Na výměně řetězovky ale není nic těžkého, natož pak složitého. U současných O-kroužkových a X-kroužkových řetězů ovšem budete potřebovat k montáži nýtovačku a tu asi nemá doma každý – nemlaťte do toho kladivem, obraťte se raději na servis

Výměna řetězové sady je servisní úkon, který si doma s největší pravděpodobností neuděláte, proto jsme to zkusili za vás…

Kdy tedy řetěz měnit? Poznáte to sami, jeho zvuk se změní, začne při jízdě hučet, občas klepne při řazení. Kolečko a rozeta začínají mít zuby zabroušené do špičata a řetěz jako by se napínání od napínání stále častěji natahoval. Konkrétní pomůckou může být například i to, že uchopíte jeden článek řetězu, který je v kontaktu s rozetou, a jestliže ho lze vytáhnout o více než půl výšky zubu, je čas na výměnu.

V případě našeho redakčního Fazera nastal čas pro tento úkon po zhruba 32 000 ujetých kilometrech. U litrové motorky dá se říct, že na origo řetěz docela slušný výkon. Své v tomto jistě hrálo i to, že jsme zvyklí se o řetězovku pravidelně starat (čistění, mazání po cca 500 km a po každé vodě).

ob.1: nejdřív úhlovou bruskou zbrousíme jednu spojku obr2: Stačí tak, abychom se zbavili nýtování a mohli spojku vytlačit  

Pojďme tedy do díla: V případě nýtovaného řetězu postupujeme tak, že nejdřív úhlovou bruskou zbrousíme jednu ze spojek (obr.1). Stačí tak, abychom se zbavili nýtování a mohli spojku vytlačit (obr.2). Řetěz jde pak po rozpojení (obr.3) lehce odstranit.

obr3: Řetěz jde pak po rozpojení lehce odstranit. 

V další fázi musíme vyndat starou rozetu z kola (vždy měňte všechny tři díly řetězovky, nedávejte nový řetěz na ubroušené zuby!). Pro toto je nutno zadní kolo vyndat ven z motorky (obr.4) a připravte se na to, že povolení matic vyžaduje sílu.

obr4: Pro toto je nutno zadní kolo vyndat ven z motorky

Nová řetězová sada se dodává ve složení – samotný řetěz, přední kolečko a rozeta (obr.5). Před samotnou montáží doporučujeme si raději dvakrát prověřit, že řetězovka skutečně patří na vaší motorku (počet zubů, délka řetězů), po namontování už je pak těžko toto reklamovat.

Obr5: Řetězová sada Obr5: Řetězová sada  

Montáž. Zadní rozetu utahujeme na moment 60 Nm (obr.6). Mezitím rozbalte nový řetěz z papíru, dbejte při celé montáži o jeho čistotu, novou spojku ošetřete před použitím přibalenou vazelínou.

obr.6: Zadní rozetu utahujeme na moment 60 Nm

Čisto si během demontáže udělejte i v prostoru okolo předního kolečka, tam totiž po otevření najdete neskutečné nánosy prachu a starého oleje (obr.7).

obr.7: Čisto si během demontáže udělejte i v prostoru okolo předního kolečka, tam totiž po otevření najdete neskutečné nánosy prachu a starého oleje  

Srovnání, proč řetěz měnit, je snad jasné (obr. 8). Po nasazení nového kolečka a rozety je čas natáhnout i nový řetěz (obr. 9) – počítejte s tím, že finální dotažení primárního kolečka a samozřejmě usazení zadního kola by se mělo uskutečnit až po kompletním usazení a snýtování řetězu.

obr.8: Srovnání nový vs starýobr.9: Po nasazení nového kolečka a rozety je čas natáhnout i nový řetěz 

Malá finta, aby vám řetěz před nýtováním držel u sebe a nepadal: přichyťte si jej k sobě drátkem (obr. 10). Pak už je čas jen nýtovat, což provedete dotažením na nýtovačce (obr.11). Tlak volte tak, aby nýtování nebránilo pohyblivosti řetězu.

obr.10: Malá finta, aby vám řetěz před nýtováním držel u sebe a nepadal, přichyťte si jej k sobě drátkemobr.11: Pak už je čas jen nýtovat, což provedete dotažením na nýtovačce 

Hotovo a teď už se můžeme jen kochat výsledkem práce. Průvěs řetězu se následně nastavuje dle předpisu pro danou motorku (krosky jinak než supersporty), pro naši motorku to byla nejčastější hranice 3 cm. Při měření průvěsu řetězu by horní větev měla být v tahu a spodní volná.

Napnutí (či povolení) řetězu se provádí otočením seřizovacího šroubu, řídit se musíte podle srovnávacích značek, před zpětným dotažením zadního kola musí být značky na obou stranách kyvné vidlice nastejno.

apnutí (či povolení) řetězu se provádí otočením seřizovacího šroubu, řídit se musíte podle srovnávacích značek, před zpětným dotažením zadního kola musí být značky na obou stranách kyvné vidlice nastejno

*Použitá sada emoto.elit.cz:  D.I.D. 530 ZVM2 Series…

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here