Sezona se kvapem blíží a velkou část z nás čeká nějaká ta dovolená na motorce. Motohouse vám pomůže s hledáním komfortu na cestách, abyste si to všechno dokázali co nejlépe užít. Dobré rady jsme pro vás připravili ve spolupráci s firmou Touratech.cz


 

KOMFORT

1) Ochrana před počasím

Několik drobností, které vás mohou lehce poslat z pekla utrpení do ráje pohody. Blastery na řídítkách ochrání vaše klouby před větrem, vodou i šutry. Nějaký ten cestovní štítek, plexi, zase uleví vašim svalům, které se nebudou muset prát s tak velkým tlakem větru, nepůjde na vás tolik zima a jízda bude tišší. Kdo nikdy nevyzkoušel jízdu v chladnu s vyhřívanými rukojeťmi, ten nepochopí, jak moc zásadní je, když máte ruce v teple. Pro nás na delší cesty jedna z nutností. Překvapila nás nabídka předních blatníků, voda od nohou může být odváděna lépe než u těch originálních. A být v suchu se počítá.

2) Přídavná světla

Může vám přijít jako nesmysl věšet na svoji silniční motorku přídavná světla, jak se to dělá nejčastěji na velkých cestovních endurech, ale smysl to má. Komfort je totiž o tom, co nejméně se unavit i při dlouhé jízdě, unavený jezdec dělá chyby. A oči se také unavují, takže pokud vás čekají přesuny i za tmy, ocení vyšší svítivost vaší motorky. O tom, že vás pak také lépe vidí ostatní řidiči, netřeba mluvit.

3) Stavitelné páčky brzdy a spojky

Tohle zná většina z okruhových motorek, ale ono to má svůj význam i na cestách. Stále ta jednoduchá rovnice: čím víc si můžete ovládání motorky přizpůsobit svým potřebám, tím méně vás bude unavovat a tím delší štreku v pohodě urazíte. Moderní páčky se navíc umí vyklápět nebo lámat v daném bodě, pokud sebou švihnete, a tím zajistí možnost pokračovat v cestě, pokud nejde o těžký pád.

4) Sedlo

Jeden by nevěřil, jaká je to alchymie a jak důležité pro komfort je dobré sedlo. Nejde zdaleka jen o to vydržet na něm sedět co největší porci kilometrů, podstatné také je, aby se vám do něj chtělo druhý den znovu. Sedlo nesmí nikde dřít (švy, hrany), pro cestování je dobré, aby neklouzalo (chcete sedět ve vybrané pozici, a ne se pořád sunout sem a tam), důležitá je podpora bederní páteře, tlumení vibrací a rázů jdoucích od motoru a podvozku a také nepromokavost. Velmi důležitá je také prodyšnost, se zapařenou zadnicí to není žádný med. Každému vyhovuje něco jiného, ale obecný trend je ústup od měkkých sedel, špička přestává dělat gelová sedla, u kterých se bortí podpora páteře.  

Všechno je to o materiálech. U těch vnitřních jsou dnes dva trendy. Tím prvním je sendvičová skladba, kdy hlavní pěnový materiál doplňuje podložka a klíny na podepření bederní páteře. Podložka se dává právě kvůli prodyšnosti, dobrým materiálem je 3D síť, ve které proudí vzduch, ale zároveň se neprosedne. Druhým trendem je pak použití stříkané pěny s proměnnou „densitou“ (hustotou a velikostí bublin) v různých částech sedla. Povrchový materiál pak musí splňovat tři zásadní parametry: prodyšnost, voděvzdornost a pevnost. Oblíbeným je například Armacor, což je směs Cordury a kevlaru.

Zvláštní kategorií jsou pak stále oblíbenější vyhřívaná sedla. V těch se používá výhřevná deska, nedává se do nich prodyšná vložka ani vrchní materiál (standardní umělá kůže). Na rozdíl od většiny sériových vyhřívaných sedel nemají ta doplňková skokovou 3stupňovou regulaci, ale plynulou, popřípadě doplněnou o senzory okolní teploty.


 

 

OCHRANA

Tady není moc co vymýšlet. Že s narůstajícími kilometry stoupá i riziko nehody, to je jasné. A že nechcete zůstat trčet s pomlácenou motorkou někde daleko od domova, také. Na každou motorku existují speciální padací rámy nebo špunty, tzv. hříbky. Řešte především to, v jakém bodě jsou uchyceny a zda dostatečně vylézají z tvaru motorky, tj. jestli se o ně při pádu dost opře. Další šikovnou fičurou jsou těžítka na konce řídítek. A pokud vám z motorky něco vyčnívá (např. zadní nádobka na brzdovku nebo třeba válce), je dobré mí to chráněné, protože nic nechcete urazit.

 

NAVIGACE

Obecně se dělí na tři varianty. Speciální motorkové GPS, použití autonavigací nebo chytrých telefonů. Nejlepší je samozřejmě motorková, ale záleží na tom, jak často ji používáte a zda se vyplatí její pořízení. Jaké máte mít požadavky? Důležitá je snadnost použití a s ní i bezpečnost, čitelnost a samozřejmě také mapové podklady. Pojďme ale dál, navigací a komunikací na motorce se budeme podrobněji věnovat v příštím díle.


 

 

ZAVAZADLA

1) Tankvak

Prvním a asi nejzásadnějším parametrem je nepromokavost, promočené věci nechcete. Dál je třeba řešit snadnost manipulace a samotné přichycení k nádrži (jinak u plastových a kovových). Velmi oblíbené jsou dnes tankbagy s pevně přichycenou základnou, ze které snadno (háčky + suchý zip, zip) odejmete samotné zavazadlo. Pak není od věci, aby mělo popruh na rameno, nebo dokonce možnost použití jako batoh. Velký pozor při výběru dejte na velikost a tvar slídy pro mapu, ovál mate, mapa je obdélníková. Hodí se boční kapsičky na drobnosti, šňůrky (síťka) na rychlé přichycení rukavic, reflexní pruhy.

2) Tailbag

V zahraničí stále oblíbenější zavazadlo, u nás neprávem opomíjené, textilní brašna na sedadlo spolujezdce. Má několik zásadních výhod, především rozměr a tvar zavazadla, zátěž na místě, kde se s ní počítá, a také variabilitu. Tailbagy vyšší kategorie se dají různě nastavovat, spojovat s dalšími vaky nebo bočními brašnami. Důležité je také to, že místo spolujezdce je pro zavazadlo při pádu tím nejbezpečnějším.

3) Válce

Základním rozdělením je zde plnění. Dříve oblíbené bokem plněné lodní pytle ustupují do pozadí, praktičtější je vrchní plnění, kdy nemusíte vyndat celý obsah vaku, pokud potřebujete něco zespodu. Vrchem plněné vaky jsou buď se zipem, nebo lámací s přezkou. Ty mají výhodu v tom, že pokud je nenaplníte úplně, namotáte vršek víc a vak pořád drží tvar. Při nákupu řešte samozřejmě objem zavazadla, rozhodně nepromokavost a také manipulaci, tj. způsob přichycení na motorku a jak se vak přenáší.

4) Boční brašny

Další oblíbená textilní záležitost. Nestojí zdaleka tolik jako pevné kufry a jednou za čas svoji funkci splní skvěle. Zase ta samá píseň: řešte objem, nepromokavostmanipulaci. Také tady se hodí nějaké boční kapsy pro drobné věci. Pokud máte na svojí motorce výfuky pod sedlem nebo hodně nahoře, dejte si pozor, aby měly brašny žáruvzdornou vrstvu. Zásadní je také výztuha, která drží tvar brašny, a to, jak je zabezpečeno, aby brašny nepadaly do zadního kola. Jasně, gumicukem to jde taky, ale přeci jen se tu bavíme o kvalitě.


 

 

HELMA

O výběru přileb jsme v Motohouse psali již několikrát, tak si to pojďme jen lehce shrnout. Základním parametrem je materiál přilby. Levnější jsou termoplastové, my ale doporučujeme podívat se po helmě ze skelných vláken nebo lépe z karbonu a jeho směsí (lehké). Jedním ze základních parametrů přilby je její hmotnost a u turistiky to platí dvojnásob. Kde je hranice lehké a těžké přilby, to říct neumíme, ale snažte se prostě dostat s hmotností co nejníže. Bezpečnost? Tu samozřejmě v prodejně neposoudíte, ale když vybíráte, podívejte se na webové stránky sharp.direct.gov.uk, kde jsou bezpečnostní testy velkého množství přileb většiny velkých světových výrobců.

Samozřejmě řešte, jak vám je příjemný interiér, standardem by měla být možnost ho vyjmout a vyprat. U turistických přileb je víc než u sportovních potřeba řešit větrání a také nemlživost plexi. Hledejte tedy poznámku Multipoint ventilation a Antifog visor. Hodně oblíbenou záležitostí se poslední dobou staly sluneční clony, tedy druhé krátké vysouvací kouřové plexi. Pokud budete chtít používat interkom, koukněte se, jestli se vám do helmy vejde. U některých je na něj hotová příprava, někde se naopak s instalací hodně natrápíte.

Tomáš ještě zdůrazňuje, že pokud opravdu hodně cestujete, měli byste uvažovat o odklápěcí přilbě, která přináší neskutečný komfort v tom, že ji nemusíte při každém zastavení sundávat. Doby, kdy šlo o těžké hlučné helmy, jsou už pryč, dnes se dá v pohodě vybrat dobrá odklápěčka.


 


KALHOTY A BUNDA

Vzhledem k tomu, že pokrývají největší část těla, jsou z hlediska komfortu nejdůležitější. Řešíme čistě turistické oblečení, takže se budeme zabývat textilem. Tím samozřejmě nechceme říct, že v koženém oblečení neexistují turistické modely. Většina toho, co si řekneme u textilního, se pak dá aplikovat i na ně. A co dělá bundu a kalhoty dobrými?

1) Membrány

Membránám a jejich funkčnosti se budeme věnovat na konci článku…

2) Vnější materiály

Levnější bundy používají umělá polyamidová vlákna. Ta mají sice dobrou oděruvzdornost, ale nejsou prodyšná. Častější je pak textilní materiál zvaný Cordura. Těch existuje několik druhů s různými vlastnostmi. U nejdražšího vybavení se pak kombinuje s kovovými vlákny nebo kevlarem.

3) Střední a vnitřní vrstvy

Kromě membrán se používají další vrstvy z moderních materiálů, jako je například Outlast, který vyniká výbornými termoregulačními vlastnostmi. Další možností jsou pak různé tepelné vrstvy jako Thermolite nebo mikroplyš.

4) Větrání a kapsy

Pokud nepředpokládáte, že budete cestovat pouze ve studeném podnebí, je dobré mít na oblečení co největší větrací otvory. Upocené tělo je stejně nepříjemné jako zmoklé. Sledujte množství a velikost větrání a také jeho umístění, například zip přesně přes prsní bradavky dokáže být protivný. Důležité jsou také zipy (nejen u větrání, ale také hlavní zip a kapsy). Ty by měly být kryté proti dešti, popřípadě překryté légami. Plastem potažené druky vám nepoškrábou lak. Špičkou jsou dnes Lockout zipy s absolutní vodotěsností, ale pozor, vadí jim prach a špína, takže pouze pro silniční použití. U kapes se hodí vodotěsnost a sledujte také jejich umístění. Například z klasických džínových předních kapes při sezení na motorce nic nevyndáte.

5) Chrániče

Chrániče by měly být co nejměkčí, aby se optimálně přizpůsobily vašemu tělu, byly pohodlné. Druhou zásadní vlastností je prodyšnost, vyndejte si je ven a prohlédněte si, jak je větrání řešeno. Zásadní je samozřejmě odolnost při pádu a způsob rozkládání energie. Vyřaďte klasické „karimatky“ a podívejte se na testy na internetu, jak na tom chrániče u vámi vybraného oblečení jsou.

6) Záruka

Dva roky jsou samozřejmě zákonem daný standard, ale jsou i značky, které vám nabízí mnohem delší záruku. Například Rukka pětiletou, Stadler desetiletou a Klim dokonce doživotní.


 

 

BOTY

Boty rozhodně nesmí být nejslabším článkem celého vybavení, jak to často vídáme. Pokud si nakoupíte oblečení za moc peněz se všemi těmi membránami a k tomu budete jezdit v kanadách, pohodlně se cítit nebudete. Také tady se při nákupu vždy rozhodujte na základě poměru sportovních a turistických vlastností.

Ve sportovní obuvi se vám bude dobře lítat, ale na dlouhé cesty to chce něco pohodlnějšího. Stejně jako u oblečení, i tady jsou velmi oblíbené membrány. Pokud tedy narazíte na boty s dobrým typem třeba Gore-Texu, máte zajištěno, že budete v suchu a pohodlí. Samotná nepromokavost je rozhodně lepší než nic, ale také ventilace a prodyšnost jsou důležité.

Co řešit dál? Pokud se s botami budete vydávat na cesty, je dost pravděpodobné, že nebudete jen sedět na motorce, ale také něco nachodíte, takže řešte komfort při chůzi, podrážku, podporu klenby. Bota by vás neměla nikde dřít, tlačit, každý model má trochu jiný tvar, stejně jako noha každého z nás. Věnujte zkoušení bot dostatek času, v botách po prodejně chvíli choďte, a pokud je to možné, sedněte si v nich na motorku a vyzkoušejte všechny úkony, které nohou děláte. 


 

 

RUKAVICE

Je to jednoduché. Pokud chcete cestovat opravdu v komfortu, potřebujete rukavice dvoje, jedny do horka, druhé do chladna a mokra. Ono je totiž přílišné teplo na ruce komfortu stejně škodlivé jako zima. Propocená ruka ztrácí cit, otravuje. Materiálově vybírejte stejně jako u oblečení, obecně se dá říct, že textil je komfortnější, kůže bezpečnější. Rozhodně doporučujeme rukavice s chrániči, a to i ty do horka. Nejenže se to bude hodit, když sebou plácnete, ale také vaše klouby vám poděkují, že nejsou stále vystaveny větru.

U rukavic do zimy určitě chtějte membránu, optimálně Gore-Tex. Pozor na vkládanou vrstvu, konkrétně u rukavic je zalaminování membrány dost důležité (volná membrána se po čase nahrbí a poškodí). Hitem nejlepších modelů je Extrafit, tedy 3D laminace, kdy je membrána do rukavic zalaminována ve tvaru, ve kterém rukavice nejčastěji jezdí, tedy s lehce zaťatou pěstí. Při nákupu rukavic si s sebou rozhodně vezměte bundu, ve které jezdíte, abyste zjistili, jak bude ladit délka rukávu s rukavicemi. Není nic otravnějšího než špatně se překrývající rukavice a rukáv na zápěstí.


 

 

MEMBRÁNY

Membrána je materiál zajišťující nepromokavost oblečení současně s prodyšností. Máme tři typy oblečení – bez membrány, to je vhodné pro kratší letní cesty, prostě tam, kde nepotkáte vodu a zimu. Spousta oblečení dnes má membránu jako samostatnou odepínací vrstvu. V ten moment jsou u oblečení kladeny menší nároky na větrání, levnější je také výroba. Vrstva může být buď jako vložka dovnitř (pak ale musíte počítat s tím, že vy sice budete suší, ale vaše oblečení ne), nebo vnější, která se natahuje přes oblečení. Velkou nevýhodou obou těchto variant je náchylnost membránových vložek na poškození.

Nejlepší variantou je pak pevná membrána, která je součástí oblečení. První možností je vrstva membrány pouze vložena mezi dvě vrstvy látky (nízká výrobní cena), druhou tzv. trilaminát. Tři vrstvy jsou vzájemně zalaminovány a tvoří pak celistvý materiál, který je lehčí, pevnější a méně náchylný na poškození než 3 samostatné vrstvy. Také je v něm mnohem jednodušší dělat větrací otvory. Novinkami poslední doby je strečový trilaminát, tj. membrána je nařasená zalaminována s pružným materiálem, a také prostorová laminace, kdy jsou vnější a vnitřní vrstvy spolu s membránou zalaminovány na figuríně ve tvaru sedícího jezdce. Oblečení je tím pádem pohodlnější.

A teď pozor, často opomíjená věc. Ne každá membrána funguje tak, jak má, a to dokonce ani u renomovaných výrobců. Nemá smysl se bavit o tom, že děrovaná fólie z mikrotenu není žádná membrána, ale ani třeba nejvýznamnější výrobce, Gore-Tex, nemá všechny vhodné na motorku. V nabídce má 11 membrán, které se vzájemně liší svými vlastnostmi, a pouze 3 z nich jsou pro nás použitelné. Jak to? Každá membrána je dělána na jiný tlak, při kterém ještě vydrží nepromoknout. Turistické membrány (rozuměj pro pěší) jsou stavěny pro rychlost chůze a při jízdě na motorce je rychlost o hodně vyšší, a tlak na membránu tím pádem také. Než tedy utratíte peníze za oblečení, najděte si na internetu vlastnosti a doporučené použití dané výrobcem.

Jak je to tedy u Gore? Nejlevnější variantou je Z-Liner. Ten sice funguje dobře, ale v současnosti neexistuje žádná technologie, díky které by bylo možno udělat na oblečení s touto membránou větrání. Dalšími dvěma variantami jsou pak Pro ShellPerformance Shell. Takže pokud budete řešit funkční motooblečení s Gore-Texem, hledejte štítek s těmito nápisy.

Foto: Touratech.cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno