Pokud vám přijde standardní Adventure 1090/1190 nebo 1060 tak trochu „out of date“, máme pro vás řešení.

S Radkem, šéfem Rade Garage, se známe už nějaký ten pátek. V Motohouse jste ho mohli vidět tak před deseti lety, kdy vám tu představil svoje upravené Xchallenge, na kterém chtěl tehdy projet celou Afriku. No, my jsme mu tehdy sice moc šancí nedávali, ta motorka vypadala fakt hodně ujetě, ale on to i díky svému buldočímu naturelu dal.

Tenhle týpek má totiž hodně tuhej kořínek. Cestování a montování na motorkách ho pak chytlo natolik, že opustil ředitelský post v korporaci a šel do tepláků, respektive do modráků. Začal si doplňky pro motocestovatele sám skicovat a vyrábět. Nejprve doma v děcáku, když pak přišly potomci, tak ho žena vystěhovala do garáže. Dneska má R/G studio a dílnu o ploše 200 metrů ve staré industriální zóně v Brandýse. Dřív se tu dělala popelářská auta, dnes se tu tuní endura.

 

 

Design a funkce

Když říkáme endura, myslíme ta cestovní. Výjimečnost R/G je nicméně v tom, že se na rozdíl od většiny motodoplňkářů na trhu nesoustředí jen na BMW GS a podobné, podle kluků v terénu poněkud nepraktické mastodonty, ale na lehké jednoválce typu Husqvarna 701 či KTM 690.

To jsou totiž stroje, kterým svými kapotážemi a přídavnými nádržemi propůjčují praktičnost mnohem větších strojů. Motorky jsou pak díky dobré ochraně a velkému dojezdu skvěle využitelné jak na dlouhých cestách v nezpevněném terénu, tak na většině rallye soutěží, kde si jejich kity získaly díky své robustnosti a hezkému designu početnou skupinu fanoušků.

A právě díky jejich podpoře a zájmu českých závodníků se letos kluci pustili dokonce i do designování přední partie dakarského speciálu, na kterém loni jela Gabča Novotná s Honzou Veselým a jehož „lajt“ verzi si budete moci na své EXC koupit také vy. Ale o tom až někdy příště. Dneska jsme tu kvůli evergreenu a nejprodávanějšímu kitu na Husku 701 s novým homologovaným LED světlem na velkou KTM. A jak vidíte z fotek, je to vážně něco!

 

701 do každé domácnosti

„Myslíme, že víc člověk na adventure cestování vlastně nepotřebuje. Huska jede, je lehká a obratná, v terénu umí, a když si na ni dáte naši přídavnou nádrž a náš kit s čelním štítem a homologovanými LED světly, rázem tu máte motorku i na dlouhé přesuny. Zrovna včera se u nás stavoval Steve z JAR, který s takto upravenou Huskou dojel z Kapského města až sem,“ říká Radek na adresu doplňků, které patří suverénně k těm nejprodávanějším.

A dodává, že Stevovou africkou cestou, jež vlastně kopírovala tu Radeho před dlouhými roky, se kruh uzavírá – tehdy si umanul, že bude dělat věci, které ostatním budou dělat radost, a to se podařilo. Takže třeba Husku si tu můžete dát doslova do topu, výběr je veliký: přídavná nádrž, kapotáž, LED světla, šucplech, podsedlová schránka, stupačky, tlumič řízení, držáky navi, plotny a nosiče zavazadel i rolku na týdenní tripy. A pokud si na sedlo hodíte rouno z ovčí kůže jako vzpomínaný Steve, nic vás už nezastaví.

Do motorových úprav se v R/G nepouští – pokud už, tak tuhle práci nechávají na závodnících samotných či na profících v oboru. Vzhledem k otevřenému sání ale používají laděné koncovky Sharon od Ladi Kopánka.

Dohromady to funguje skvěle, na brzdě to dokonce ukázalo pár koníků navíc. Co se pocitů z jízdy týče, pořád je to stará dobrá 701, která v terénu prostě baví a těch pár kilo navíc to nemění. Rozhodně si dokážu představit situaci, kdy se bude delší dojezd díky přídavné nádrži hodit.

Vyvážení motorky je naprosto skvělé, a pokud nemáte vedle k dispozici standardní 701, nemáte šanci poznat rozdíl. Do 140 km/h tu navíc nefouká, což na dlouhé štrece ocení asi každý. Za nás je tohle vlastně ideální všestranné enduro a je super, že se našel někdo, kdo dokázal z jeho potenciálu vytěžit maximum. Pár chytře postavených a vymyšlených doplňků tu mašinu poslalo úplně jinam.

 

Sršeň to je!

Novinkou pro silničněji orientované cestovatele je komplexní kit na řadu KTM 1050/1090/1190. V balíčku dostanete vysoký a do nějakých 150 km/h opravdu funkční čelní štít a jako bonus skvělá a homologovaná světla, která si v R/G vyvinuli sami s podporou doktorandů z plzeňské elektrotechnické fakulty. Jak říká Radek, stálo je to majlant, ale hřeje ho pocit, že i tady v Čechách je možné udělat kvalitní světla konkurující zavedeným firmám lépe a levněji.

Praktické je, že RR kit můžete nasadit na svou omšelou 1190/1090 nebo 1050 a hned tu bude look, jaký se hned tak nevidí. Ale kvůli tomu si ho asi kupovat nebudete… Rade doporučuje kit hlavně cestovatelům kvůli většímu komfortu na cestách a skvělým světelným hodnotám jejich „ledek“ – při nočních jízdách nebudete zdaleka tak unaveni.

Držák navi, široké stupačky a laděná koncovka už jsou rovněž ve výrobě, takže brzy budou na KTM také k mání. I jejich 1090 jsme prohnali v Milovicích, a přestože tu motorku dobře známe, vždycky nás dostane, jak moc je schopná v opravdovém terénu.

Kačena se nelekne vůbec ničeho, a když ji máte správně obutou, můžete si troufnout i tam, kde by to na jiným cestovním enduru zavánělo sádrovnou a velice nepříjemným telefonátem pojišťovákovi. Tady nic takového nehrozí, ta mašina je naprosto geniální. Sice vysoká a pro menší postavy možná trochu zastrašující, ale brilantně vyvážená a lehce ovladatelná. A ten výkon! Jednoduše fantastický počin.

Zlaté české hračičky

O proč o téhle partě vůbec píšeme? V R/G dělají věci, které vás zajímají a které zajímají bikery a enduráky po celém světě. Kluci prodávají nejvíce do USA, hned potom do JAR a Austrálie. Což mimo jiné svědčí o tom, kde se dobře offroaduje. Ale hlavně, i ty nejmenší frézované drzáčky navigací dělají Češi v Čechách a s největší vášní a zapálením. Zkrátka Brandejz rules!

 


text: Karel Táborský, foto: autor, Jan Somerauer, R/G

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here