Závodní třída, pro kterou byla stvořena, už v té podobě neexistuje, ale GSX-R je stále tady a v plné síle. A to je sakra dobře!

Poslední evoluce

Je moc dobře, že díky Suzuki je pořád možnost svézt se na čtyřválcovém superbiku s tím „správným“ objemem. S Carlosem jsme se už před pár lety shodli, že sedmsetpadesátka je pro nás tou nejsprávnější volbou (nezávodní) na okruh. Poslední generace GSX-R roku 2011, ač se to na první pohled a především z čísel nezdá, prošla poměrně výraznými úpravami.

Nejvíce se zapracovalo na odtučňovací kúře, celá motorka zhubla 8 kilogramů, a to není v této kategorii úplně málo. Kompletně se přepracoval rám a kyvná vidlice, motorka je kratší na rozvoru a motor byl kvůli lepší centralizaci hmoty více nakloněn dozadu.

Máme tady novou vidlici BPF, monoblokové třmeny Brembo a kompletně přepracovaný a odlehčený výfukový systém. Výkonové parametry motoru zůstaly stejné, ale ušetřených 8 kilogramů a lépe rozložená hmotnost je rozhodně lepší zpráva než dva ušmudlaný poníci navrch.

 Suzuki GSX-R750

Realita

Jak já mám tenhle motor rád. Už jenom jak vrčí na neutrál, zní jinak než ostatní japonské čtyřválce. Z motoru je cítit tak nějak větší chuť do života. Řídící jednotka byla lehce přeprogramovaná a společně se změnou polohy vstřikovacích trysek uvnitř sacích hrdel se dosáhlo lepší odezvy na pohyb plynu.

Pořád sice moc nerozumím dvěma palivovým mapám, kdy režim „B“ je bez diskuze mdlý a bez šťávy, ale asi to současná elektronická doba žádá. Já se ale v tomhle případě o žádný výkon ochuzovat nechci, takže až do konce testu bude svítit na palubní desce „Áčko“. Už jak se motám z ucpané Prahy směrem na Liberec, jsem příjemně překvapený, jak je GSX-R uživatelsky příjemná a pohodlná.Suzuki GSX-R750

Podvozek je docela komfortně naladěný a sedlo v rámci mezí měkké. Od nádrže k řídítkům je spousta prostoru a i ochrana před větrem je dostatečná. Jediné, co trochu cítím, jsou dost vysoko položené stupačky, ale ty se dají sundat o něco níž. Převodovka je přesná, s krátkým chodem a ve spojení s lankovou spojkou to je jedno z nejlíp udělaných převodových ústrojí, jaké znám. I přesto, jak příjemná je GSX-R ve městě a při pomalé jízdě, je to pořád ostré náčiní na rychlou jízdu, a proto hned, jak to jde, mizím na známé okresky s dobrým povrchem, kde konečně může trochu ukázat, co v ní je.

Suzuki GSX-R750Suzuki GSX-R750

 

Feeling

I přes malé úpravy na řídící jednotce a vstřikování není spodní spektrum otáček její silná stránka, takže odhazuju všechen stud a beru ji pořádně pod krkem. Jak letí otáčky nahoru, tak se z airboxu pod nádrží začíná drát sexy chraplák, přecházející v hodně zajímavou metalovou symfonii.

V tu chvíli víte, že to děláte dobře. Podvozek je přesný, motorka se dá krásně směrovat do zatáček a drží zvolenou stopu. Řízení není tak intuitivní jako na CBR, ale zase moc dobře víte, co v každou chvíli s motorkou děláte. GSX-R chce řídit, a když jí to dáte a jste patřičně odhodlaní, královsky se vám odmění. Věřím, že ještě lepší by to bylo s o něco sportovnějšími pneumatikami, než jsou Bridgestone BT-016.

Naproti tomu jsem moc rád, že nakonec u Suzuki přišli na to, že si zaslouží lepší brzdy a krásná stříbrná Bremba jsou konečně systém, který si tenhle sporťák zaslouží. Mají sílu, cit i stabilitu. Jen na okruhu v Mostě jsem pozoroval menší změnu v chodu páčky, ale to by vyřešily opletené hadice.

Suzuki GSX-R750

 

Jak teda?

V první řadě tleskáme tomu, jak šikovně se Suzuki povedlo GSX-R vylepšit. Motorka je štíhlejší, hravější a ještě šťavnatější. Má skvělou přední vidlici a dobré brzdy. Překvapila mě relativně nízká spotřeba a jízdní komfort. Na silnici výborný supersport a na okruhu perfektní základ pro výživné zážitky. Mně osobně se pořád trochu nelíbí přední část a tvar světla, ale to je spíš z nostalgie ke K5. Takže, mám si koupit šestku, nebo litra? Já bych doporučil: Ani jedno 😉

Proč ji chtít?
– má to nejlepší z šestistovky a koule litru
– je překvapivě dobrá na silnici
– v současnosti je jedinečná

 Co by vás mohlo štvát?
– trochu jí schází síla odspodu
– nic moc tlumič řízení
– chybí palivoměr

 Suzuki GSX-R750


 

Flashback

Suzuki GSX-R750Psal se rok 1985 a na svět přišel stroj, který změnil pohled na to, jak by měl vypadat a jezdit správný sportovní motocykl. Měl se stát lehce konkurenceschopný ve světovém šampionátu a krom toho poskytnout spoustu nevšedních zážitků běžným jezdcům na silnici. Tehdejších 106 koní při suché váze 176 kilogramů znělo jako píseň z jiné planety, k tomu typická dvě kulatá světla a modro-bílá barevná kombinace. To všechno dokázalo zvednout chlupy nejednomu feťákovi adrenalinu. Realita nebyla vůbec špatná, ale úplně růžové to taky nebylo. GSX-R měla silný a velmi schopný motor, ale podvozek jí jemně řečeno nestačil. Podívejte se na fotografii, která se tu někde válí kolem, a musí vám být jasné, že jízda na ní nepostrádala množství horkých chvilek. Rám ze slabých trubiček, měkké pérování a velká 18palcová kola s úzkými pneumatikami, to všechno úplně nekorespondovalo se schopnostmi pohonné jednotky. To ale nic nemění na tom, jak silně motorka zapůsobila a jak dlouhý rodokmen založila. S prudce se rozvíjející kategorií WSBK se naplno zapojila do závodních soubojů a v konkurenci ostatních japonských konkurentů a italské Ducati si nevedla vůbec špatně. Kromě toho si s sebou vždy nesla fluidum chlapácké motorky a ostrého stroje pro jezdce, kteří vědí, co chtějí. Postupem času, a především s příchodem nových pravidel, její závodní žezlo převzala její větší litrová sestra. Pro ostatní výrobce to byl jasný signál přesunout veškerou svoji energii na větší litrové stroje a menší šestistovky a třičtvrtělitrové superbiky hodit k ledu. Suzuki to u řady GSX-R neudělala. Možná z nostalgicky historického hlediska, nebo z důvodu obchodně pragmatického, protože pokud dneska nechcete šestistovku a litr se vám zdá moc, nemáte jinou možnost než sáhnout


Suzuki GSX-R750

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno