Dnes se podíváme na základní pravidla, která jsou pro rychlý a bezpečný pohyb na silnici nejdůležitější. Pokud se jimi budete řídit, pojedete svižně a s přehledem.

Opatrně s plynem

Pokud nejedete na opravdu široké silnici s minimem provozu, je lepší na silné motorce dřív řadit a nevytáčet všechny kvalty až k červenému poli. To platí hlavně pro litry. Dnešní motorky mají tak velký točivý moment, že máte pořád k dispozici opravdu velkou akceleraci i na vyšší kvalt a hlavně – nástup výkonu je v nižších otáčkách plynulejší a bezpečnější.

Opatrně s plynem podruhé

Říká se tomu, že „čekáte na plyn“. Tohle se děje, když otočíte plynem a čekáte, než otáčky motoru vystoupají do pozice, ve které se plyn právě nachází. Na suchu je v pohodě, ale na mokré silnici to může být problém – hlavně na silných motorkách s velkým motorem.

Pokud jedete ze zatáčky na vyšší kvalt, přidáte asi půl plynu okolo – řekněme – pěti tisíc otáček a zadek se utrhne, motor se bude dál točit, i když plyn rychle zavřete (tohle se hodně děje i při jízdě v terénu). Moderní motorky si totiž berou otáčky tak rychle, že vás to může vykopnout ze sedla dřív, než máte šanci reagovat a zavřít plyn. Chce to plynulost a rozvahu.

Opatrně s plynem potřetí

Tvrdá akcelerace by vždy měla probíhat ve chvíli, kdy máte motorku co nejvíce napřímenou, což vás zajistí co možná největší styčnou plochu gumy se silnicí. Tahle poučka platí mnohem víc, když jedete na mokru. Narovnaná motorka je klíčem k bezpečné jízdě.

Brzdění

Na silnici platí to samé jako na okruhu, i když nedoporučujeme viset na brzdách hluboko do zatáčky. Silnice obecně neposkytují tak dobrou přilnavost jako závodní trať, takže je tady zvýšené riziko pádu. Vždy je lepší mačkat brzdu postupně, což vám dá šanci včas zareagovat, pokud přední kolo půjde do smyku. Plynulost a cit je klíč – zajistí vám to správné rozložení váhy na obě kola a tím pádem ideální přilnavost.

Pneumatiky

Tady se láme chleba, protože ty dvě černé věci jsou tím, co vás drží na silnici. Můžete mít tu nejlepší motorku na světě s tlumičema od Öhlinsu, ale pokud budete mít obuté špatné gumy (nebo špatně nafoukané), bude z vaší motorky neovladatelný šrot. Vždy vycházejte z tlaků, které na vaši motorku doporučuje výrobce gum, které máte obuté.

Správné nafoukání kontrolujete za studena a dělejte to často. Gumy na silnici zásadně nepodfoukávejte. Pamatujte na to, že motorkové pneumatiky se musí trochu ohřát, než mají optimální grip. První kilometry proto jeďte opatrně a s rozvahou. Pro jízdu na silnici nedávejte na motorku čistě závodní gumy – často nemají homologaci pro běžný provoz a na silnici je nemáte šanci zahřát na teplotu, při které mají fungovat!

Předvídejte

Jezděte tak, jako by vás každý účastník provozu chtěl dostat. Křižovatky, důchodci, blondýny ve velkých SUVčkách, radary, počasí, bordel na silnici – tohle všechno je váš nepřítel, proto předvídejte.

Foto: Motohouse

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here