Pohled do historie Suzuki od továrny na tkalcovské stavy v roce 1909 k motocyklům, a nakonec k vítězství v nejprestižnějším motocyklovém závodu světa.
Začátek
Suzuki má své historické kořeny v úplně jiném odvětví, než jsou motocykly. Zakladatel, Michio Suzuki, byl inovátorem, který v roce 1909 postavil v malém pobřežním městečku Hamamatsu v japonské prefektuře Shizuoka tkalcovnu nazvanou Suzuki Loom Works. Výroba byla zaměřena na bavlněné tkaniny.
50.léta 20. století: Od tkalcovských strojů po asfalt
Druhá světová válka a poválečné období zanechaly Suzuki v krizi a vynutily si rozsáhlou restrukturalizaci. V roce 1952 se Suzuki v důsledku této atmosféry nejistoty a potřeby motorizovat obyvatelstvo Japonska rozhodlo vyrobit své první motorové kolo.
1952 – Zrození prvního motorizovaného kola
Motocykl s názvem „Power Free“ byl navržen jako ekonomické vozidlo pro ty, kteří mají nízký rozpočet. Byl poháněn dvoutaktním motorem o objemu 36 ccm ukotveným na konvenčním kole. Jeho všestranné zaměření umožňovalo jízdu různými způsoby – šlapat bez síly z motoru nebo s plnou či částečnou podporou motoru.
1960: Suzuki začalo závodit
Od závodního debutu po dominanci Degnera, Andersona a Suzuki.
1960: Závodní debut
The Tourist Trophy na ostrově Man byla vůbec prvním závodem, kterého se Suzuki zúčastnilo. Závod dokončili všichni tři účastníci Suzuki.
1962: Hledání úspěchu
Východoněmecký jezdec Ernst Degner jel se Suzuki pro své první vítězství na ostrově Isle of Man TT s prototypem 50ccm s názvem RM62. Jezdec Degner byl při vývoji těchto prvních motocyklů Suzuki zásadní. V roce 1961, po útěku z východního Německa, nastoupil do týmu Suzuki a díky rozsáhlým technickým znalostem a dovednostem pomohl zdokonalit jejich dvoutaktní motocykly.
1962: Létající Kiwi
V posledním kole závodního kalendáře získal Novozélanďan a bývalý hráč ragby Hugh Anderson první vítězství Suzuki ve třídě 125 ccm. Stalo se to na Autódromo Oscar Alfredo Gálvez v argentinském Buenos Aires.
1963: Mitsuo Itoh
Suzuki působilo již druhý rok v mistrovství světa. Vývojový inženýr v Hamamatsu, Mitsuo Itoh, získal mimořádné vítězství v Isle of Man TT. Tento nezapomenutelný počin se zapsal do historie, protože Itoh byl první a jediný japonský jezdec, který dobyl nebezpečné silnice ostrova.
1963-1965: Anderson září
Hugh Anderson vyhrál v roce 1963 mistrovství v 50ccm a 125ccm a ve stejné sezóně byly uděleny Suzuki dva tituly v poháru konstruktérů. V roce 1964 získal svůj třetí titul v 50 ccm a o rok později vyhrál svůj čtvrtý, tentokrát v kategorii 125 ccm. Suzuki se zdálo v menších třídách nezastavitelné a Anderson potvrzoval svůj status legendy Suzuki.
1966: Dvouválec Hanse-Georga Anscheidta
Po úspěchu Andersona v roce 1966 přichází na scénu Hans-Georg Anscheidt. Němec závodil na dvouválcovém prototypu RK66 schopném dosáhnout 170 km/hod. Po tři roky potvrzoval svoji dominanci v kategorii 50 ccm, od roku 1966 do roku 1968. A v roce 1970 Suzuki uzavřelo brilantní období v malých třídách, kdy další německý jezdec Dieter Braun vyhrál mistrovství světa 125 ccm.
70.léta: Sheene a jeho slavné roky
Po úspěchu v 60. letech nastal čas na změnu směru Suzuki. Začal vývoj motocyklů větších objemů. Historie Suzuki nabrala dramatický a inspirativní směr.
1971: Findlayeho vítězství
12.srpna 1971 získal Australan Jack Findlay první vítězství Suzuki ve třídě 500 ccm
v Belfastu.
1976-1977: Zlatá léta
Barry Sheene, mladý britský jezdec, se přiřítil jako vichřice do motocyklových závodů a způsobil revoluci ve sportu. Sheene byla první jezdec, který se stal celebritou mimo závodní dráhu. Považován svými fanoušky téměř za jednoho z Beatles pro jeho neobyčejný charakter, životní styl a bizarní chování, získal s RG500 v roce 1976 titul v kategorii 500 ccm. Tento legendární motocykl toho roku obsadil prvních šest pozic v šampionátu. Sheene nadále zářil a v roce 1977 získal opět titul v kategorii 500 ccm.
80.léta: Dva Italové
V 80. letech Suzuki vsadila na Itálii, aby rozšířila svoji dominanci. Marco Lucchinelli a Franco Uncini se osvědčili v soukromém italském týmu provozující Suzuki, zvané Team Gallina, vytvořené v roce 1975.
1981: The Crazy Horse
Marco Lucchinelli byl nástupcem Sheena. Charismatický italský jezdec byl pro svůj divoký styl jízdy přezdívaný „Crazy Horse“. Lucchinelli získal titul s RG500.
1982: Uncini
V roce 1982 přišel úspěch pro dalšího Itala v barvách Suzuki: Franco Uncini po pěti vítězstvích v této sezóně vyhrál pro Suzuki druhý titul v řadě.
90.léta: Kouzlo Schwantze
Další z talentů v týmu Suzuki Kevin Schwantz měl jeden z nejpozoruhodnějších jízdních stylů, jaké kdy mistrovství světa vidělo. Postavil svůj obrovský talent v souboji s krajanem Wayne Raineym, s nímž po celé roky neskutečně soupeřil.
1993: „Když vidím Boha, vím, že je čas zabrzdit“
Kevin Schwantz se zapsal do historie tím, že porazil Yamahu a Waynea Raineye poté, co v roce 1993 zvítězil na mistrovství světa 500 ccm s RGV-500. Měl mimořádné charisma a jeho styl zůstává nezapomenutelný. V neposlední řadě kvůli jeho „full gas“ postoji na motocyklu a jeho zdánlivě nemožnému brzdění na hranicích pravidel fyziky.
2000: Kenny Roberts Jr.
Další mistr světa Suzuki také pocházel z Ameriky: Kenny Roberts Jr., syn slavného „krále“ Kennyho Robertse. Mistrovství 2000 vyhrál po celkem čtyřech vítězstvích. Tento titul, šestý pro Suzuki v prémiové kategorii, byl výjimečný, protože ukončil sedmileté období bez titulu. Kenny tehdy porazil nadějného mladého Valentina Rossiho!
Nová éra: MotoGP
V roce 2002 změnil světový šampionát motocyklů svůj název na MotoGP. Nebyla to jediná změna, protože nová pravidla umožnila start také čtyřtaktním motorům o objemu 1000ccm. Bylo tak okamžitě jasné, že tyto motory mají větší potenciál, a všichni výrobci zaměřili svůj vývoj tímto směrem.
2007: První vítězství MotoGP
Australan Chris Vermeulen dal týmu Rizla Suzuki epické vítězství v dešti v Le Mans a dosáhl tak prvního vítězství značky Suzuki v MotoGP.
2015: Zpět ve hře
Po tříleté pauze v letech 2011 až 2015 se Suzuki vrátilo na scénu s týmem SUZUKI ECSTAR.
2016: Opět na vrcholu pódia
Španělský jezdec Maverick Viñales dosáhl dalšího vítězství pro Suzuki, tentokrát v Silverstone.
2019: Fantastický rok
Alex Rins dokázal během sezóny vyhrát dva závody (Austin a Silverstone). Sezónu dokončil na čtvrté pozici v celkovém pořadí šampionátu.
2020: Šampion století
Joan Mir předvedl senzační sezónu. Po celý rok ukazoval konzistentní výkony a vyspělost, aby mohl být korunován mistrem světa MotoGP, a po 20 letech postavil Suzuki zpět do centra pozornosti. Spolu s působivou formou Alexe Rinse to byl pro Suzuki skutečně rok návratu.
zdroj: Suzuki