Poslední generace Triumphu Speed Triple ještě upevnila jeho pevnou pozici na vrcholu kategorie velkých streetů. Na souboj ho tentokrát vyzvala kompletně přepracovaná a zcivilněná Brutale od MV Agusty. A hned zkraje musím říct, že to Triumph neměl vůbec jednoduché

Je pozdní odpoledne právě vrcholícího léta a přede mnou stojí dvě motorky, ke kterým jsem si během chvíle vybudoval dost silný vztah. Mají všechno, co já osobně u motorek hledám – výrazný motor, trubkový rám, zábavnou náturu, rodokmen a špetku zlobivosti, která tomu všemu dává patřičný punc.

Dokážou vám poskytnout opravdu hodně, a to od spousty vzrušení při rychlé jízdě až po praktičnost při každodenním životě s nimi. Krom toho neustále budí pozornost kolemjdoucích, nejsou to žádný tuctovky, a to je přeci také to, co od motorky často chceme.

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple


Jako na navijáku

Pouze jedno prudší přidání plynu při vjezdu na hlavní mě utvrzuje v tom, že tohle je motor, který si zasluhuje umístění v motorkové síni slávy. Bezprostřednost, účinnost a dravost tohohle SpeedTriplu, s jakým se žene otáčkami nahoru, je opojná. Celé to je doprovázeno typickým tříválcovým vrčením a já se toho nemůžu nabažit. Triumph poskytuje 90 % svého maximálního točivého momentu už od 4000 ot./min a to snad mluví za vše. Tak naprosto samozřejmý a bláznivý zátah s velmi širokým rozpětím budete hledat hodně těžko (chybí mu jen trochu výraznější špička).

Posaz je uvolněný, s dostatečným prostorem pro nohy a širokými řídítky, která dávají skvělý pocit kontroly. Sedlo je pohodlné a přehledné budíky poskytují všechny informace, jaké si jen dokážete představit. Máme tu detailní palivoměr, ukazatel dojezdu, průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost a linku modrých LED diod indikující včasné řazení. Chybí snad jen ukazatel zařazené rychlosti.

Ve srovnání s Triumphem sice Brutale chybí přes 130 ccm objemu, ale při jízdě to není ani moc znát. Její čtyřválec je unikátní. Za ty roky, co tuhle práci dělám, jsem jel snad na všech japonských čtyřválcích posledních let a z žádného z nich nebudete cítit takovou chuť do života jako z Agusty. Už jenom tím, jak zní a jaký z něj máte pocit při přidání plynu.

 

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed TripleMV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple


Pocit z motorky

Už jsem to jednou psal. Když jsem Agustu Brutale 920 poprvé vyzvedával v Děčíně v Moto Arte, tak jsem si po pár kilometrech říkal, že snad jedu na tříválci. Motor je horlivý, na první dva kvalty lehce přizvedává přední kolo a na pohyb plynu poskytuje okamžitou odezvu. Těžko se tomu věří, ale pohonné jednotky Tripla a Brutale jsou si víc podobné, než by se na první pohled mohlo zdát. Tím to ale celé končí. Triumph je rozložitý a prostorný, Agusta zase štíhlejší a kompaktnější. Přestože má o jeden válec navíc, je i v bocích užší, což je na první zkušenost dost k nepochopení.

Na Triumphu sedíte usazeni uvnitř motorky, Brutale vás posadí výš a víc na sebe. Necítíte se na ní tak pevně, ale to je spíš dáno špatně zvoleným kluzkým materiálem sedla. Její řídítka jsou užší, ale s výborným tvarem. Je to taky snad první italská motorka tohoto kalibru, která má zrcátka, ve kterých je něco vidět. To mě fakt mile překvapilo.

To ale neplatí o kompletně digitálních budíkách, které poskytují přehršle informací, ale blbě se čtou a jejich ovládání pomocí dvou krpatých gumových čudlíků vpravo je k vzteku. Pochvalu má ale za 23litrovou nádrž, která na pohled vypadá menší než sedmnáctilitrovka Triumphu.

 

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed TripleMV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed TripleMV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple

Z vinglu do vinglu

Po nechutně studených dvou dnech se konečně ukazuje slunce a opět rozehřívá asfalt na zapadlých okresních silnicích na dostatečnou teplotu. Kvalita silnice není nic moc, ale na Brutale to vůbec neřeším. Obvykle byste čekali (jako u většiny italek) natvrdlý podvozek, co z vás při vymetení každé jámy třese duši.

Agusta nerovnosti žehlí s takovou grácií, až si říkám, jestli nejedu na něčem úplně jiném. Nejvíc je to znát na naladění zadního centrálu, který má neuvěřitelný rozsah toho, co pobere. Dokáže se někdy i pěkně zhoupnout, ale nijak to motorku nevyvádí z rovnováhy a ze zvoleného směru. Řízení je rychlé na impulz do řidítek a motorka se krásně překlápí z jednoho oblouku do druhého. S tím vším skvěle korespondují i neumatiky Pirelli Angel, které nejsou zdaleka tak sportovní obutí jako Metzeler Racetec na Triumphu, ale na české silnice a rychle se měnící vnější podmínky jsou ideální. Jsou čitelné, dobře drží i za mokra a dlouho si drží svůj tvar.

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple

Míra horlivosti, s jakou se Agusta vrhá do oblouků, je kontrastem k projevu Speed Tripla. Paradoxně, i přes tužší podvozek, je Triumph šlechticky rozvážnější v zahájení zatáčky a po celou dobu takový klidnější. Dá se říct, že není ani tak přesný. Jenže jeho kouzlo je právě úplně jinde. Všechno dělá s takovou samozřejmostí a pokorou, že máte ihned pocit ještě lepšího jezdce, než opravdu jste.

Podvozek je pevný a poskytuje vám perfektní odezvu toho, co se pod vámi děje, tak to máme rádi. Jen tak mimochodem sesypejte před zatáčkou dva kvalty dolů a on vykouzlí tak čitelný brzdný drift, že si budete myslet, že to děláte odjakživa. V rychlých pasážích je stabilní a vnáší do vás patřičnou míru klidu, kterou tolik potřebujete. Brzdy jsou famózní a musím říct, že o něco lepší než na MV.

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple

Verdikt

Speed Triple i Brutale jsou si přímými konkurenty. Obě motorky cílí na podobný typ jezdců, obě mají za sebou fluidum závodnické historie a obě vám svým projevem dokáží zježit chlupy na těle. Pokud se na to kouknu z objektivního úhlu pohledu, tak musí být vítězem Triumph. Ne o moc, ale přece znatelně. Je to praktičtější, dotaženější a lépe fungující celek, který si i přes určitou dokonalost zachoval tvář a duši, což se jen tak nevidí. Když se nad tím tak zamyslím, tak vlastně nemá chybu.

Pokud si ale teď, po půl roce, v hlavě přemítám, na čem bych se radši svezl, pořád mi tam skáče antracitově černá MV Agusta, a to i přes své malé pihy na kráse. Zanechala toho ve mně prostě trochu víc. Možná je to tím, že jsem nečekal, že jízda na ní bude tak jednoduchá, bezprostřední a „user friendly“. Možná taky kvůli jejímu hladovému zátahu, kompaktnosti a designu, který nikdy nepřestanu obdivovat.

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed TripleMV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple

Jak šel čas se Speed Triplem

Speed Triple byl první sériově vyráběný streetfighter. Tuto kategorii, která se dnes těší velké oblibě, prakticky stvořil. Od první poloviny devadesátých let prošel několika evolucemi, a snad žádná nevyvolala takovou kontraverzi jako model 2011. Řeč je o nahrazení dvou klasických kulatých světel novými ve tvaru pětiúhelníku. Bylo kolem toho tolik humbuku a řečí, že to už není ten pravý Speed Triple, atd., až mi to přišlo trochu směšné.

Pánové z Hinckley dostali za úkol posunout motorku jak technologicky, tak designově dál a myslím, si, že se jim to povedlo na jedničku. Nového Speed Tripla si pořád s ničím jiným nespletete, zůstal mu trubkový rám, letmo uložené kolo, charakteristický tříhrnek a dvojice světel. Je modernější a přitom neztratil nic ze své specifičnosti. Má ještě lepší motor a podvozek, co víc chtít. Myslím, že daleko hysteričtější by měli být fandové Ducati, kterým na nové Panigale taloši sebrali po suché spojce i trubkový rám, výfuky pod sedlem a rozvod ozubenými řemeny.

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple

Jak šel čas s Brutale 920

Brutale odjakživa platila za vyhraněný stroj pro jezdce, kteří přesně vědí, co chtějí. Legendy o její náročnosti, svéhlavosti a občasné trucovitosti by daly na celou stránku. Jako každá MV Agusta, od jezdce vyžadovala odhodlání, oddanost a velkou míru tolerance. Jak by taky ne, je přeci třeba dostát svému jménu;-) Časem se ale ukázalo, že to fabrika trochu přestřelila.

Vždyť vyrábět motorku pro pár zarytých psychopatů, kteří ji dokážou odpustit úplně všechno, je z ekonomického hlediska trochu sebevražedné a pokud se MV jako značka chtěla někam posunout, bylo potřeba jednu z největších prodejních zbraní lehce zcivilnit a nabídnout ji širšímu spektru jezdců. A to nemluvíme o ceně, která s tím jde ruku v ruce.

MV Agusta Brutale 920 vs. Triumph Speed Triple


Proč chtít Brutale?

−        je překvapivě použitelná
−        její čtyřválec má koule (na rozdíl od naháčů z Japonska)
−        a má prostě veliké kouzlo

Co by vás mohlo na Brutale štvát?
−        protivný budíky, co nejdou ovládat
−        kluzké sedlo
−        některé detaily vypadají levně

Proč chtít Speed Tripla?

−        má neuvěřitelně pružný motor
−        skvěle naladěný podvozek
−        je to perfektně fungující celek

Co by vás mohlo štvát na Speed Triplu?
−        motor nemá úplně výraznou špičku
−        je trochu větší
−        a to je asi tak všechno


text z roku 2011: Vítězslav Gola, Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno