O uplynulém víkendu se v Hořicích v Podkrkonoší odjel již 27. ročník české Tourist trophy, při které jsme sledovali závody klasiků a sidecar. K těmto závodům byly také přidruženy závody mezinárodního road racingového šampionátu, takže se na trati proháněli jezdci tříd Supersport a Superbike a jaké to v Hořicích bylo?
Vyhrát v Hořicích je snem každého závodníka na přírodních tratích a několik takových snů se o minulém víkendu splnilo. Kromě květových 300 zatáček Gustava Havla se do Hořic sjíždí motocykloví nadšenci i během srpnových závodů Česká Tourist Trophy, při kterých už se několik let jezdí i závody IRRC (mezinárodní road racingový šampionát), takže klasické stroje na trati doplňují nové silné motorky tříd Supersport a Superbike. Díky několika divokým kartám jsme mohli i v těchto třídách vidět více českých závodníků a o to byly závody zajímavější.
IRRC Supersport
Nedělní program začal hned prvním ostrým závodem třídy Supersport, který byl vypsán na 10 kol. Hned na startu měl technický problém Laurent Hoffmann, který musel svůj stroj odtlačit do boxů. Každopádně závod netrval dlouho, protože hned v prvním kole spadl Zdeněk Sedlák, který skončil v péči lékařů a závod byl na 45 minut přerušen červenou vlajkou. Nešlo jen o ošetření jezdce, ale také o opravu rozbitých ochranných bariér. Zkrácený závod na sedm kol poté proběhl bez problémů a mohli jsme si užít parádní podívanou. O vítězství spolu dlouho bojovali Laurent Hoffmann, Matthieu Lagrive a Thomas Walther. Výborný výkon podával také Michal Vecko z Městce Králové, který byl právě jedním z jezdců startující na divokou kartu. Michal se dlouho pohyboval na pěkném čtvrtém místě, ale poté přišel pád a závod pro něj předčasně skončil. Pro vítězství si nakonec dojel Matthhieu Lagrive před Thomasem Waltherem a stupně vítězů doplnil Laurent Hoffmann. Z českých jezdců byl nejlepší šestý Petr Wiesenberg.
Ve druhém závodě to na čele vypadalo velice podobně, jako v tom prvním. Opět tu bojovala trojice Walther, Lagrive a Hoffmann. Michal Vecko, který musel rychle opravit svou Hondu v pauze mezi závody, opět bojoval ve skupině kolem pátého místa a v desítce nejlepších jel i Petr Wiesenberg. Thomas Walther měl tentokrát ze všech předních jezdců nejlepší tempo a postupně se začal svým soupeřům vzdalovat. Svůj náskok dokázal navýšit na více než 14 vteřin, takže si dojel nikým neohrožovaný pro vítězství druhého závodu. Dlouho to vypadalo, že si Laurent Hoffmann dojede pro druhé místo, ale pár kol před cílem tuto pozici ztratil, když ho předjel Matthieu Lagrive. O třetí místo to nakonec bylo nerozhodné až do posledního kola, kdy se o něj přetahovali Laurent Hoffmann a Jochen Rotter. Belgický závodník Hoffmann do posledních metrů dal všechno a urval další pozici na bedně. Z českých jezdců dojel opět nejlépe Petr Wiesenberg, který byl znovu šestý. Michal Vecko nakonec skončil osmý.
IRRC Superbike
Závody tříd Supersport a Superbike byly prostřídány se závody klasiků, ale samozřejmě, že když se na start postavili ti nejrychlejší závodníci, přilákalo to k trati spoustu diváků. Do prvního závodu třídy Superbike dobře odstartovali Didier Grams i Marek Červený. Start se trochu nepodařil Dannymu Webbovi, ale to vůbec nebylo znát na jeho výkonu během prvního kola. Britský závodník se rychle dostal do vedení, ale v těsném kontaktu se ho držel Didier Grams. O třetí místo spolu pak jeli Erno Kostamo a Marek Červený. Pěkný výkon podával také Petr Bičiště, který se držel na pátém místě. Bohužel závod si neužil dlouho, protože spadl. V Top10 se z dalších českých jezdců drželi i Tomáš Borovka a Aleš Nechvátal. Výborně jela také holandská závodnice Nadieh Schoots, která uzavírala desítku nejlepších. Na čele závodu se stále držel Danny Webb, na kterého ve druhé polovině už začal Didier Grams trochu ztrácet. Marek Červený se dostal na třetí pozici a začal se vzdalovat Ernovi Kostamovi. Bohužel tři kola před cílem byl závod přerušen červenou vlajkou po pádu Yanna Galliho a závod tím skončil. Danny Webb tak oslavil první vítězství v Hořicích a na stupních vítězů ho doplnili Didier Grams a Marek Červený.
Start druhého závodu měl na starost Kamil Holán, který byl tentokrát v Hořicích jen v roli diváka kvůli zraněnému kotníku z IOMTT. Po startu si tentokrát Didier Grams déle držel první pozici, ale v polovině závodu se přes něj Danny Webb opět dostal, navíc hned v dalším kole pokořil traťový rekord s časem 2:14,294. Díky tomu si postupně vytvořil náskok přes tři vteřiny a v Hořicích oslavil druhé vítězství. Kromě toho už mohl předčasně slavit také zisk titulu šampiona IRRC ve třídě Superbike a stal se prvním britským jezdcem, kterému se tohle podařilo, navíc s dosavadním vítězstvím všech závodů této sezóny. Didier Grams opět dojel druhý a Marek Červený skončil znovu třetí, takže pódium vypadalo stejně jako v prvním závodě. Aleš Nechvátal i Tomáš Borovka se také dokázali udržet v Top10 a Nadieh Schoots si zlepšila pozici a skočila devátá, navíc se dostala se svým časem pod 2:20, když zajela kolo za 2:18,700.
Česká Tourist Trophy
V rámci české Tourist Trophy se jely závody klasiků a jako první měli závod jezdci třídy 175 ccm a 250 ccm. Do závodu nenastoupil Dušan Petr, který měl technický problém se svým strojem. Nejlepší start předvedl Vítězstlav Hatan, který si od prvního kola postupně budoval náskok a dojel si pro vítězství. Za ním končili Petr Šupík a Zdeněk Klimeš. Ve třídě 175 ccm vyhrál Jiří Obtulowicz, kterého na pódiu doplnili Jaromír Tázler a Miloš Thér.
Ve třídě klasiků 350 ccm to vypadalo velice podobně. Opět nejlépe odstartoval Vítězslav Hatan, který ostatním nedal šanci a dojel si pro druhé vítězství. Dlouhou dobu se na druhém místě držel Petr Najman, ale ten nakonec odstoupil pro technickou závadu, podobně jako v předchozím závodě dvěstěpadesátek. Druhý tedy skončil Jiří Švihnos a třetí dojel Roman Procházka.
Poslední závod klasiků čekal spojené kategorie 500 ccm a 750 ccm. Závod se jel stejně jako u všech klasiků na sedm kol a nejlépe do něj vyrazil Pavel Jančík z kategorie 750 ccm, který si hned po prvním kole vyjel náskok téměř čtyř vteřin. O druhé místo spolu jeli velice vyrovnaně Libor Mařík a Pavel Novák, i když ten jel jako vedoucí jezdec pětistovek. Pavel Jančík neudělal žádnou chybu a s velkým náskokem si dojel pro vítězství ve třídě 750 ccm. Na pódiu ho doplnili Libor Mařík a Robert Hůle. Ve třídě 500 ccm vyhrál zmíněný Pavel Novák, druhý skončil Ondřej Mráz a třetí Pavel Pospíšil.
Závěr nedělního programu patřil divácky oblíbeným a atraktivním sidecarům. Jejich závod se jel na pravidelnost, takže vlastně nikdo až do vyhlášení oficiálních výsledků nevěděl, jak na tom posádky jsou. Z vítězství se nakonec radovali Robert a Daniel Tylovi, kteří měli nejmenší rozdíly ve třech počítaných kolech. Na druhém místě skončili Richard Bílý a Milan Kostiuk a stupně vítězů doplnili Radomír a Jiří Šimkovi.
Od Eva Koňáková -, thank you for your blog post.Really thank you! Awesome.
Opět krásná atmosféra, jen pro příště by to chtělo u Vodárny, když už fans staví závodníky, připravit něco na zažehnání žízně, tentokráte velmi nevychytané :(. Pro mě každý kdo se sveze na trati = hrdina/nka :).