Masové srazy milovníků jedné značky pořádané přímo továrnou jsou vždycky zajímavá záležitost. O BMW srazu v Garmish-Partenkirchenu můžu směle prohlásit: „Kdo neviděl, nepochopí, kdo viděl, taky ne…“

Sedím v obrovském párty stanu pro zhruba tři tisíce lidí a přemýšlím nad tím, jak vám tuhle akci vůbec podat. Kolem mě tancují na stolech a lavicích neuvěřitelné davy lidí, na pódiu exhibuje cosi jako náš Sámer Issa, všude teče pivo po hektolitrech, ale já pořád nemám pocit, že bych to těm lidem věřil. Přijde mi to, jako by všichni dostali ráno mailem instrukce, že se večer budou dobře bavit. Je to celé takové škrobené, prostě… bavorské.

Z němého úžasu nevycházím ani druhý den, kdy se do Ga-Pa hrnou tisíce a tisíce jezdců na motocyklech s vrtulkou ve znaku (mimochodem, věděli jste, že znak BMW není o žádné vrtulce, ale o standartě Bavorska?). O jezdcích na BMW kolují úsměvné historky týkající se jejich „uniformního“ oblečení, ale tady v tom množství to vynikne natolik, až je to trochu úsměvné.

Tolik helem Schubert na jednom místě jinde nezažijete. Ale i tak je pohled na okolní louky zaplněné nekonečnými řadami motorek úžasnou podívanou. Z velké části jde o novější stroje, překvapuje mě množství LT, S 1000 RR, ale také všech typů HP2. Těch u nás moc nepotkáme, a tady jich je tuna.

Co si rozhodně zaslouží obrovskou pochvalu, je perfektní organizace a množství zábavy, které pořadatelé pro návštěvníky připravili. Pokud vás už nebaví brouzdat řadami stánků, kde své výrobky prezentují všichni, kteří mají s BMW a cestováním něco společného (k vidění bylo i dost zajímavých přestaveb), není problém si nechat předvést funkčnost pohonu všech kol xDrive u nového X5, půjčit si na svezení endura Husqvarna a G 450 X, o kus dál se povozit na krásné enduro trati s velkými GS nebo vyrazit s průvodcem na silniční test jednoho z aktuálních modelů.

Když si pak doplníte energii bratwurstem a pivem, zajdete se podívat na motokrosovou trať, kde občas (samozřejmě dle perfektně sestaveného a dodržovaného časového plánu) jezdí pánové z enduro týmu BMW Motorrad Motorsport, Finové Juha Salminen a Marko Tarkkala. A to chcete vidět, ti kluci si s tím hrajou – radost pohledět. Za nejúžasnější představení ovšem rozhodně považuji show Chrise Pfeiffera, ale o té dál.

BMW se samozřejmě chlubí dlouhou minulostí, letos to bylo ve znamení 30 let GS. Tomuto výročí byl vyhrazen samostatný stan s výstavkou těch nejvýznamnějších GS celé historie od prvních kousků přes dakarské speciály až po jedenáctpade, se kterou se vydal Charles Boorman na Long Way Round.

K tomuto tématu se také vztahovalo několik soutěží vyhlášených pořadateli – odborná porota vybírala nejhezčí úpravu, byla vyhlášena nejstarší GS na akci a také GS s největším počtem najetých kilometrů. Vítězem se stalo stařičké R 80 GS se ženou v sedle (jak jinak než Heidi…), které mělo natočeno neuvěřitelných 525 tisíc kilometrů. Na první motor. Chci takovou motorku…

Jak to celé shrnout? Přiznávám se, že bavorská kultura mi k srdci nepřirostla. Ale to je individuální. Každopádně všechny ty věci okolo stály za to. Vidět všechno, co se z BMW dá udělat, projít si kus historie, žasnout nad nekončícími řadami motorek projíždějících městem a tak dál a tak dál… Pokud máte k modrobílým nějaký vztah, rozhodně se příští rok zajeďte do Ga-Pa podívat. Jo, a abych nezapomněl, je to v Alpách, takže se v okolí i skvěle povozíte, pokud nechcete jenom pít pivo a koukat.

Foto: Jan Somerauer

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here