Vloni dostala řádnou omlazovací kúru, a tak jsme vyrazili do Maďarska a mrkli se jí pod sukni. Objevili jsme tohle.

I když si často a rádi užíváme těch nejnabušenějších strojů současnosti, každý z nás se může podepsat pod fakt, že ta nejlepší a nejdivočejší svezení bývají na mnohem menších a levnějších mašinách. A nová SV650 toho slibuje fakticky moc. Předchozí model se dá směle označit jako legendární – a má to několik dobrých důvodů.

text: Karel Táborský, foto: Jan Stárek, Honza Karásek

Tak předně – byla mimořádně hravá. Taková prťavá přehazovačka, se kterou jste nebojovali, ale měli nad ní absolutní převahu. Ale tím to nekončilo. Její dvouválcové véčko mělo rádo otáčky, dalo se chytit u držky a díky pevnému podvozku atakovat zatáčky v často nelegálních rychlostech. Spousta z nich jezdila po okruzích, nebo dokonce závodila! A navíc dobře vypadala, ta lehkost a radost z pohybu z ní přímo stříkala. Jednoduše povedená strojovna, navíc nenáročná na údržbu a s cenovkou, které bylo těžké odolat. Vítěz v každém směru.

Co se změnilo

Nové SV650 je postaveno na základu oblíbeného Gladia, jednoduché motorky pro někoho, kdo dával přednost klidnému svezení před nekonečnými jízdami po zadním. Pravda – z našeho redakčního měřítka Gladius nedokázal zahrát na ty pravý testosteronový buňky, ale rozhodně o něm nejde říct, že by to byla špatná motorka.

A nové SV šestpade má dobré předpoklady k tomu, aby bylo úspěšné. Motor má nahoře víc výkonu a posílilo se i střední a nízké pásmo s krásně vyhlazenou křivkou točivého momentu. To všechno kvůli co nejlepší čitelnosti agregátu. A jsou tady i chytré fičury jako například asistovaný rozjezd. Díky němu je téměř nemožné, aby motorka při rozjezdu chcípla, protože i když nepřidáte plyn, elektronika automaticky o pár stovek otáček zvedne volnoběh a umožní rozjezd bez nebezpečí škytnutí. Zkoušel jsem to a funguje, dokonce i v mírném kopci se SV v pohodě rozjelo bez nutnosti přidat plyn.

Motor má teď taky chytřejší startér, do kterého se dá jenom ťuknout a on se automaticky vypne, až dvouválec chytne – už není třeba při startování vymáčknout spojku. Z mého pohledu jsou špatná řídítka; zbytečně úzká, a to je něco, co motorku zbytečně omezuje a nutí to do ne zcela přirozené jízdní pozice. Taky mám pocit, že starší verze motorky byla tak nějak líp poskládaná a dokázala efektivněji skrýt kabeláž a drobné komponenty. Lak je ovšem pěkný a hluboký, modrá verze vypadá pěkně a svěže.

Gladius s koulema?

Nová nádrž a sedlo nepřekáží, když nastupujete, což je fajn, a líbí se mi, jak nízko sedím. Vysoukat se do sedla a bezpečně došlápnout na zem – s tím nebudou mít problém ani lidi menšího vzrůstu, což je jednoduše skvělý. Odpružení je sice základní a měkké, ale rozhodně to není žádná kaše. Samozřejmě stejně jako naše redakční Yamaha MT-07 i SV trpí při rychlé jízdě kvůli měkkému zadnímu péru, ale to je holt daň za nízkou cenu.

Je ale pravda, že Yamaha se tváří víc sportovněji, je silnější a ponouká ke kravinám. SV nic takového nedělá, takže budete trávit víc času klidnější jízdou a v tom případě je všechno v naprostém pořádku. Nerovnosti filtruje hezky, komfort je prvotřídní a jízda je pěkně plavná. Když začnete topit, v rozletu vás zastaví nízko položené stupačky s dlouhými hlásiči, jejichž život se dá počítat na minuty.

Jinak příjemné a lehké řízení se stane lehce vágním a ztratí trochu citu. Ne, není to motorka na nedělní palbu. Dokonce i inovované ABS dělá svou práci dobře a díky větší podpoře od přední vidlice nekecá do jízdy tolik, jako to dělají podobné motorky v kategorii. Brzdy jsou slušné, i když vyžadují pevné prsty a nečekejte od nich mohutný prvotní zákus. Pro nováčky a klidné piloty jsou ideální. Suprový je budík, téměř identický s velkým litrem GSX-S. Spousta informací, a i přes digitální otáčkoměr se mi dobře četl.

Drzá a přímočará

A pak je tady motor. Sice posílený a vyhlazený, ale kvůli přísné normě Euro3 mi přišel trochu bez života. Jasně, na jedničku umí zvednout přední kolo a s pomocí spojky to dokáže i na dvojku, ale špetka jiskry by mu neškodilo. Yamaha MT-07 i Kawasaki ER-6n jsou znatelně čipernější, ale také mají jinou koncepci motoru – obě jsou to řadové dvouválce, SV je vidlicový a s tím je spojená i zcela jiná charakteristika. Pěkný a při jízdě příjemný je točivý moment, díky kterému se motorka hezky sbírá bez nutnosti ji točit všude do bezvědomí.

Převodovka je jako u všech motorek od Suzuki špičková – hlavně přesně chodící skříň s pozitivním chodem. A to naše motorky nebyly ani zdaleka zajeté! Každopádně rozhodně to není motorka, která by nedokázala pobavit. S guidem jsme se na malém testovacím okruhu slušně naháněli a posílat SV do pomalých a utažených zatáček byla vyloženě radost přesně do chvíle, kdy mě pláclo přes ruce buď ABS, zadní péro, nebo do země zabořená stupačka.

Je poctivě dobrá

Nové SV650 je příjemná motorka. Všechno funguje v harmonii, nic nevyčnívá nebo nevadí. Motor není zbytečně překoňovaný, aby dokázal přemoct podvozek nebo brzdy, ale má dost výkonu na to, aby pobavil. Za řídítky vám bude jednoduše dobře, je to promyšlená motorka s klidnou povahou. Nechce zastrašovat, umí jet rychle a naučíte se na ní dobře jezdit, protože k vám promlouvá jazykem, kterému je dobře rozumět. Solidní stroj, i když jsme tajně doufali, že to bude o fous větší rošťák.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno