlostech. Olejová náplň má objem 421 cm3. Hliníkové kyvné rameno má délku 585,2 mm a je spojeno se systémem Pro-Link.

49mm inverzní vidlice Showa s vinutými pružinami je odvozena od továrních jednotek určených pro MX závodní týmy v japonském šampionátu. Disponuje zdvihem 310 mm, její náplň činí 387 cm3 oleje a nabízí 13 poloh pro nastavení odskoku a 15 pro kompresi. Nastavení tlumení bylo optimalizováno s ohledem na optimální rovnováhu mezi předním a zadním kolem.

Sklon přední vidlice a závlek jsou na hodnotách 27°7‘/113,9 mm, rozvor činí 1 481 mm a světlá výška dosahuje 336 mm. Pohotovostní hmotnost stroje je 105,8 kg s rozložením hmotnosti mezi přední a zadní část v poměru 49/51 %.

 

 

Standardně montovaná lehká řídítka Renthal Fatbar nabízejí optimální komfort. Horní objímka nabízí dvě polohy pro upevnění řídítek, díky čemuž je lze posunout o 26 mm vpřed nebo vzad. Pokud se držák otočí o 180°, lze řídítka posunout o dalších 10 mm od základní polohy, takže jezdec má k dispozici čtyři individuální pozice.

Dvoupístový přední brzdový třmen je vybaven písty o průměrech 30 a 27 mm a přední vlnovitý kotouč má průměr 260 mm. Spolu s brzdovou hadicí vyznačující se nízkou roztažností je tato kombinace zárukou jistoty při brzdění i konzistentního brzdného výkonu. Jednopístový zadní brzdový třmen spolupracuje s 240mm vlnovitým kotoučem.

Hliníkové ráfky DID s drátěným výpletem jsou lakovány černou barvou. Přední ráfek má rozměr 21 x 1,6 palce a zadní 19 x 2,15 palce. Zadní kolo je od modelového roku 2021 lehčí a pevnější a je standardně obuto do pneumatik Dunlop MX33F/MX33 určených pro lehčí terén.

Minimum kapotáže usnadňuje pohyb jezdce při jízdě; ke snadné údržbě přispívá i to, že na každé straně jsou plasty upevněny pouze pomocí čtyř 8mm šroubů. Jednodílné kryty chladiče, které byly kvůli zajištění maximálního průtoku vzduchu navrženy s využitím technologie CFD (Computational Flow Dynamics), obsahují spodní průduch. Mřížka chladiče je optimalizována s ohledem na co nejlepší průtok vzduchu. Titanová nádrž pojme 6,3 litru paliva.

Pro rok 2023 jsou agresivní linie modelu CRF450R zdůrazněny výraznou novou grafikou, která obsahuje i nové přepracované ikonické HRC logo, jež je nyní vyvedeno v kurzívě a vyjadřuje expanzi aktivit týmu HRC i do oblasti automobilových závodů.

 

 

CRF450R 50th Anniversary, modelový rok 2023

 V roce 2023 uplyne 50 let od okamžiku, kdy první produkční motokrosový stroj značky Honda v historii – CR250M Elsinore – stanul na závodní trati v Japonsku. Na oslavu tohoto milníku společnost Honda vytvořila mimořádnou limitovanou edici CRF450R 50th Anniversary, která bude dostupná pouze v modelovém roce 2023. Díky inspiraci stroji HRC z osmdesátých let se jedná o vizuálně ohromující vyjádření čistého závodního charakteru a historie. Hlavní rozdíly oproti sériovému stroji jsou:

 

  • Modrý potah sedla
  • Bílý terč pro umístění závodního čísla na zadních bočních krytech a na přídi
  • Unikátní grafika krytů chladiče
  • Zlatá kola a řídítka
  • Vrchní a spodní body upevnění vidlice v šedé metalíze
  • Logo Honda Wing na předním blatníku

 


zdroj: HONDA

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno