Jednoduchá ekonomická poučka říká, že jedním z parametrů určujících kvalitu produktu je doba, po kterou setrvává na trhu. V tom případě patří Yamaha XJR k nejgeniálnějším motorkám všech dob, prodává se už šestnáct let. Nikdy nebyla nejprodávanější, nikdy nebyla nejrychlejší a pro spoustu z nás ani nejkrásnější.

Abyste tuhle motorku lépe pochopili, musíte se podívat hodně dozadu, až tam, kde vznikla. Když Yamaha vypustila první XJR, tehdy ještě dvanáctistovku, psal se rok 1994. Jo, ten rok, kdy si to Kurt Cobain nechal projít hlavou, Ayrton Senna to ukončil nárazem do zdi na VC San Marina, u nás přišla spása národa v podobě vysílání TV Nova, Intel přestal vyrábět legendární procesor 386 a Francii s Anglií konečně spojil Eurotunnel. Musíte pochopit, že v té době vypadala auta jako domy a většina motocyklů spíš jako autobusy. Opuchlá jedenáctka GSX-R vážila přes 230 kilogramů, tedy stejně jako XJR té doby.

Yamaha tehdy udělala geniální tah. Všichni ostatní se snažili jít dopředu, vyvíjet co nejmodernější stroje, ale ona vzala obstarožní, vzduchem chlazený motor, jehož původ sahá až do roku 1984 (FJ1100) usadila ho do jednoduchého kolébkového rámu a vše to dočinila mastodontí kapotáží v retro stylu. Jako by se jim podařilo zastavit čas. Ta motorka vypadala skvěle tehdy stejně jako dnes. Jako by jí bylo úplně jedno, co se děje kolem. Fakt geniální tah.

Pocity dneška

Historie a technika jsou důležité, ale zrovna teď na nic z toho nemyslím. Mám zase TU chvíli. Ten moment, kdy se realita a pocity natolik rozcházejí, že mě to až zarazí a musím se na tom chtě nechtě zaseknout. Všechno je špatně. Mezera mezi dvěma pruhy aut stojících v koloně na jižní spojce se nepříjemně zužuje, z nebe začínají padat kapky tak velké, že to i přes koženou bundu dost bolí a navíc pulec pomalu zalézá za obzor, takže se blíží tma a zima. I přesto se ve mně rozprostírá až neuvěřitelný pocit klidu a pohody. Jako bych si to všechno kolem snad ani neuvědomoval. To je poprvé, co tenhle stav zažívám na jiné motorce než na velkém dvouválci. Čím to je?

MOTOR

Tou nejdůležitější je motor. Nikdy jsem nevěřil, že to řeknu, ale ano, tenhle čtyřválec je skvělej. Nejvýstižněji ho asi popíše spojení slov sametovej obr. Kolik točit? To záleží jen a pouze na vašem momentálním rozpoložení a odvaze. Ten motor totiž jede všude a hodně. Ať otočíte plynovou rukojetí v jakémkoliv spektru otáček, dostaví se rovnoměrné zrychlení, které rozhodně nemá nic společného s pomalou jízdou.


Já jsem se umístil někde na hranici čtyř tisíc, protože o kousek výš (4500–5500 ot./min.) je úsek otáček, kde má motor hrubší tah. Takže když jedu na klídek, točím to méně, a když chci zatáhnout, proženu se těmito otáčkami a podpořen mířím nahoru. Tady je asi hned třeba doplnit druhou stranu mince. Regulérně jsem měl strach a moje peněženka se klepala jak ratlík, protože některé historky o žravosti XJR byly jako od Hitchcocka. Drn se kdysi při testu dostal na průměr nad 12 litrů, a to je něco, co nechcete živit. Ale klídek, Yamaha si uvědomuje, že tohle už dnes prostě nejde. Jak tedy? Při palbě si devítku pápne, jinak se dá jezdit pod osm.

Následky minulosti

Ještě jednou použiju přívlastek sametová. Nerad se opakuji, ale ta převodovka se jinak nazvat nedá. Žádné rány, žádná potřeba velké řadicí síly, nic, co by vás donutilo přestat brát řazení jako automatickou činnost a začít se na něj zbytečně soustředit. Jediné, co je namáháno, je levá ruka, spojková páčka vyžaduje na rozdíl od brzdové, které stačí na ovládání jeden prst, trochu víc síly, a tím se vaše ruka po dlouhé cestě trochu unaví. Ale nemluvíme o potřebě amputace jako u některých jiných biků.

Naopak velkou jedničku s hvězdičkou má ode mě XJR za komfort spolujezdce i možnost pakování. Velké, komfortní a tak akorát měkké sedlo se báječně postaralo o moje milované hýžďové partie, stejně tak jako o mnohem zajímavější partie tohoto typu u mojí spolujezdkyně, jež se mnou najela slušných 500 kilometrů během dvou dnů. A jak si u některých motorek musím zanadávat při pokusu upevnit bagáž, tady jsem si předl blahem jak čerstvě nakrmené koťátko. Velké háčky pod sedlem, hodně místa, a navíc to madlo. Skvělá turistická motorka.

Otázky budoucnosti

Jedna věc by mě opravdu zajímala a při psaní tohoto testu jsem o ní dost dlouho přemýšlel. Jak dlouho bude XJR natolik dobré, aby se udrželo na trhu, kdy přijde doba, ve které se stane z poctivé old-schoolové motorky starý brak, do kterého už nebude chtít nikdo investovat peníze? Jak moc se do té doby změní to všechno okolo a jak bude v budoucnosti působit? Doufám, že si na tuhle myšlenku za ty roky vzpomenu. A doufám, že to bude za dlouho, XJR si zaslouží žít a nebýt příliš měněna.

 

Kompletní test Yamahy XJR1300 a jejich konkurentů můžete číst ZDE

Foto: Jan Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno