Nejcharizmatičtější japonský superbike teď dostal dokonalejší elektroniku a díky tomu se eRjednička opět zařadila mezi vážné okruhové hráče. Podle toho, co jsme měli možnost zažít, to bude příští rok mezi superbiky opět slušná mela. Nový systém šestistupňové kontroly trakce totiž funguje naprosto bezchybně!

Dvě slova, která se v dnešní době neustále propírají – kontrola trakce. Někdo na ni nadává, ale nezpochybnitelná pravda je ta, že vyspělá elektroniky dnešní doby vám dovolí to, na co má koule jenom málo z nás. Díky TC dokážete objevit limit motorky bez strachu, že další sekundu uvidíte jenom „obloha-silnice-obloha-silnice-tráva-kačírek-sanitka-nemocnice“.

Nová R1 už update potřebovala, i když podle nás je to pořád asi nejlepší litrová motorka na běžnou silnici. Velká, pohodlná, přívětivá – a na motorku z Japonska taky doopravdy charizmatická. Jsem vážně rád, že to dobré zůstalo, ale má teď něco, co ji v dnešní době všemožných elektronických pomocníků chybělo.

Ta nejdůležitější otázka – je přidaná hodnota v podobě kontroly trakce vážně tak dobrá? Jedním slovem ANO. Technici nepoužili klasický gyroskop, který má většina motorek konkurence, ale stačilo přidat senzor otáčení předního kola a zbytek elektroniky už motorka vlastně měla. Chytrá řídicí jednotka dokáže rozeznat prokluz kola a podle toho i adekvátně zasáhnout.

Na výběr je šest stupňů kontroly trakce a každý z nich je při jízdě opravdu rozeznatelný. Systém si samozřejmě můžete i úplně vypnout, což je dobře. Jeho zásahy jsou asi nejjemnější, které jsem zatím měl možnost poznat. Vážně – tohle je o světelný rok dál než první systémy, se kterými jsme dosud jezdili. Nechybí tady ani wheelie kontrola, která nedovolí (pokud ovšem nechcete) zvednutí předního kola při tvrdé akceleraci. Elektronická interference je rychlá a přesná bez toho, aby to motorku zbytečně zpomalovalo. Chválíme!

Podle továrny se R1 „narodila z MotoGP“, což je sice krásnej PR slogan, ale musím upřímně uznat, že tohle je vážně vynikající fičura a něco, co motorku posunulo o pěkný kus dál.

A co design? Při prvním pohledu nevypadají změny nijak dramaticky, ale při bližším prozkoumání zjistíte, že jí to teď sluší ještě o kousek víc. Hlavně ve výročních barvách je to naprosto okouzlující mašina. Přední maska je ještě o fous naštvanější než obvykle a krásným detailem je pás “fake” LED diod, který osvětlují poziční lampy na krajích kapoty. Díky němu je motorka vážně k sežrání.

Tolik zatím naše první nadšený písmena přímo ze španělské Valencie. Na kompletní test a podrobné rozebrání systému kontroly trakce na nové R1 si musíte počkat na další číslo Motohousu.

Foto: Yamaha

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno