KTM – tahle firma z Mattighofenu se rozhodla, že nás v poslední době zahltí novými modely a zdá se, že to všechno jen tak neskončí. Když zapátráte v paměti, určitě si vzpomenete na minimálně 3 novinky, které vám tento rok uvízly v hlavě.

Dělá mi radost, že se KTM nesoustředí jen na velké motorky a inovaci stávajících modelů, ale neustále přibývá něco nového a tentokrát i pro mladé nebo začínající motorkáře.

Zatím asi nemáte tušení, o jaké motorce to vlastně mluvíme, jasně. Jde o logické pokračování po uvedení Duka 390 a to silniční model RC 390. Už Duke nás v testu ohromně bavil a přinesl svěží vítr do segmentu motorek pro řidičské oprávnění skupiny A2. To je omezeno 35 kW a poměrem výkon/hmotnost nejvýše 0,2 kW/kg, který ale nebyl dosažen úpravou z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem. Právě poslední věta ještě zúžila možnosti výběru a je nám všem jasné, jak v praxi omezení probíhalo.

Nám je daleko bližší pořízení motorky, která je celkově vyladěná na daný výkon i použití, je vzhledově atraktivní a v případě silnice má potenciál k tomu, aby navštívila okruh a dělala tam svému majiteli jen radost. Přesně takovou motorkou RC 390 je! Představení probíhalo v italské Modeně a to, že se nejedná jen o převlečeného Duka, bylo jasné hned v programu akce. Dopoledne totiž bylo plánované na úžasné silnice v italských kopcích a odpoledne pak znamenalo přesun na okruh v Modeně. Popravdě jsem se nemohl dočkat, co tam RCčko ukáže, stejně jako teď vy!

Ale všeho do času, pojďme se podívat, jak je vlastně motorka poskládaná a co je na ní zajímavého. Na první pohled mě zaujala maska, dvě čočky a pod nimi umístěné denní LED svícení, to nevypadá vůbec zle! Na tento futuristický design navazuje i zbytek motorky, jako výfuk ukrytý v kýlu, jak jsme byli zvyklí z RC8. Zaujalo mě tvarované sedlo spolujezdce, které na první pohled vypadá jako pouhý kryt a já si musel „dloubnout“, abych se přesvědčil, že jde vážně o plnohodnotné sedlo.

Jakmile se do zkoumání motorky ponoříte ještě o něco víc, začnou na povrch vyplouvat některé další díly převzaté z 1190 RC 8. Narážím například na přední vidlice i zadní monoshock. Obojí má svůj původ v ostré „ercéosmičce“ a po technických úpravách tedy najdeme tuto techniku i na RC 390. Pokud by Vás snad napadlo, že alespoň rám byl převzatý z nějakého předchozího modelu, tak je to omyl. Jeho geometrie je pro silniční motorku dost odlišná a KTM si dává záležet, aby její heslo „ready to race“ platilo u všech prodávaných modelů a na každém z nich si dává maximálně záležet v jeho dodržení. Jasně, že by bylo možné si práci usnadnit a z již vyrobených a vyvinutých dílů poskládat další motorku, výsledek by ale rozhodně vypadal jinak!

O technice motorky by se dalo povídat ještě dlouho, protože zajímavostí je na téhle malorážce až překvapivé množství, ale to všechno si necháme až do časáku. Ještě ale prozradím, jak vlastně RC funguje… Už jsem stihnul prásknout, že jsme měli možnost protáhnout motorku jak silnicemi v kopcích, tak městem a nakonec i okruhem. V provozu je RC pohodová motorka, řízení dostanete rychle do rukou, netrvá dlouho a už zkoušíte první vylomeniny. V mém podání to samozřejmě znamenalo hrknutí na zadní a je pravda, že díky jiným převodům a geometrii podvozku mi hned bylo jasné, že tohle nemá s Dukem nic společného.

Vystoupali jsme do vyšší nadmořské výšky a než bych řekl švec, padla mlha a bylo vidět asi na 10 metrů. Zajímalo mě, jak si s tím motorka poradí, jestli nebude zadní guma v utahovačkách klouzat. Nebo jestli mě nebude nedostatek informací z předního kola nutit k opatrné jízdě. Nic takového se ale nestalo, motorka si získala moji důvěru až nečekaně rychle a naopak následovalo vypnutí ABS, abych si při brzdění do zatáček trochu zaklouzal sám. Na přední brzdu je nutné si trochu zvykat, protože její páčka není nastavitelná a mému brzdění dvěma prsty to úplně nesvědčilo, ale jakmile si to zatlučete do hlavy, nebude s tím žádný problém. Výkonu má RC 390 tak akorát, takže se nemusíte bát přidat o něco dřív. Současně ale není problém projíždět pomalejší zatáčky na trojku, protože motor nemá s pružností problém a jízda je pak daleko plynulejší.

Jakmile jsme o něco sestoupali blíž k městu, konečně bylo poměrně sucho (ikdyž silnice zůstávala vlhká) a konečně tady byla šance k rychlejším průjezdům. Bavilo mě motor vytáčet a neustále řadit. Stačí přijít na to, v jakých otáčkách se motor cítí nejlépe a pak ho tam hezky držet. Rychlé průjezdy mezi vesnicemi a pak dobrzďování do obce. S takhle lehkou a snadno ovladatelnou motorkou bych takhle jezdil do nekonečna!

Bavilo mě hrát si neustále s displejem, který nabízí spoustu informací, stejně jako na velkých motorkách a to je dobře! Nechybí tady spotřeba, ukazatel zařazené rychlosti, doba jízdy a další. Ti racingově naladění uvítají LEDku, která oznamuje vhodný okamžik k zařazení vyšší rychlosti. Tu ale nejvíc uvítáte na okruhu, je totiž nastavená opravdu dobře, a když se jí budete řídit, motor bude fungovat naprosto optimálně.

Pokud Vás zajímá i chování motorky na okruhu nebo to, jak KTM myslí na mladé závodníky, kteří by jako svou první motorku chtěli využít právě RC 390, počkejte si do časáku, rozhodně se máte na co těšit!

Foto: KTM

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno