Vzhled a podvozek Honda CB 1000 R

 

  • Minimalistický design Neo Sports Café dává na odiv kovové povrchy
  • Ultra-kompaktní lichoběžníková silueta
  • Zcela nový lehký páteřový ocelový rám
  • Nastavitelné odpružení Showa vpředu i vzadu
  • Dva radiálně umístěné čtyřpístové přední brzdové třmeny
  • Verze ‘CB1000R+’ bude dostupná s prémiovým příslušenstvím a rychlořazením instalovaným přímo ve výrobním závodě

 

Vzhled modelu CB1000R pro rok 2018 nabral výrazný a charakteristický nový směr, který jej záměrně vyčleňuje z mainstreamu nahých motocyklů. Každý estetický detail CB1000R byl vybroušen a celkový vzhled, styl a postoj, ze kterého vyzařuje síla, slučují retro minimalismus s výkonným motorem a prvotřídním podvozkem.

 

Jeho proporce jsou nyní výrazně kompaktnější a dodávají stroji lichoběžníkovou siluetu. Převis charakteristicky tvarovaného kruhového světlometu je o 90 mm kratší a držák registrační značky / blatník upevněný na kyvném rameni (poprvé u značky Honda) umožnil vytvoření extrémně krátké zádi opatřené vespod upevněnými madly pro spolujezdce.

 

Nápadná je především absence plastů – exteriér stroje zahrnuje pouze 6 dílů vyrobených z tohoto materiálu, přičemž největší z nich je štíhlý přední blatník. Naopak nejvýraznějším rysem novinky je široké uplatnění prémiových kovových povrchů na celém modelu, vycházející z dlouhé tradice strojů kategorie café racer: díly jako bočnice chladiče či kryt vzduchové komory z leštěného hliníku, obrobená skříň motoru, hlava válců a náboj ozubeného kola či leskle lakovaná bezpřírubová ocelová palivová nádrž.

 

Všechna světla jsou vybavena LED diodami a tenký kruhový světlomet (s rámečkem lakovaným v kovovém tónu) je tvořen světelným kruhem ve tvaru podkovy a dále charakteristickým vzorem tvořeným dvěma čarami. Také zadní světlo je tvořeno půlkruhovou světelnou linkou, jež se při brzdění změní v plnou čáru. Přístrojový panel ve tvaru písmene T – opatřený stejným lakem v kovovém tónu jako rámeček světlometu – je zapuštěn do hlavy vidlice, čímž se minimalizují přesahy. Spínač zapalování je umístěn v přední části palivové nádrže.

 

CB1000R má nový páteřový ocelový rám. Využívá „dělené upevňovací“ (split-tightening) – které umožnuje úsporu 2.5 kilogramu.

 

 

Sklon vidlice je 25° a závlek 100 mm. Rozvor kol je o 10 mm delší (1 455 mm) a pohotovostní hmotnost dosahuje 212 kg – o 12 kg méně než u končícího modelu. Rozložení hmotnosti je 48,5 % / 51,5 % (přední/zadní kolo). Agilitě CB1000R v zatáčkách napomáhá umístění osy klikového hřídele o 5 mm výše.

 

Opěrné body jezdce zaručují uvolněnou, přirozeně pokrčenou polohu, zejména díky o 12 mm širším zkoseným řídítkům umístěným o 13 mm výše než u předchozího modelu a o 5 mm výše umístěnému sedlu (830 mm). Také bezpřírubová palivová nádrž je široce tvarovaná, hluboké prolisy však poskytují spoustu prostoru pro jezdcova kolena.

 

U nového modelu byla použita nastavitelná přední vidlice Showa Separate Function Fr Fork Big Piston (SFF-BP). Veškeré funkce související s tlumením zajišťuje jedno rameno, čímž se snižuje hmotnost a zároveň je zajištěna přilnavost, komfort a kontrola v širokém rozmezí jízdních podmínek. Zadní tlumič Showa umožňuje nastavení předpětí pružiny a tlumení v kompresi i v odskoku.

 

Dva přední radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů. Doplňuje je dvoupístový zadní třmen s 256mm zadním kotoučem a 2kanálový systém ABS. Zadní pneumatika o rozměru 190/55 ZR17 je osazena na 6palcovém ráfku a nahrazuje dosavadní rozměr 180/55 ZR17. Přední pneumatika zůstává na rozměru 120/70 ZR17.

 

K dispozici bude také verze ‘CB1000R+’ vyznačující se ještě atraktivnějším vzhledem a výbavou. Její součástí bude rychlořazení, vyhřívané rukojeti a celá řada prémiového příslušenství ke zdůraznění stylu CB1000R: kovový kryt přístrojů, kryt zadního sedadla, prodloužení předního blatníku, zadní vnitřní blatník a kryt mřížky chladiče.

 

 

Motor Honda CB 1000 R

 

  • Čtyřválcový motor odvozený z CBR1000RR posílil o 15 kW
  • Vysoký točivý moment a pružná odezva ve středních otáčkách
  • Elektronické řízení škrticí klapky s sebou přináší 3 jízdní režimy
  • Tři úrovně výkonu, brzdění motorem a nastavitelná kontrola trakce
  • Výfukové svody 4-2-1 šetří hmotnost a vytvářejí syrový zvuk
  • Pomocná kluzná spojka součástí standardní výbavy

 

Čtyřválcový DOHC motor o objemu 998cm3, který CB1000R pro modelový rok 2018 pohání, sdílí „spojitost a uspořádání“ s modelem CBR1000RR Fireblade. Tento agregát byl přepracován s důrazem na zdravý nárůst výkonu i točivého momentu: 107 kW při 10 500 ot./min. a 104 Nm při 8 250 ot./min. oproti dosavadním 92 kW při 10 000 ot./min. a 99 Nm při 7 750 ot./min.

Vrtání i zdvih zůstaly na hodnotách 75 mm x 56,5 mm, kompresní poměr však vzrostl o 0,4 na 11,6 : 1 a písty jsou nově kované (namísto litých) podobně jako u CBR1000RR SP.

 

Motor byl vyladěn s důrazem na dostupnost silného točivého momentu zejména v rozmezí 6-8 000 otáček, kde jeho křivka výrazně roste a přispívá tak ke vzrušující a dynamické jízdě. To je zároveň užitečné pro rychlou dynamickou akceleraci v provozu, zejména při předjíždění. Červené pole otáčkoměru začíná na 11 500 ot./min. a omezovač zasahuje ve 12 000 ot./min.

 

Vývoj se soustředil zejména na zlepšení průtoku vzduchu a výfukových plynů hlavou válců. Zdvih sacích ventilů vzrostl na 8,5 mm a výfukových na 8,1 mm (oproti původním 7,9 / 7,8 mm). Škrticí klapka o průměru 44 mm (o 8 mm více) přivádí vzduch ke zvětšeným sacím kanálům; nový je také tvar spalovací komory. Nová je vzduchová komora, vedení i vzduchový filtr. Výsledkem je zjednodušená a hladší cesta pro vzduch proudící do motoru, čímž se zmenšuje tlaková ztráta mezi sacími otvory a škrticí klapkou.

 

Vedle nárůstu hodnot výkonu došlo k důležitému 4% zkrácení převodových poměrů, čímž se výrazně zlepšila akcelerace v rozmezí od 30 do 130 km/h. Nová pomocná kluzná spojka je lehčí na ovládání páčky a lépe zvládá prudké podřazování.

 

Také nový výfuk přispívá k lepším výkonům CB1000R ve středních otáčkách a ke snížení hmotnosti. Jedná se o konstrukci 4-2-1, která přes 4 krátké katalyzátory svádí výfukové plyny do hlavní komory, odkud následně plyny proudí do výfuku se dvěma komorami. 2 hlavní trubky jsou těsně před katalyzátory propojeny spojovací trubicí, což přispívá k vyššímu točivému momentu po překročení 5 000 ot./min. S 11,2 kg je výfukový systém o 4,5 kg lehčí. Zvuk výfuku byl interně vyladěn tak, že při překročení 5 500 ot./min. získá výrazně hlubší a syrovější tón.

 

Motor byl vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou. Ta jezdci poskytuje maximální kontrolu nad výkonným motorem umístěným v minimalisticky navrženém motocyklu, a to díky 3 přednastaveným jízdním režimům a 1 UŽIVATELSKÉMU režimu (s možností volby tlačítkem na levé rukojeti).

2018 CB1000R
2018 CB1000R
2018 CB1000R
2018 CB1000R
2018 CB1000R
2018 CB1000R+
2018 CB1000R+
2018 CB1000R+
2018 CB1000R+
2018 CB1000R+

K dispozici jsou tři úrovně výkonu motoru (Engine Power – P), brzdění motorem (Engine Brake – EB) a nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC je také možné vypnout.

Tři jízdní režimy nabízejí různé kombinace jednotlivých parametrů.

 

Režim RAIN (déšť) využívá nejnižší nastavení výkonu, střední úroveň brzdění motorem a vysokou úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.

 

Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Ubírá trochu výkonu u prvního a druhého rychlostního stupně a využívá výkonovou křivku, která se nachází těsně pod režimem SPORT, se sníženým točivým momentem při částečném otevření škrticí klapky. Tento režim také umožňuje malý prokluz zadního kola a nadzvedávání předního kola při akceleraci.

 

V režimu SPORT je nastavena nejvyšší hodnota výkonu a nejnižší úroveň brzdění motorem a HSTC, čímž je zajištěn 100% výkon na všech šest rychlostních stupňů, maximální točivý moment ve všech polohách škrticí klapky a omezené zásahy ze strany HSTC.

 

Režim USER umožňuje jezdci zvolit některé ze tří nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.

 

Další informace, které má jezdec k dispozici, zahrnují indikátor přeřazení na vyšší rychlostní stupeň v pravém horním rohu přístrojového panelu, který buď začne blikat poté, co otáčky motoru překročí nastavenou hodnotu, případně svou barvu mění ze žluté přes oranžovou až po růžovou, a slouží tak jako vizuální vodítko pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. Další funkcí v této oblasti je indikátor ekonomické jízdy ECO, informace o zařazeném rychlostním stupni a indikace jízdního režimu.

 

Nový motor překonává svého předchůdce i spotřebou paliva, který nyní dosahuje 5,8 l/100 km namísto dřívějších 5,9 l/100 km (v režimu WMTC).  

 Příslušenství a CB1000R

 

Každý majitel si může svou CB1000R 2018 přizpůsobit pomocí řady originálního příslušenství Honda. Patří sem:
*Rychlořazení
*Vyhřívané rukojeti
*Zásuvka pro připojení příslušenství
*Štítek nad přístrojovým panelem
*Kryt zadního sedla
*Hliníkový nástavec předního blatníku
*Hliníkový zadní vnitřní blatník
*Sedlo jezdce a spolujezdce čalouněné Alcanterou
*Polepy ráfků kol
*Ochrana skříně motoru
*Polep palivové nádrže
*Tank Bag s montážním příslušenstvímVak na zadní sedlo s montážním příslušenstvím

CB1000R+ verze bude dostupná s širokou škálou příslušenství, jako jsou například vyhřívané rukojeti, hliníkové kryty předního a zadního blatníku, větrný štítek s hliníkovými prvky, kryt zadního sedla s hliníkovými držáky, mřížka chladiče s logem CB1000R a rychlořazení.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno