Základní myšlenkou při navrhování téhle motorky bylo vydat se jinou cestou. Ono se totiž BMW R nineT stalo hodně oblíbeným základem pro customy, a tak by se dalo říct, že na tomhle základu už jsme v podstatě všechno viděli. Opak je pravdou.
„Byla to pro nás skvělá práce v tom ohledu, že nám zákazník plně důvěřoval. Jeho zadání bylo velmi stručné – chce BMW, agresivní, ale zároveň elegantní design a motorku, na které se dobře sveze,“ uvádí motorku Tom Konečný, když stojíme v holešovické Továrně a koukáme na tu krásku. „Od začátku jsme také věděli, že motorka musí být stoprocentně legální na silnici, takže jsme museli všechno prohnat německým TÜV. A na to je taky dobré myslet v každém kroku stavby.“ dodává.
Jiný rozměr
Jak poslat R nineT jiným směrem? Vykročit z retra, primárně nestavět kafáče, scramblera, brata ani nic podobného. Kluci se rozhodli udělat motorku hodně nízkou, nahrbenou jako klasického streeta a zároveň jí dát sportovnější ergonomii. A pak už to bylo o jednotlivých komponentech a detailech.
Věděli jste například, že nineT má pod přední částí nádrže ukrytý takový pěkný kus trubkového rámu? Z fabriky je schovaný a to, co je z něj vidět, je nalakováno tak, aby se to co nejvíc schovalo. U Diamond Atelieru to otočili. Trubky nad motorem nalakovaly sekundární světlejší barvou, a tak z toho vzniknul na pohled hodně zajímavý prvek.
S tím samozřejmě souvisel tvar nádrže, který se musel podřídit. Jestli máte pocit, že jste tu nádrž už někde viděli, dáme vám malou nápovědu – Pierre Terblanche. Podívejte se na tu dole úzkou, nahoře vysokou stavbu a velmi specifický tvar. Kdo hádáte Ducati 900 SS, jste správně! Tu kluci použili jako vrchní část nádrže, kterou upravili a doplnili. Kromě benzinu se sem totiž musela vejít také veškerá elektronika a nebylo jí úplně málo. Ale podívejte se na ta tři žebra ve spodní části, to je vážně nádherný detail!
Ke svalnaté nádrži, která doplňuje velký motor, v Diamond Atelieru do kontrastu postavili zadní část. Původní zadní rám šel pryč a nahradil ho trubkový vlastní výroby, o kterém se nedá říct nic jiného, než že je fakt úzký. Přesto sedačka nepůsobí nepohodlně. Pohled zezadu je opravdu fascinující a nenarušují ho ani drobounké LEDkové blinkry a vpravo připevněná SPZ (sakra, jak to, že to jde v Německu zhomologovat?).
Vpředu hraje prim pouze světlo MT, které je namontované hodně nízko a tím doplňuje siluetu celé motorky. Malý digitální budík Motogadget je umístěný na předním konci nádrže, aby výhled vpřed nebyl ničím rušen. Dominantní jsou tady vlastní frézované brýle s názvem motorky a jedním opravdu zajímavým detailem. Do brýlí je totiž zapuštěný 0,2karátový diamant. Když luxus, tak pořádně!
Nejen design, ale i technika
Zůstaňme ještě chvíli u toho luxusu. Co si budeme povídat, na motorce je prostě vidět, že nebyl problém s penězi, nemuselo se šetřit. Na první pohled vás praští karbonová kola BST dělaná v Jihoafrické republice na zakázku speciálně pro tento kousek. Zadní navíc na frézovaném náboji vlastní výroby. Podvozek dodal německý Wilbers a mluvíme o top modelech této značky – 46mm vidlice ZF 46RR, vzadu tlumič Blackline s plně nastavitelnou paralelní vzpěrou AC Schnitzer, plus tlumič řízení od stejného výrobce.
Originální Bremba jsou podle kluků víc než dostačující, takže zůstala a dostala opletené hadice ABM. Stejný výrobce se pak postaral o nízko položená dvoudílná řídítka. Na těch toho moc nenajdete, ovladače Motogadget a blinkry na koncích řídítek působí velmi čistě. Mimochodem Motogadget je tu ještě jednotka starající se o všechnu tu elektroniku a také systém pro bezklíčkové zapalování s čipem. Z toho viditelného doplňme ještě nastavitelné stupačky AC Schnitzer.
Touto technikou bychom mohli skončit a už tak by to bylo dost. Jenže u Diamond Atelieru se s něčím takovým nespokojili a zase šli dál. Rozhodli se, že motor nenechají v základu. Spolu se Simonem Dabadiem z DAB Design připravili první prototyp vlastních ventilových vík, která budou následně používat na malosériovém Urban21 (viz předchozí rozhovor). A pozor, stále nekončíme. Originální dvanáctistovka totiž nebyla dost, a tak se kluci začali pídit po možnostech, jak motor posílit.
Z několika stran se jim dostalo doporučení na firmu Rehcing a Andrease Reha, který se věnuje Baworákům, a to včetně těch závodních už hodně let. Výsledkem spolupráce je kit zvyšující objem na 1400 cm3. K tomu otevřené sání s filtrem K&N vtipně schovaným pod nádrží, titanové svody a koncovka Spark. Vyladěno na brzdě a bez výkonových děr tu máme parádních 145 koní. To není špatné vzhledem k tomu, že motorka váží po té náročné odtučňovací kúře slušných 170 kg. To bude hodně dobré svezení, co říkáte?
Nezbývá než smeknout! Dva mladí kluci s jasnou vizí, kteří dokážou vypiplat neuvěřitelné kousky. Momentálně má Diamond Atelier na svém kontě 13 motorek, z toho druhé R nineT a obě jsou velmi výjimečná. S ničím jiným si je nespletete, ale zároveň forma nepokazila funkci. Prostě když už se staví exkluzivní motorka pro náročného zákazníka, musí to vypadat a fungovat. A jak tak u ní sedím, dochází mi, že jsem měl možnost na vlastní oči vidět další hodně výjimečnou motorku, na kterou se bude vzpomínat ještě za hodně let.