Dočkali jsme se. České želízko v ohni těch nejluxusnějších a nejzajímavějších motocyklů světa bylo představeno ve své domovině, Ústí nad Orlicí.

Už první pohled na Midalu napovídá, že rozhodně nejde o rozpočtovou motorku. Tohle je stroj, který nikdo z vašich kamarádů nejspíš mít v garáži nebude. Exklusivní komponenty od věhlasných světových firem, nejlepší možné materiály, do detailu propracovaná konstrukce, ruční výroba, tenhle stroj prostě směřuje do Top 10.

Tomu odpovídá i samotná konstrukce. Žádné nevzhledné jednoduše vypracované díly nehledejte, každý kousek motorky je poctivá strojařská práce (dnes samozřejmě CNC). Základem je příhradový rám z ocelových trubek, kterému supluje samonosná karbonová nádrž, která se v zadní části mění v podsedlový rám. Jeden velký karbonový díl začínající nad motorem a končící u zadního světla.

A karbonu je samozřejmě mnohem víc, najdete ho všude, celkem je z něj vyrobeno 28 dílů. Dalším hojně zastoupeným materiálem je hliníková slitina 7022, ze které je u FGR frézují nádhernou zadní kyvnou vidlici (kopie kyvky ze závodní FGR 125 GP), víko motoru a horní i spodní brýle. Všechny díly jsou propracované, čiší z nich preciznost a krása. A to se teprve dostáváme k tomu nejzajímavějšímu…motoru.

 

Až doposud byl největším motorem vlastní výroby v sériovém motocyklu tříválec Triumphu Rocket III., Midalu mu tento primát sebere. V Ústí nad Orlicí se před třemi roky vydali na dlouhou cestu jejímž výsledkem je vodou chlazené šestiválcové véčko (V 90°) s objemem 2442 cm3. Blok motoru je vyroben z hliníku, válce mají povrchovou úpravu nicasilem, písty pochází od Wiseca.

O rozvody se starají dva páry vačkových hřídelů DOHC/4 v kluzném uložení s velmi zajímavým řešením, kdy rozvodové řetězy jsou na obou stranách motoru. O krmení se stará elektronické vstřikování. Vlastní konstrukce je také šestistupňová převodovka doplněná o antihopingovou spojku. Oficiální údaje zatím mlčí o výkonu, ale dá se předpokládat, že se bude pohybovat kolem hranice 240 koní.

 

Jednou ze základních myšlenek projektu Midalu bylo, aby co nejvíce dílů motocyklu pocházelo z českých rukou. Na projektu se podílelo 44 firem, z nichž většina je právě domácích. Pro podvozek šli u FGR moudře do Itálie. Od Öhlinsu pochází plně nastavitelná centrální jednotka vzadu i vidlice USD 43 mm, také plně nastavitelná.

Žádný základní podvozek, to nejlepší, co se dá koupit. Podobně je tomu i u brzd, Brembo Racing dodalo dvojici radiálních čtyřpístků dopředu a čtyřpístek dozadu. Lehká kola jsou od OZ Racing. Tím se zahraničními dodavateli pomalu končíme, snad jen ventilové pružiny a elektronika pochází z Německa, vše ostatní je Made in ČR.

FGR Midalu je o snech. Nejen o těch, jak by bylo skvělé vlastnit tak krásný a propracovaný stroj, ale také o snu, ze kterého vlastně vznikla. Majitel projektu Miroslav Felgr se svým týmem šli náročnou cestou kousek po kousku a nakonec dali světu skvost. Ten nebude levnou záležitostí (o ceně zatím výrobce mlčí, ale rozhodně přesáhne milion korun), ale i to je cesta na vrchol. Je úžasný pocit moci si říct: „Jedna z nejúžasnějších motorek světa pochází od nás.“

Další informaci o FGR Midalu a rozhovor s majitelem firmy Miroslavem Felgrem očekávejte v příštím čísle časopisu Motohouse.

Foto: FGR

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno