Po představení CBR600F se okamžitě vyrojily názory, že je to jenom kapotovaný Hornet. My vám svým článkem dokážeme, že to tak není a každá z těchto motorek má svou vlastní pohled na svět

Po prvním svezení na nové CBR600F ve Španělsku jsme měli pocit, že se designéři Hondy maličko flákali. Vzít existující (a velmi úspěšnou) motorku v podobě Horneta, navěsit na něj slušivý kabátek a prohlašovat, že jde o nástupce legendárního Cebra, to byla docela troufalost. Víte, písmenka CBR znamenají v motocyklovém světě opravdu hodně. Sportovní chování, spolehlivost, pohodlí, jistotu, kvalitu − to všechno jsou atributy, které si Cebro za ty roky získalo. Nemá sice takový kultovní status jako třeba NR nebo RC45, ale nějakým zázrakem se stalo to, že ji každý musel mít doma. Nebo alespoň chtěl mít…

My se teď pokusíme přijít na to, jestli je nová CBR motorkou, kterou vždycky byla, nebo je jenom kapotovaným Hornetem se vším, co k tomu patří. Takže, ukončete prosím sázky.

Honda CB600 Hornet vs. Honda CBR600F

Dvě stejná jádra?

Ano, na papíře to tak vypadá. Obě mají řadový čtyřválec o shodném výkonu 75 kW. To je ale jenom půlka příběhu. Na silnici jsou totiž mezi nimi rozdíly, které pozná i běžný uživatel. Hornet je daleko živočišnější a hodně nás překvapilo, že tohle slovo můžeme použít ve spojení s Hondou, která je známá (a oblíbená) pro svoje motory bez jakýchkoliv výkonových kopanců. Hornet si chce − jako správný naháč na blbnutí − pořád hrát a dává vám to najevo. Spodek otáček je hodně plochý, ale v polovině otáčkoměru do něj vjedou čerti a jízda začíná být zábavná. Stačí lehce polechtat spojku a rázem máte přední kolo ve vzduchu, to máme rádi. A neumře ani před červeným polem na 12 000 otáčkách.

Není tam sice taková náruživost jako u sportovních šestistovek, ale výkonu má pořád dostatek. CBR je na tom jinak a je až neuvěřitelné, jak různě se můžou stejné motory projevovat. Není tady nic, co by vás poškádlilo na těch správných místech, a vy jste chtěli blbnout. Motor sice v první polovině otáček nenabízí moc ze svých 102 koní, ale na běžnou jízdu to stačí, a pokud od ní nebudete čekat zázraky, nebudete mít důvod si stěžovat.

Honda CBR600F

My jsme tak trochu pojančená redakce, takže chceme od motorky hlavně zážitky, a proto preferujeme Horneta. Když na Cebru budete chtít jet rychle, budete ho muset točit − skoro až do bezvědomí. Všechen výkon je tady totiž soustředěn až nahoru, a když mu to nedáte, nebude mít jízda potřebný švih. Honda sice nové CBR zařadila do třídy supersportů, ale je jasné, že to žádný opravdový supersport není. Spíš klidný a pohodlný cesťák na každý den, ale o tom až později. Z pohledu zábavy to Hornet vyhrává na celé čáře, o tom nemůže být pochyb. Na zatáčkovité silnici bych byl schopný zamordovat kámoše, jenom abych o něj získal klíče. Po CBR už v redakci taková sháňka nebyla.

Honda CB600 Hornet

Na silnici

Asi to bude tou kapotou, ale u CBR necítíte tu radost ze zatáčení, jakou má Hornet. Můžete na něm jet rychle, ale není to zkrátka ono. Jako by vám něco podvědomě říkalo, že tohle není jeho parketa. Je tady sice spousta místa, díky slušnému větrnému štítku na vás nefouká a z motorky máte neustále pocit, že vás vždycky a za každé situace podrží. Kapota taky znamená, že se můžete v klidu vydat na delší projížďku bez toho, aby vás za půlhodinu na dálnici bolelo za krkem. V cestovních ambicích má CBR jasně navrch, nahatá motorka tady bude vždycky v nevýhodě.

To je asi nejsilnější stránka Cebra − pohodové cestování bez nutnosti jančení. Pokud tohle od motorky chcete, pak jste se trefili správně. Je pravda, že nemít tady i Horneta, asi bychom si tolik nestěžovali. Z hlediska jízdních vlastností to zase vyhrává naháč, i když obě motorky spojuje naprosto identický podvozek s hliníkovým páteřovým rámem. Kdyby měl Hornet o fous lepší řídítka (na ty budeme nedávat pořád), byl by rozdíl ještě propastnější. CBR je zkrátka kliďas, CB naopak rozjívený sígr.

Honda CB600 Hornet vs. Honda CBR600F

Obě motorky mají ale něco, co můžou mít jenom Hondy – schopnost vyhovět naprosto každému. Je úplně jedno, jestli chcete jet rychle nebo pomalu, jestli jste prcek nebo čahoun – motorkám to bude jedno a v každé situaci budou předvídatelně fungovat. Sice jim schází trochu charakteru, ale pokud si pod tímhle slovem představujete to, že po ránu občas nepůjdou nastartovat, tak jste na špatné adrese.

Na obou motorkách nám ale shodně vadilo nastavení tlumičů, hlavně těch vpředu. Při běžné jízdě si nemůžeme stěžovat, ale jak na ně trochu zatlačíte, jako by jim chybělo citlivější naladění. Když trefíte lehce zvlněnou silnici a budete přitom přibrzďovat, vidle vám pošlou do rukou pořádnou ránu. Na tohle si stěžovali i kluci z Anglie a podařilo se jim to vyřešit jinými vnitřky vidlic. Znovu ale opakujeme – při normální jízdě v rámci našich limitů si toho jenom těžko všimnete. Na chvilku se zastavíme i u brzd. Obě motorky měly shodné třípístky s ABS a tady jsme rozdíly nezaznamenali. To znamená, že brzdy mají dobrý přítlak a je v nich potřebný cit. ABS zasahuje až na poslední chvíli, i když u Horneta bychom uvítali možnost jeho deaktivace. Na CBR by to asi nemělo valný smysl, protože s tou bude trojčit asi málokdo.

Honda CB600 Hornet vs. Honda CBR600F

Praktičnost

Kapotovaná CBR má a musí mít navrch. Jste chráněni před větrem a deštěm, a tím pádem strávíte v sedle víc času bez toho, abyste cítili únavu. Jezdecké pozice jsou na obou motorkách skoro stejné, jenom na CBR se musíte trochu víc natáhnout na řídítka. Na Hornetu se dá pohodlně jet do nějakých 140 km/h, potom už to začíná nepříjemně foukat. Pokud vás zajímají provozní náklady, tak tady jsou motorky hodně vyrovnané. Spotřeba se pohybuje podle stylu jízdy kolem šesti litrů, nahatý Hornet papá o necelý litr víc. Spolujezdec si nebude stěžovat ani na jedné – je tady dost prostoru a i stupačky nejsou v nějaké přehnané výšce. Na spodku podsedadlovky jsou schovaná praktická madla. Takže jo, ani delší výlet ve dvou není neuskutečnitelný.

Honda CB600 Hornet vs. Honda CBR600F

Verdikt

Základní otázka zněla tak, jestli je nové Cebro jenom kapotovaný Hornet. Odpovědi jsou dvě – technicky ano, ale z pohledu jízdních zážitků to jsou dvě naprosto odlišné mašiny. CBR600F je pro kliďase, který netouží po přehnaných výkonech, ale ocení spíš trochu té každodenní použitelnosti. Hornet je nahatá motorka na řádění, což vám bude dokazovat v každém okamžiku. Nebo ještě jinak – CBR je vyzrálý pětatřicátník, Hornet je teenager s poďobaných obličejem. Záleží jenom na vás, k jakému životnímu stylu se přikloníte.

 


Technická data – Honda CBR600F

MOTOR
Typ: kapalinou chlazený řadový čtyřválec, 16V, DOHC
Objem:  599 cm³
Vrtání/zdvih: 67,0 x 42,5 mm
Výkon:  101 koní @ 12 000 ot./min.
Točivý moment
: 64 Nm @ 10 500 ot./min.
Počet rychlostí:
  6
Plnění:  elektronické vstřikování PGM-FI
PODVOZEK
Rám:
Mono-backbone z lehkých slitin
Přední odpružení:  nastavitelné, upside-down
Zadní odpružení:
Monoshock nastavitelné
Přední brzdy: 2x 296 mm, 2pístkové třmeny (ABS 3)
Zadní brzda: 
240 mm, 1pístkový třmen
Pneu přední:
120/70 ZR17
Pneu zadní: 180/55 ZR17
ROZMĚRY
Výška sedla:
800 mm
Rozvor: 1437 mm
Objem nádrže: 
18,4 litru
Pohot. hmotnost (ABS): 206 (211) kg

Technická data – Honda CB600F Hornet

MOTOR
Typ: kapalinou chlazený řadový čtyřválec, 16V, DOHC
Objem:  599 cm³
Vrtání/zdvih:
67,0 x 42,5 mm
Výkon: 101 koní @ 12 000 ot./min.
Točivý moment: 64 Nm @ 10 500 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Plnění:
elektronické vstřikování PGM-FI
PODVOZEK
Rám
: Mono-backbone z lehkých slitin
Přední odpružení:
nastavitelné, upside-dow
Zadní odpružení: Monoshock nastavitelné
Přední brzdy: 2x 296 mm, 2pístkové třmeny (ABS 3)
Zadní brzda:
240 mm, 1pístkový třmen
Pneu přední:
120/70 ZR17
Pneu zadní:
180/55 ZR17
ROZMĚRY
Výška sedla:  800 mm
Rozvor: 1435 mm
Objem nádrže
: 19 litrů
Pohot. hmotnost (ABS):  198 (203) kg


Foto: Jan Somerauer

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno