Ještě než BMW představí příští rok na jaře nové GS s vodním chlazením a celou řadou elektronických vychytávek, zrekapitulujme si stávající linku všech legendárních GS. Prohlídněte si motorky, které tvořily cestovatelskou historii.

rok 1980

První motocykl Gelände/Strasse spatřil světlo světa v září 1980 na výstavě IFMA. BMW se tehdy s R 80 G/S vydalo proti tehdejšímu proudu, který běžel v zaběhnutých kolejích jeden stroj = jedno určení. Tehdejší šéf marketingu a prodeje Karl Heinz Gerlinger a jeho hlavní inženýr Laszlo Peres ale byli jiného názoru, trh si žádal změnu. Skeptici tehdy poukazovali na nepoužitelnost 200kilogramové motorky s pouhými 50 koňmi v terénu, ale to se velmi brzy ukázalo jako nepravdivé. Univerzální G/S se setkalo s obrovským úspěchem a do dalších let se stalo právě oním určovatelem trendu. Kdyby tak tenkrát tušili…


 

rok 1983

Pularita G/S vystoupala do nebeských výšin. Do konce roku 1981 se jich prodalo 6631, což znamenalo, že každý pátý motocykl vyrobený v BMW bylo právě G/S.

Velkou popularitu získává BMW také díky účasti na dálkových rallye, především Rallye Paříž-Dakar. První účast byla již v roce 1979, o rok později získává Jean-Claude Morellet senzační páté místo. Pak už jde G/S jen nahoru. Rok 1981 je ve znamení vítězství Huberta Auriola, stejně jako 1983. O rok později vítězí na BMW Belgičan Gaston Rahier.

Obrovské nadšení z legendární rallye přináší v roce 1983 první speciální verzi R 80 G/S Paris-Dakar. Ta má oproti standardu 32litrovou nádrž, nosič zavazadel na místě sedadla spolujezdce a ochranné rámy. 


 

rok  1987

Síly a komfortu, a tak se v roce 1987 objevují nové modely R 80 GS a R 100 GS. Ke stávajícímu motoru s objemem 798 cm3 a výkonem 50 koní se připojuje nový 980cm3 s výkonem o 10 koní vyšším.

Zvětšila se přední kapotáž, drobné sedadlo se změnilo na velkou komfortní lavici a vedení zadního kola si poprvé vzal na starosti Paralever. Novinkou jsou také paprsková kola s možností použití bezdušových pneumatik a lepší brzdy s většími kotouči. Hmotnost narostla oproti G/S o více než 15 kg, za což mohla také nádrž zvětšená z 19,5 na26 litrů.

Později se také objevila verze R 100 GS Paris-Dakar s 35litrovou nádrží, krytem motoru, jednosedadlem a především novou přední kapotáží s obdélníkovým světlometem a plexištítem. Ta se stala u zákazníků velmi populární, a tak se v roce 1991 objevila také na základních modelech R 80 GS a R 100 GS.


1993 – leden

Třináct let po vstupu G/S na scénu se objevuje zcela nový a převratný model. Boxer pocházející z modelu R 1100 RS disponuje díky čtyřem ventilům, zcela novému rozvodu s třemi rozvodovými řetězy a elektronickému řízení vstřikování paliva výkonem 80 koní při 6750 ot./min.

Nová jednotka s objemem zvýšeným na 1085 cm3 má také nižší emise a lepší spotřebu paliva. Zcela nový je také rám a podvozek. Motor tvoří samonosnou jednotku, na kterou je připevněn hlavní a podsedlový rám a A-rameno s vidlicí nového zavěšení předního kola Telelever. Objevují se další vychytávky typu ABS (vypínatelné pro jízdu v terénu), nastavitelné výšky sedla, dvoukotoučových předních brzd, nastavitelného čelního plexi nebo odnímatelného zadního sedla. Zcela nové tvary motocyklu pokládají základ řady GS na dlouhou dobu dopředu. Později se tento motocykl objeví také ve verzi s nižším objemem jako R 850 GS.


 

1993 – září

Druhá polovina roku 1993 přináší v řadě GS další převrat – jednoválcový model F 650 GS. Ten je alternativou pro jezdce, kterým přijde jedenáctka příliš velká a těžká.

Jako pohonná jednotka byl zvolen kapalinou chlazený čtyřventil postavený ve spolupráci s Rotaxem, který se mohl pochlubit příjemným chodem a výkonem 50 koní. Puritánští zákazníci BMW sice zpočátku kritizovali nepřítomnost boxeru a kardanu, ale i nové funduro se díky své perfektní ovladatelnosti a využitelnosti brzy stalo velmi oblíbeným.


 

rok 1996

Je vzdán poslední hold dvouventilu. Během let1996 a1997 je vyrobeno 3003 kusů modelu R 80 GS Basic.

Jednoduchost, základní výbava, stařičký dvouventilový motor, se kterým BMW začalo tuhle řadu tvořit, to všechno láká staromilce. Poslední malý a lehký boxer GS opouští trať a definitivně předává žezlo čtyřventilovým obrům.


 

rok 1999

Září 1999 znamená další inovaci velkého modelu, nástup R 1150 GS. Kromě změny vzhledu (specifická kulatá světla) došlo k vývoji především na motoru.

Objem byl zvětšen na 1130 cm3, válce a písty byly převzaty z modelu R1200 C, kliky a hlavy válců z R 1100 S, stejně jako 6rychlostní převodovka a výfukový systém. Motor tak poskytuje výkon 85 koní při 6750 ot./min.
O tři roky později se pak v showroomech objevuje R 1150 GS Adventure. To má po vzoru starších Paris-Dakar 30litrovou palivovou nádrž. Kromě toho je doplněno o padací rámy, robustní kryt olejové nádrže, jednodílné sedlo, drátěná kola a velké čelní plexi.


 

2000 – leden

BMW rozhodně nezanevřelo na rallye závody a i v tomto roce se jeho jezdci postavili na start legendární Rally Paris-Dakar.

Pravidla nedovolovala použití motorů s objemem vyšším než 900 cm3, a tak závodní tým vyvinul zcela nový model R 900 RR, na kterém startovali Jimmy Lewis a Angličan John Deacon. Motorku stavěli (tak jako většinu továrních speciálů) ve firmě HPN a měla údajně devadesát koní. Dle pravidel se ten rok jelo se40 litry benzínu ve dvou nádržích. BMW na Dakaru všechny naprosto smazalo, když dojelo na prvních čtyřech místech. První byl Sainct na R 650 RR, stejně jako druhý Gallardo a čtvrtý Brucy, Lewis s devítistovkou dojel třetí. R 900 RR se pak v různých modifikacích na tratě dálkových závodů vracelo, do sériové výroby se ale nikdy nedostalo.


 

2000 – březen

Na jaře roku 2000 se začíná prodávat nová verze jednoválcové F 650 GS. Výroba motocyklu byla převedena z Itálie do Berlína a objevila se celá řada nových technických řešení.

Nový byl rám, dvojici karburátorů vystřídalo elektronické vstřikování, standardně byl dodáván třícestný katalyzátor. Palivová nádrž byla pro snížení těžiště umístěna pod sedlem. Základní model byl doplněn o F 650 GS Dakar s předním 21 palcovým kolem, vyššími zdvihy a větším plexi. Ten byl původně sestrojen jen jako speciální edice, ale jeho prodeje byly tak dobré, že zůstal na trhu až do roku 2007.


 

rok 2004

Mohlo by se zdát, že R 1200 GS je pouze faceliftem staršího modelu, v reálu jde ale o zcela nový motocykl.

Motor zvýšil objem na 1170 cm3 a s tím ruku v ruce také výkon na 110 koní a točivý moment na 115 Nm. Díky použití všudypřítomných plastů klesla váha o30 kg na200 kg suché hmotnosti. Lehčí je také zavěšení předního kola, které bylo u staršího modelu svařováno z oceli, nyní je ze slitiny hliníku. Inovace se dotkly také elektroniky, která nově umí dodávat informace o spotřebě paliva, teplotě oleje a dalších údajích, stejně jako plně počítačem řízené sekvenční vstřikování paliva. Kompletně nový je také sekundární převod s šikmým ozubeným soukolím, který vykazuje delší životnost a intervaly údržby.

O více než rok později se pak objevuje také R 1200 GS Adventure.


 

rok 2008

Poslední zásadní modelové změny se dotkly v roce 2008 populární řady F. Z té zmizel jednoválcový Rotax a objevil se dvouválcový řaďák vlastní výroby.

Tak jako dříve jsou k dispozici dva modely, jeden spíše městský, druhý s off-roadovými vlohy. Jejich označení je trochu matoucí – F 650 GS a F 800 GS, oba jsou ale poháněny stejnou jednotkou s objemem 798 cm3. Zatímco u modelu F 650 GS dosahuje výkonu 71 koní, větší bratr umí až 85 koní. Další rozdíly jsou dány určením, osmistovka má 21palcové přední kolo, větší zdvihy, drátěná kola a více ochranných prvků.


 

rok 2010

BMW si k 30letému výročí připravilo lahůdku v podobě limitované edice všech stávajících modelů GS s nadstandardní výbavou a krásným lakováním ve stylu starých GS. Skvělá oslava tří desetiletí modelové řady, která za tu dobu oslovila přes půl milionu zákazníků.

 

Foto: archiv, bmw

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno