Před časem nám přišel mail se zajímavou reakcí na článek o přestavěné Hondě Dominator: „V článku jste se ptali, jestli se u nás někdo pokusil o podobnou přestavbu. Tak tady ji máte….“ A tak jsme poznali Honzu Nováka

Dobrý den, redakce, ani ve snu by mě nenapadlo, že někdo pošle fotku mojí motorky do vašeho časopisu a už vůbec, že ji chcete zveřejnit. Akorát si nejsem jistý, jestli je se čím chlubit (pozn. red. Podle nás rozhodně ano!).

 

Úvod

Ptáte se mě, kde se vzal nápad? Domino jsem koupil před pěti roky pojízdné, originál, ale v dost žalostném stavu. Koupil jsem ho hlavně kvůli tomu, abych se naučil po zadním (ze silničky opadá moc věcí, když to náhodou nevyjde). Takže jsem motorku akorát nezbytně poopravil, aby fungovala, a já se mohl učit.

Jenomže najednou přišel nápad, že by mu slušely jiné plasty. Takže zadek z KTM 525 to jistil, potom maska a přední blatník atd. Bohužel mě bláto nebaví, takže další úprava kola. V tom byl ale dost problém, protože Domino má středy s 32drátovým výpletem. Sehnat motardové ráfky s tímto počtem drátů je skoro nemožné.

Honda Dominator, přestavba

Jinak možné to je od firmy Excel, ale zadní motardový ráfek by vyšel na 12 tisíc, a to se mi teda opravdu dávat nechtělo. Náhodou přišlo řešení předního kola. U známého v bazaru stála Honda FMX650. Prohlížel jsem přední kolo a zjistil, že FMX má vepředu náboj s 36drátovým výpletem. Takové ráfky se běžně používají, takže jen sehnat střed z FMX a přední ráfek 3,5 x 17 jsem měl doma z „jiných vývojů“.

 

Jak si udělat zadní kolo

Ale co se zadním kolem, když přední jsem měl vyřešené? Pak blikl další nápad a nikdo nechápe, že to drží pohromadě. Tedy, nechtělo se mi předělávat jiný náboj, kvůli rozetě, kotouči a jiným věcem, tak jsem si řekl, co zkusit vyrobit ráfek z liťáku. Doma se „válelo“ zadní kolo ze staré Yamahy FZR1000, takže jsem vyřízl střed s paprsky, ráfek se obrobil na soustruhu do roviny a vyvrtaly se díry na dráty podle původního úzkého ráfku. No a motardová kola byla na světě. Obě mě vyšly cca 3000 Kč. Jedna velká výhoda u Domina je ta, že má dost širokou kyvnou vidlici, takže použití ráfku o šířce 5,5 palce nebyl vůbec problém.

Honda Dominator, přestavba

 

Tak pověsit přední kolo

Samozřejmě ani přední vidlice nemohla zůstat původní. Dlouho jsem si říkal, že by mu slušely nějaké pořádné trubky. Pak jsem náhodou kápnul na vidlice i s brýlemi Marzocchi Magnum 50, ani nevím, z čeho byly (prý nějaký závodní Husaberg). Ty mě vyšly na 5500 Kč, protože taky nebyly v nejlepší kondici. Ale vše se dá opravit.

Honda Dominator, přestavba

 

A co s lenivým motorem

Takže podvozek byl a na řadu přišel motor. Koní je furt málo. Motor na stůl a teď co se dá udělat. Přišel kompresní píst od Wiseca s vrtáním 101 mm, první vačka od firmy Hotcam stage 1 (ta nebyla nic moc), přímý karbec DellOrto 40 z KTM Duke 1, svody postavil přímo na míru Robert Pokorný z RP Tuning.

Dále laditelná řídicí jednotka od Ignitech (originál Domino má moc malý předstih), k tomu jsem musel vyrobit palec ke snímači s delší dráhou, aby si jednotka předstih dopočítala (s originálním palcem dá max. předstih 30° – málo). Samozřejmě se laditelná jednotka hodila i kvůli možnosti nastavení omezovače otáček, aby s ostrou vačkou nedošlo k potkávačce, mám nastaveno na 8600 otáček.

Honda Dominator, přestavba

Jak jsem psal, s vačkou Hotcam to nebylo nic moc, takže jsem nechal vyvinout vačku u Saši Vysloužila. S tou se zvětšil zdvih ventilů, takže úprava hlavy, dopočítat pružiny na ventily, udělat otisk pístu, zvětšit sání v hlavě, k tomu upravit přírubu na karbec… no práce jak… Už ani raděj nepočítám, kolikrát jsem měl motor venku.

 

Co dál

Teď se chystáme na brzdu, protože původní skladba v karburátoru nevyhovuje. Sám jsem zvědav, kolik se z něj vymáčkne, protože doteď byl „stařičký motor Honda“ vůči veškerým úpravám dost imunní. Jak řekl Saša „kituvzdorný“.

Honda Dominator, přestavba

Domino jsem stavěl pomalu, asi rok, hrál jsem si. Pořizovačka pojízdné vyzávoděné motorky byla 15 000 Kč a celkem mě stavba vyšla na cca 70 000 Kč i se strojem. Nemám vše zdokumentované, je to hrubý odhad ceny. Takže když to tak vezmu, kdybych se na to vy*** a za ty peníze bych koupil hotovou a mladší, ne vetoša z roku 89, asi by bylo vystaráno :-). Ale zase bych umřel nudou, no ne? A další věc, je s ním sranda, mám ho rád a kamkoliv přijedu, je jedinej a lidi koukají.


 

P.S.Po dokončení mého chtěl kámoš taky, takže jsem s ním jeden postavil i jemu z ještě staršího XL600. A děláme po vesnicích rozruch hned dva 😉

Honda Dominator, přestavba

Foto: Jan Novák

2 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno