Spousta zajímavostí z historie a statistiky, které se pojí s šestou GP letošní sezóny.

Letos je to po třicáté čtvrté, co Grand Prix hostí okruh Mugello a od roku 1991 je to 28. Velká cena v řadě.

První závod Grand Prix byl v Mugellu uspořádán v roce 1976. Závod třídy 500 ccm vyhrál Barry Sheene s náskokem jen 0,1 s před Philem Readem.

Rozložení trati Mugello zůstalo od roku 1976 prakticky nezměněné a základní oficiální délka 5,245 km je stejná.

Celkem bylo v Mugellu uspořádáno 105 závodů Grand Prix motocyklů – 17 závodů třídy MotoGP, 16 závodů 500 ccm, 9 závodů Moto2, 2 závody 350 ccm, 24 závodů 250 ccm, 7 závodů Moto3, 25 závodů 125 ccm, 2 závody 80 ccm a 3 závody 50 ccm.

Italskou Grand Prix také hostil okruh Misano, kde se jelo v letech 1991 a 1993. V Mugellu se dříve jela také GP národů a GP San Marina.

Nejúspěšnějším výrobcem je na této italské trati Honda, která tu má 16 výher v královské třídě, ale ta poslední je z roku 2014, kterou získal Marc Marquez.

Yamaha má na svém kontě 12 vítězství v královské třídě, kam patří i výhry Kennyho Robertse (1978) a Wayne Raineyho (1991) ve třídě 500 ccm. V moderní třídě MotoGP tu pětkrát v řadě vyhrál Valentino Rossi (2004 – 2008) a pětkrát Jorge Lorenzo (2011, 2012, 2013, 2015 a 2016).

Andrea Dovizioso, Luigi Dall’Igna a Jorge Lorenzo (MotoGP Itálie 2018)

Loni v Mugellu vyhrál Jorge Lorenzo, který oslavil první vítězství v barvách Ducati a pro Ducati to bylo třetí vítězství v MotoGP na této trati. Předtím tu vyhrál Casey Stoner v roce 2009 a Andrea Dovizioso v roce 2017. Caseyho vítězství oslaví Ducati v MotoGP v pátek 31. května, kdy to bude přesně deset let od této chvíle. Dovi byl předloni první Ital, který vyhrál na italské trati s italskou motorkou v královské třídě.

Nejlepší výsledek Suzuki v Mugellu je ve čtyřtaktní éře čtvrté místo, které loni získal Andrea Iannone. V pětistovkách tu Suzuki vyhrála dvakrát – Barry Sheene v roce 1976 a Kevin Schwantz v roce 1992.

Kromě Valentina Rossiho a Andrey Doviziosa je jediným Italem, který v Mugellu vyhrál v nejsilnější třídě Loris Capirossi. Capirex tu slavil v roce 2000 ve třídě 500 ccm, když tehdy bojoval o výhru s krajany Maxem Biaggim a Valentinem Rossim.

V roce 2004 byla v Mugellu odjet nejkratší závod v historii královské třídy. Jelo se jen na šest kol. Závod přerušil déšť a poté byl závod restartován na zbývající kola – dle tehdejších pravidel.

Itálie, Nizozemí a Velká Británie jsou jediné tři země, které hostily motocyklovou Grand Prix každý rok od vzniku šampionátu v roce 1949.

Valentino Rossi a Casey Stoner (MotoGP Itálie 2008)

Závody moderní třídy MotoGP v Mugellu vyhrálo jen šest jezdců. Jsou to Valentino Rossi (7 vítězství), Jorge Lorenzo (6 vítězství) a po jednom vítězství mají Dani Pedrosa, Casey Stoner, Marc Marquez a Andrea Dovizioso.

Velice napínavý závod jsme si užili v roce 2016, ve kterém Jorge Lorenzo porazil Marca Marqueze jen o 0,019 s. Jde o sedmý nejtěsnější dojezd do cíle v historii královské třídy.

Ve třídě Moto2 bylo v Mugellu uspořádáno devět závodů a ty vyhrálo sedm jezdců. Jsou to Andrea Iannone (2010, 2012), Marc Marquez (2011), Scott Redding (2013), Tito Rabat (2014, 2015), Johann Zarco (2016), Mattia Pasini (2017) a Miguel Oliveira (2018).

Všech sedm závodů třídy Moto3 v Mugellu vyhráli různí jezdci. Byli to: Maverick Viñales, Luis Salom, Romano Fenati, Miguel Oliveira, Brad Binder, Andrea Migno a Jorge Martin. Jen Maverick Viñales a Jorge Martin vyhráli na Hondách, v ostatních případech to byly KTM.

Při Grand Prix v Le Mans oslavila Honda 300. vítězství v královské třídě. Nejbližším soupeřem je Yamaha, která vyhrála 227 závodů.

Pro Marca Marqueze to bylo ve Francii 120 umístění na stupních vítězů a má o jedno méně, než Phil Read, který je na šestém místě v tabulce jezdců s největším počtem pódií. Zároveň šlo o 47. vítězství v královské třídě MotoGP a tím vyrovnal svého týmového kolegu Jorgeho Lorenza. V Le Mans to také bylo osmé vítězství pro španělského jezdce v královské třídě na této trati.

Cal Crutchlow v Le Mans dojel devátý a díky tomu bodoval ve 100 závodech královské třídy. Je tak prvním britským závodníkem, který tohoto milníku dosáhl.

Danilo Petrucci, Marc Marquez a Andrea Dovizioso (MotoGP Francie 2019)

Andrea Dovizioso v Le Mans dojel druhý a získal 95. pódium v závodech Grand Prix, čímž vyrovnal pětinásobného mistra světa Micka Doohana. Nyní potřebuje pět dalších umístění na stupních vítězů a bude teprve desátým jezdcem, který dosáhl na milník 100. pódií.

Andrea Dovizioso při své domácí GP v Mugellu odstartuje do 300. Grand Prix a tím se stane teprve třetím jezdcem v historii, který toho dosáhl. Tím se bude součástí 32,3% ze všech 928 GP uspořádaných od vzniku šampionátu. Dovi má pátou nejdelší vítěznou kariéru v historii, shodnou s Jorgem Lorenzem. Je to 14 let a 326 dní mezi prvním vítězstvím ve třídě 125 ccm v Jižní Africe a posledním vítězstvím, které bylo letos v Kataru. Na bodech dojel 259 krát. Letos je to jeho 18. sezóna, ve které je jezdcem GP na plný úvazek. Rekord má Valentino Rossi s 24 sezónami.

Dovi během své kariéry navštívil 28 různých okruhů Grand Prix a na 16 z nich alespoň jednou vyhrál. Nejvíce startů zažil v domácím Mugellu, kde startoval 18 krát. Právě zde poprvé startoval v roce 2001. V žebříčku nejmladších vítězů šampionátu nejslabší třídy je stále na šestém místě s věkem 18 let a 201 dní.

Od začátku letošní sezóny na stupně vítězů ve všech třídách vystoupalo 26 různých jezdců. Jediný Marc Marquez dokázal během prvních pěti závodů stát více, než třikrát. Celkem je tu 11 různých vítězů napříč všemi třídami.

Marc a Alex Marquezovi v Le Mans vyhráli ve stejný den a to se jim v kariéře povedlo potřetí. Poprvé to bylo v roce 2014, kdy se jim to podařilo v Katalánsku a Assenu.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here