Často nám chodí dotazy, jestli má cenu dávat na starou motorku nový gumy. Co moderní obutí udělá s letitým podvozkem a poznám vůbec ten rozdíl? Rozhodli jsme se to pro vás zjistit.

Zephyr vs. Heidenau

Jako výbornej příklad nám posloužila motorka našeho grafika Jirky, o který vám v minulým čísle emotivně povykládal Karas. Upřímně, holka už má ledacos za sebou a svoje nejlepší léta zažívala na konci minulýho tisíciletí. To ale není nic špatnýho, takových motorek jezdí po našich silnicích pořád ještě dost.

Při pohledu na její obutí nám ale vážně maličko zatrnulo – vpředu Metzeler Roadtec Z6, vzadu potom skoro deset let stará lisovaná tma jménem Heidenau. Nějaký tlaky jsme vůbec neřešili, protože jsme nechtěli toho našeho kluka zbytečně děsit. Jak asi můžete tušit, Kawa se nechovala zrovna jako Desmosedici…

 

Zephyr vs. Dymokury

Pro náš test jsme si vybrali jeden z nejslavnějších přírodních okruhů v Česku. Ve svý době byly Dymokury tratí, která hostila ty nejlepší roadracingový mašiny v naší kotlině. Nešlo nám o nějaký měření časů (dneska vám kus silnice jenom těžko někdo na odpoledne zavře, ale i tak jsme to pro zajímavost stopnuli). Chtěli jsme zjistit, jaký bude svezení na původním obutí v porovnání s moderními cestovně-sportovními pneumatikami Bridgestone.

Dávám si nejdřív dvě „trénikový“ kola, abych motorku maličko poznal. Motor je fajn a má relativně čistej zátah, i když by mu tutově prospělo seštelovaní karburátorů. Z předního kola nemám nejhorší pocit, ale řídítka se vlivem vyjetých plošek na profilu gumy v pomalé pravé zatáčce po cílovce docela citelně zavírají. V rychlým protahováku se celá motorka znatelně kýve, k čemuž přispívá i hodně měkký podvozek.

Naprosto tragická je ale hlavně zadní guma, která nemá prakticky žádný grip – stačí jenom lehký náznak zadní brzdy ke stabilizaci motorky před zatáčkou a kolo jde ihned do smyku, ze kterého nemá nijak velkou tendenci se dostat. Tohle je doopravdy špatný! Nejlepší laptime na starých gumách s vytřeštěnýma očima byl 1:44 s. Je čas přezouvat…¨

 

Zephyr vs. Bridgestone

Nechtěli jsme na Kawu dávat žádné supersportovní obutí, protože by to nemělo cenu. Sportovní gumy potřebují pro svoje správné fungování teplo, které do nich klidný pilot a houpavý podvozek motorky z devadesátých let nemá šanci dostat. Daleko lepší volba budou cestovnější pryže, které fungují při nižších teplotách a mají větší kilometrový nájezd.

A po přezutí okamžitě cítíme ten rozdíl – Zephyr je citlivější a mnohem pevnější. Prvních pár kilometrů si dáváme vlažně, aby se sjela konzervační vrstva a gumy chytly provozní teplotu. Motorka přestala zavírat řízení a pocitově jde z předního kola mnohem víc informací. Mám zkrátka víc jistoty a díky tomu můžu jet tak, jak chci a bez strachu, že mě gumy „vyšplouchnou“ ve chvíli, kdy se o ně budu potřebovat opřít.

Stará zadní guma se dokázala při plném plynu na jedničku protočit, Bridge se ale zakousne do silnice a větší přilnavost jako by lehce přizvednula přední kolo. V rychlém protahováku tu motorku nemůžu poznat – mám skoro chuť říct, že během přezouvání někdo udělal repasi předních vidlic. Jasně, pořád jdou do dorazů i při opatrném brzdění, ale ta mašina je pocitově o 100 % lepší. Výsledný čas s Bridgestone T30 byl 1:41 s, což je o tři sekundy rychlejší.


 

BRZDNÁ DRÁHA 

Heidenau: 68 metrů
**Stačil malinko větší tlak na zadní brzdu a přišel smyk, který brzdnou dráhu ještě prodlužoval.

Bridgestone: 62 metrů
**Smyky jsou pryč, jistotu cítíte už i z předního kola.


 

ČAS NA KOLO

Heidenau: 1:44 s

**Na starých gumách se zavírají v ostré zatáčce řídítka. Když se prudce rozjedete, hlavní problém je, že zadní guma sklouzne a nechce se chytit.

Bridgestone: 1:41 s

**O tři vteřiny lepší čas přinesla hlavně daleko větší jistota pilota!


 
Jaké jsou Bridgestone Battlax T30?

T30 je nejnovějším přírůstkem v řadě pneumatik Battlax. V konstrukci novinky se zrcadlí zkušenosti získané během vývoje závodních pneumatik Bridgestone pro MotoGP. Cílem vývoje nové pneumatiky T30 bylo umožnit jezdcům skutečné potěšení z cestování, a to na základě optimalizované ovladatelnosti a lepší přilnavosti na suchém povrchu v porovnání s předchozí pneumatikou BT023. Bridgestone za tím účelem vyvinul novou směs, kostru i dezén, jejichž optimalizací bylo dosaženo vyšší tuhosti a lepší přilnavosti k vozovce.

– T30 mají vynikající ovladatelnost s rychlými reakcemi

– dávají potřebnou jistotu pro naklonění motocyklu v zatáčce

– vylepšená přilnavost a výkon při teplotách panujících v reálném provozu

– lepší ovladatelnost, přilnavost a chování na suchu, bez ztráty výkonu na mokru

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno