Je to nejčastější otázka, kterou dostáváme: Jaký si mám koupit gumy? Jak se o ně starat? Kolik mi vydrží? Pokusili jsme se dát dohromady pár našich zkušeností…

 

Jaký si mám koupit?

Záleží na tom, na co chcete motorku používat. Máte těžký cestovní koráb a lákají vás dálky? Pak obujte cestovní pneumatiku s tužší konstrukcí (často označovaná GT). Chcete jezdit po polňačkách a občas i nějaký terén? Pak budou vhodné offroadové gumy, které to slušně umí i na silnici. Máte doma ostrý enduro? Pak jedině pořádné špalky.

Jezdíte ostře a chcete, aby motorka dobře zatáčela? Tak jí dopřejte sportovní obutí. Nezajímá vás nic jiného než honění časů na závodním okruhu? Nešetřete a nasaďte závodní slicky. Je potřeba si přiznat, na co svou motorku budu doopravdy používat, a podle toho se rozhodnout.

 

 

Tip na přístřešky na motorky a auta – https://www.pineca.cz/pristresky-na-auta/

 

Kolik na nich najedu?

Tohle je otázka, na kterou není jednoznačná odpověď. Každý má jinou motorku, každý ji jinak používá a každý jezdí úplně jiným stylem. Obecně se ale dá říct, že standardní gumy na velkém cestovním enduru vydrží v dobré kondici okolo šesti tisíc kilometrů. Pak sice budou mít ještě vzorek, ale už se na nich tak dobře nesvezete. Sportovní gumy na 150koňovém naháči při svižnější jízdě po silnici nevydrží víc než tři čtyři tisíce, závodní slicky na litrovém superbiku budou po šesti dvacetiminutovkách na okruhu úplně na kaši.

Ano, motorka doopravdy není levný koníček. Chcete se ale dobře svézt, nebo chcete při jízdě neustále myslet na to, jestli mám ty svoje gumy v dobrým stavu, kdy jsem je naposledy foukal, nebo proč se mi ta moje krásná motorka neovládá tak dobře, jako když byla čerstvě přezutá?

 

 

Dám tam závodní, ty víc drží

Závodní gumy opravdu lépe drží, ale jen za určitých podmínek. Velmi záleží na okolní teplotě, tlaku v pneumatice, povrchu asfaltu, nastavení podvozku a jezdeckém stylu. Závodní pneumatika funguje velmi dobře ve chvíli, kdy v ní udržíte požadovanou teplotu. Její teplotní rozsah je oproti čistě silniční pneumatice velmi omezený (funguje skvěle v rozmezí cca 80–100 °C). Silniční pneumatika funguje dobře už od nějakých 30 °C až do například 70 °C. Používat závodní gumy na běžnou jízdu na silnici je nesmysl, protože do ní to teplo nikdy nedostanete.

!Kupovat jeté slicky po závodnících a dělat do nich prořezávačkou vzorek je vyloženě hazard se zdravím vaším i ostatních lidí na silnici. To nikdy nedělejte!

 

 

Jak staré můžou gumy být?

Většina výrobců garantuje jejich vlastnosti do čtyř roků stáří. Pokud máte na motorce starší sadu, bylo by vhodné ji vyměnit. Při nákupu vždycky chtějte to nejčerstvější zboží, které se dá sehnat. Datum výroby pneumatiky poznáte na jejím boku, kde jsou za písmeny DOT v kroužku čtyři čísla označující týden a rok výroby (například 1218, dvanáctý týden roku 2018). Při nákupu přes internet raději vybírejte větší obchody, které mají velký obrat a je u nich předpoklad, že gumy točí a neprodají vám nějaké staré nebo špatně uskladněné.

 

 

Na kolik mám foukat? A jak často?

Je to jednoduché. Na silnici vždy dodržujte to, co říká výrobce vaší motorky. Najít výchozí tlaky ke konkrétnímu stroji není problém – většinou bývají na štítku na kyvné vidlici, na krku řízení nebo pod sedlem. Nemá cenu s nimi jakkoliv experimentovat. Pokud používáte vyloženě sportovní nebo okruhové (závodní) pneumatiky pro jízdu na okruhu, většina výrobců dnes už uvádí doporučené tlaky pro jízdu na závodní trati.

Obecně se dá říct, že když ze zadní pneumatiky na okruhu uberete dvě nebo tři desetiny, neuděláte vyloženě chybu. Kontrolovat tlaky byste měli velice často, ideálně před každou jízdou. Fouká se jedině vzduchem, plyn do pneumatik nepatří.

 

 

Ještě na nich mám vzorek, nebudu zatím měnit

Hloubka dezénu nemá se stavem pneumatiky nic společného. Vzorek má za úkol odvádět vodu v případě deště. Není to v žádném případě indikátor toho, jak moc je guma opotřebovaná. Pokud dojíždíte pneumatiky až do zákonem stanovené hloubky vzorku (1,6 mm), děláte velkou chybu. Na gumách je důležitý obvodový profil – jednoduše řečeno, guma musí být stále kulatá. Jakmile se začne sjíždět zadek (uprostřed se vytvoří okem viditelná ploška) nebo přední plášť začne mít tvar písmene A, nebo se na krajích objeví plochy, musí z ráfku okamžitě dolů. A to i přesto, že je na ní ještě dobrý vzorek!

 

 

Na to moje ježdění to stačí

Velká chyba a v mnoha případech i fatální omyl. Nestačí! Nemá smysl ušetřit pár korun a jezdit na nějakých šlupkách a pak kvůli nim rozbít motorku, která stála často stovky tisíc a na niž jsem šetřil celé roky. To je hrozná krávovina! Na pneumatikách se nešetří – za ten průšvih to nestojí. Je to spotřební zboží jako cokoliv jiného. Dobrá a kvalitní sada na silniční motorku v běžném rozměru (120/180 v 17″) se dá v pohodě koupit kolem pěti tisíc korun, a to s ohledem na to, kolik na nich najedete, není zas taková investice.

 

 

Závodníci podfoukávají, pak to líp drží

Je to pravda, závodní pneumatiky se opravdu foukají méně než ty běžné silniční. Je to dané jejich konstrukcí, která je na nižší tlaky připravena. Je ale velkou chybou myslet si, že když podfouknu pneumatiky určené pro jízdu na silnici, budu mít větší styčnou plochu, a tím pádem i lepší přilnavost. Nemusí tomu tam být vždy. Pokud na to konstrukce není připravena, pneumatika se vlivem nižšího tlaku nemusí deformovat pravidelně a ve finále můžete mít na silnici ještě menší styčnou plochu. Proto se silniční pneumatiky nepodfoukávají. Nesprávný tlak pneumatiky zbytečně opotřebovává a může i přehřívat.

 

 

Mám novou sadu, mám je zajíždět?

Při výměně sady (měnit byste měli vždy obě gumy naráz, jeden typ od jednoho výrobce) není potřeba pneumatiky nijak čistit, otírat nebo brousit. Lehký povlak na nich je konzervační vrstva, která se při jízdě okamžitě sjede. Nové sadě dejte několik prvních kilometrů na prohřátí, jeďte opatrně, bez agresivního přidávání plynu nebo větších náklonů. Jakmile motorka pod vámi jakoby ztvrdne, gumy jsou připravené. Nebude to trvat déle než pět nebo deset kilometrů nebo pár delších zatáček.

 

 

Proč se mi zavírá řízení?

V drtivé většině případů je to způsobené opotřebovanou přední pneumatikou, která už není dokonale kulatá, ale má po krajích vyjeté drobné plošky. Při úvodní fází zatáčení pak máte pocit, jako když se samovolně zavírá řízení, motorka chce spadnout do vnitřku zatáčky a vy musíte silově tlačit do řídítek, abyste tomu zabránili. Taková pneumatika se musí okamžitě vyměnit. U starších motorek (trpí na to nejvíce sportovní nebo naháče) to může být také způsobeno vymačkanými ložisky v krku řízení.

 


text: Karel Táborský, foto: redakce archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno