Rozhodujete se v nabité kategorii naháčů? Vyplatí se koupit šestku místo litra? Máme pro vás malou návštěvu v nově vznikající třídě osmistovek – a není to žádná exkurse do světa kompromisu

Ještě nedávno se zdálo, že „nestandardní“ objemy mají pomalu odzvoněno. Končila výroba sedmsetpadesátek a jejich štafetu přebíraly pozvolna šestistovky. Podobně to bylo s menšími objemy, máme na mysli čtyřkila a pětikila, ty už jakoby v posledních letech vůbec nebyly.

Teď je ale všechno úplně jinak. Yamaha se rozhodla trochu rozčeřit stojaté vody a hodila pěknou vlnku v podobě Yamahy FZ8 a FZ8 Fazer. Vyzkoušeli nahatou verzi a pocity z ní nejsou vůbec zlé.

Vzhledově je na první pohled jasné, z jaké rodiny pochází tahle motorka. Okamžitě je patrná příslušnost k FZ klanu a odlišností si všimnete až po chvíli. Ono popravdě příliš důvodů ke změnám nebylo, protože design starších sestřiček se prodával o sto šest, tak proč něco za každou cenu překopávat.

Nás ale nejvíc zajímaly docela jiné věci. Možná i v návaznosti na současnou výhodnou cenu téhle motorky, o které jsme vás informovali ZDE

Jak je to s motorem

Motor byl převzat z litrové FZ1 a zmenšením vrtání bylo dosaženo objemu 779 cm3. No a na jízdě je to patřičně znát. Motor je veselost sama, má rád vysoké otáčky a jako by se těšil, až podržíte plyn a trochu ten kvalt rozmotáte.

V nízkých otáčkách to není žádná adrenalinová jízda, ale dalo by se říct, že na daný objem je to vcelku odpovídající. Jakmile se však otáčky zvýší na nějakých 7 tisíc, motorka je jako vyměněná, okamžitě se hrne kupředu a chce si hrát.

Je to sporťák?

A zase jsme u té podobnosti celé rodiny, protože kdo se na některé z nich svezl, dá mi za pravdu, že točivý motor je hlavní poznávací znamení kterékoliv z nich. Kdo by však měl pocit, že je FZ8 ostrý sporťák, je vedle. Jde o motorku pro ty, kteří mají rádi víc výkonu, než nabízí nahatá šestistovka, ale už se jim zdá zbytečný investovat další koruny do litrové motorky. A přesně to tahle potvůrka splní do puntíku.

Určitě se chcete zeptat na podvozek – už se na něj chystám. Jsou tady klasicky níž položené stupačky, takže jiskry jako od rozzuřený flexy nebudou nic nemožnýho. Hlásič náklonu je na téhle motorce ale z jiného důvodu, měl by vás upozornit, že další naklánění by už nemuselo skončit dobře a věřte, že tady to platí dvojnásob. Takhle „přes hranu“ se už FZ8 necítí ve své kůži a je jí daleko líp v rozumnějších podmínkách.

Podvozek pro všechny

Na nějakou zběsilou jízdu to tedy nebude, ale sport rozhodně neodmítá. Povedená jsou řidítka, díky kterým se motorka perfektně vede. Podvozek je měkčí, hlavně na zadku, a tím pádem je jízda hodně pohodlná. Na sáhodlouhé nastavování odskoku, útlumu a podobně si ale nechte zajít chuť, a kdyby vás to přece jen lákalo, vzpomeňte si na cenovku u téhle motorky a hned vás to přejde.

Posledním důležitým postřehem jsou pro mě brzdy. Těm vyfiknu jedničku. Brzdová páčka je příjemně tuhá a nástup brzd okamžitý. Přitom se dobře dávkují a se svou výkonností nemají problém. Možná to bude proto, že jsou převzaty ze supersportovní R6. Šestka je vám málo a litr moc? Zkuste FZ8. A v téhle bílé se zlatými koly je fakt hezká.

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno