Mika Kallio, nový testovací jezdec KTM pro motocykl MotoGP, hovoří o nové výzvě.

Třiatřicetiletý Mika Kallio je jeden z jezdců, kteří v minulosti pro KTM získávali úspěchy v silničním Grand Prix. Zkušený Fin zajistil pro KTM dvanáct výher a 32 stupňů vítězů, když během pěti let získal dvakrát post Vicemistra světa.
 
Pit Beirer a jeho spolupracovníci usilovně budují strukturu MotoGP týmu. Jejich snahou bylo najít jezdce se zkušenostmi pracovat na projektech přímo na trati a s takovou rychlostí, aby byla zajištěna nejlepší možná úroveň pro start v šampionátu 2017. Díky čtrnácti sezonám na nejvyšší úrovni a stále čerstvým vítězstvím v závodech Moto2 v roce 2014, má oba tyto znaky finský závodník Mika Kallio, se kterým KTM udělala tento rozhovor ještě předtím, než se posadil na jejich MotoGP stroj a vyrazil k prvním testům.
 
Mika, vím, že si v minulosti závodil s KTM, ale kdy si učinil rozhodnutí přijmout tuto novou roli?
„Myslím, že jsme o tom poprvé mluvili téměř před rokem, ale tehdy to nebylo nic vážného, nicméně věděl jsem, že by bylo hezké vrátit se do KTM k projektu MotoGP. Vyměnili jsme si kontakty a v sezoně, někdy během léta, jsme se setkali a hovořili o plánech pro rok 2016. Vše mne zajímalo z několika důvodů. Za prvé, že máme z historii něco společného a znám již mnoho let dost lidí z KTM, za druhé také vím, že když něco začnou, tak to berou velmi vážně, a to pro mne bylo důležité, protože jsem věděl, že když vyjedou na trať, tak se budou tvrdě snažit být nejlepší. Osobně je příjemné být součástí týmu tohoto druhu. Vždy jsem byl typ jezdce, který rád pracoval na vývoji motocyklu a mám zájem o malé detaily. Během závodního víkendu jsem vždy chtěl sám kontrolovat všechna data. Je to pro mne jako jezdce všechno hodně zajímavé. Rád začnu od nuly na projektu KTM, což pro mne je to nejlepší, co může být. Další věc je, že jsem již mnoho let závodil a letos v Moto2 bylo pro mne docela složité získávat dobré výsledky, což byl úplný opak oproti loňskému roku. Snažil jsem se hodně měnit, abych nalezl dobrý pocit z pneumatik Dunlop a věděl jsem, že vše okolo strategie s pneumatikami bude pokračovat i v roce 2016. To byl další důvod, proč odejít z Moto2 a zaměřit se na něco jiného.“

 
Jaký bude mít testovací role, která v podstatě znamená nezávodit, dopad na tvou kariéru? Rok 2014 byl pro tebe dobrý, ale co si myslíš o roku 2016 a těch dalších?
„Je jasné, že jsem přemýšlel o všech možnostech a negativním bodem je fakt, že mi chybí závodění. Každý jezdec vždy chce závodit s ostatními. Musím to nějak zvládnout a doufám, že se můžu v roce 2017 vrátit, abych závodil s KTM, že budu mít možnost prokázat, že jsem dost rychlý. Myslím si, že moje kariéra nebude u konce po jednom roku testování a pomoci na tomto projektu. Doufám, že se do Grand Prix vrátím.“
 
Takže jsi typ jezdce, který najde hodně spokojenosti v ukrajování desetin nebo naježdění hodně kol díky práci na technice?
„Je to důležité a myslím si, že v každém týmu je někdo, kdo rád dělá vývoj. Myslím si, že KTM si mne vybrala, protože věří, že mohu dělat svou práci a být pro ně dobrým testovacím jezdcem. Obvykle je to jedna z mých silných stránek. Mohu dát technikům týmu dobré informace a detaily o motocyklu, které se musí zlepšit. Jsem vždy připraven a mám zájem testovat všechno. Určitě bude pro všechny z nás uspokojivé vidět zlepšení.“
 
 
 
Stroje KTM mají skvělé jméno v offroadovém závodění a jsou známé pro silné motory. Bude pro tebe po několika letech na strojích 600cc vzpruhou sedět na něčem takovým, co by mohlo být trochu “šílené”?
„[s úsměvem] Byl jsem v MotoGP v roce 2009 a 2010, a pak v Moto2 mi síla motoru opravdu chyběla, přestože i zde byl motor dost silný. Nemyslím si, že rozdíl bude problém. Také jsem v minulosti trénoval se superbikem a testoval pneumatiky Michelin s větším motocyklem. Já vím, co očekávat od KTM a vím, že jejich motorky byly vždy motorově docela dobré.“
 
Pit Beirer řekl, že tým bude mít sídlo v Rakousku a jako základnu použije KTM také Španělsko. Jaký je tvůj plán?
„Bude dobré ještě před zimní přestávkou najezdit pár kol a ihned být součástí týmu. Budeme potřebovat několik shakedownu a já jsem o tom již mluvil s Alex [Hofmannem]. Vím, že motocykl má dobrou rovnováhu a nebyla zjištěna žádná zjevně slabá místa. Alex mi řekl, že motor je také docela silný. Je takový, jaký obvykle při novém projektu bývá. Musíme se podívat na zlepšení ve všech oblastech. Je těžké říci, jestli to bude výkon, elektronika, nebo podvozek. Musím získat pocit při prvních kolech. Určitě to bude velmi odlišné od všech těch sezon v Moto2. Musím přizpůsobit svůj styl.“
 
A Moto3? Existuje zde nějaký plán tvé pomoci?
„Ještě jsme o tom nemluvili a myslím, že se budeme soustředit jen na MotoGP. Jsou to dva zcela odlišné stroje a pokud je začnete příliš míchat, pak to nepomůže.“
 
A konečně návrat do KTM znamená, že bys mohl mít pěkný výběr offroad motocyklů…?
„[s úsměvem] Jasně, nikdy nevíš Vzpomínám si, když jsem předtím s nimi závodil, tak jsem měl vždy nejlepší motokrosové motorky, ale nepoužil jsem je tolik na motokrosové trati… používal jsem je v zimě k závodům na ledě. Použili jsme základ motorky a změnili pérování, no a pneumatiky byli samozřejmě s hroty. Byly to dny, kdy jsem s KTM jezdil každý rok a v garáži mám od té doby stále ještě motorky 250cc a 450cc i 560cc Supermoto. Možná bych je mohl vyměnit za nějaké novější“

Foto: KTM

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno