Road Racing sebou nosí i smutné zprávy. Víťa Bican v pondělí na následky zranění z Hořic zemřel. Potvrdila to jeho rodina na týmovém facebookovém profilu. Čest jeho památce

Neumím k tomu nic napsat. Jako vzpomínku tedy přijměte alespoň přepis našeho rozhovoru po loňských Hořicích 2014, kde si Víťa dojel pro vysněný věnec. Byl to srdcař se vším všudy, pochopíte…

 


Víťa Bican

 

Jeden z tech, kdo mají závody v Hořicích hluboko pod kůží. Srdcař, který neopustil legendární trať ani v nejhorších časech. Kluk, který letos dojel v litrech do cíle se zeleným věncem na rameni…

 

MH: Víťo, začnu nejdřív trochu z jiné strany a zeptám se, jezdíš Hořice už léta se startovním číslem 4 – proč? Má to číslo nějaký význam? Čekal bych nějakou historii, nějaké ohlédnutí…
Víťa: Ani už si nevzpomínám, s jakým číslem jsem tam jel poprvé, ale vím, že jsem dojel na 4. místě ve volné nad 250 cm3, a protože jsem dost pověrčivý, tak jsem si to číslo nechal.

 

MH: Začínám takhle oklikou schválně. Kdy jsi jel Hořice vlastně poprvé, na čem a jaký to byl tehdy závod? Vzpomeneš si?
Víťa: Poprvé jsem jel v Hořicích až v roce 2004 a bylo to na Hondě CBR1000RR. Pamatuju si, že ráno sněžilo a odpoledne pořád pršelo, tak se jelo na vodě.

 

 

MH: Máš právo tedy hodnotit. Jak moc se ten závod za všechny ty ročníky, kterých ses zúčastnil, proměnil?
Víťa: Jojo, tenkrát se ještě závodilo za každého počasí. Dnes, když prší, tak se skoro nejede anebo se to o dost zkrátí. Což se za poslední dobu stalo vícekrát. Chápu, že je to kvůli bezpečnosti nás všech.

 

MH: A jaký byl letošní? Popiš prosím i závod jako takový…
Víťa: Letošní závody byly zase v režii počasí, v sobotu v prvním tréninku začalo pršet, takže jsme stihli asi 7 kol, a to je na trénink na takovou těžkou trať, jako jsou Hořice, opravdu málo a odpolední měřené tréninky byly úplně zrušeny pro vytrvalý a silný déšť. Druhý měřený trénink byl až v neděli místo warm-upu a byl zkrácen z 30 na 20 min, takže taky asi 8 kol. Závod byl odstartován na mokrých gumách, protože to bylo po dešti ještě mokrý. Závod se přerušil, hned jak jsme dojeli ke koruně, kvůli pádu Paersona v první zatáčce a po hodině byl znova odstartován a zkrácen o 4 kola, tzn. na 8 kol. Jak jsem odstartoval, tak jsem dojel. Během závodu to dost oschlo, takže mokré gumy začaly klouzat. Jak jsem se nikam moc nehnal, byly to letos moje první závody a se třetím místem jsem byl moc spokojený.

 

MH: Co je podle tebe, zkušeného jezdce na tratích, jako je ta hořická, nejdůležitější? Co sis přinesl z okruhů, patřil jsi přeci před několika lety k nejužší české špičce v supersportech, a co jsi se musel mezi stromy a zídkami teprve učit?
Víťa: Jsem přesvědčený, že kdyby bylo více prostoru k natrénování, tak by tolik pádů nebylo. Je to hodně vyhecovaný kvůli nedostatku času a pak to vypadá, tak jak to vypadá. Mrzí mě, že je to každý rok dost podobný. Kdybych jel supermota, tak bych se svezl asi víc.
Říct, že všichni mají stejný podmínky, není vůbec na místě. Těch pár kol, který jsou na svezení k dispozici, je opravdu málo.
Řekl bych, že nejdůležitější na Hořické trati je zachovat chladnou hlavu. Moje začátky na motorce byly na normálních silnicích, kde jsem toho asi najezdil nejvíc, protože motorka byla můj jediný dopravní prostředek. Takže Hořice pro mě nebyly nějaký zásadní skok do neznáma. Pak jsem začal jezdit na okruhu, kde prostor k bezpečnému vybláznění je mnohem větší.

 

 

MH: Přiznáš si třeba před závodem nějaké ambice? Máš ve zvyku se nějak hecovat? Jak na takové závodění naopak působí fakt, že motorka není tvoje a je jenom půjčená?
Víťa: Moje jediná ambice je dojet do cíle. Nějak zásadně se hecovat nemusím. Samozřejmě, že na půjčený motorce musíte jet na jistotu. Rozbitých motorek už mám za sebou taky dost. Můj táta mi vždycky říká, že místo toho, abych dával rozbitou motorku dokupy, tak mám radši víc trénovat a vymyslet nějaký zlepšení, a to má rozhodně pravdu.

 

 

MH: Jak se řídí taková mašina jako BMW na takovéhle trati, klikaticí se v nekonečném počtu 300 zatáček? Můžeš klidně srovnat se šestkou, zkušenosti máš. Ale zajímalo by mě opravdu to, jak se takhle silný litr na téhle trati chová.
Víťa: Bestie, jako je BMW, se řídí na takovéhle trati opravdu těžce, ale už si pomalu začínám zvykat. Oproti šestce je motorka dost neobratná, zato má hodně výkonu a ten já s mojí 110kg postavou do těch kopců potřebuju. Takže se snažím potlačit nevýhody a vytěžit výhody.

 

MH: Hořice jsou i společenská událost, vnímáš to tak? Bereš kamarády, zkouší třeba někdo z tvého okolí také startovat? Je snadné tomu propadnout?
Víťa: Ano, Hořice jsou rozhodně společenská událost, mám kolem sebe rodinu a hodně kamarádů, který se na ty závody dlouho těší a jsou mi oporou.

 

 

MH: Odpusť, ale nemůžu tohle téma vynechat. Narostl jsi a rozhodně nemáš postavu ideálního motocyklového závodníka. Když budu trochu drzej, tipnul bych si, že takovej Pedrosa by se do tebe vešel hned dvakrát… Otázka – má to nějaký vliv? Jak se třeba na ten závod připravuješ nebo naopak, když dojedeš do cíle, v čem je cítit největší únava?
Víťa: Děkuji za srovnání s Pedrosou, určitě to není žádná výhoda, ale byl jsem takovej vždycky, tak se na to nebudu vymlouvat. Nijak zvlášť se na to nepřipravuju a unavenej po 8 kolech bejt ani nemůžu. 🙂

 

MH: Pojedeš letos ještě i IRRC v Hořicích nebo jiný road racing? Co je třeba naopak trať, kam by tě nikdo ani za boha nedostal?
Víťa: Ano, IRRC v srpnu v Hořicích bych jet chtěl a rád bych si také zkusil i nějaký v cizině, uvidím, jak vyjde čas. Na každou novou trať jsem se vždycky těšil a asi nemám žádnou, kam by mě nikdo nedostal.

 

MH: Tak přejeme hodně štěstí a budeme „čtyřce“ držet palce. Je fajn vědět, že takovýhle závody jezdí takový sympaťák…

Víťa: Děkuju moc.

 

 

Hořice 2014 třída Volná nad 1000 cm3:
1/ Kamil Holán /Yamaha/ 8 kol za 20:30,028
2/ Marek Červený /Kawasaki/ +22,138
3/ Víťa Bican /BMW/ +29,461
4/ Aleš Nechvátal /Honda/ +31,768
5/ Pavel Tomeček /Kawasaki/ +41,540
6/ Tomáš Mysliveček /Suzuki/ +1:28,426

 

Víťa Bican
Narozen: 23. 11. 1975
Motorka: BMW HP4
První závody: První závod Brno 1997
1999 3. místo /Czech open/  Supersport 600
1999 6. místo /ME Supersport/  MOST
2005 2. místo /MM ČR/   Superstock 1000
Závodní team: www.kvracing.cz

Foto: archiv Víťa Bican

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno