Když vám do redakce přijde sada úplně nových gum, neptáte se proč nebo jak. Prostě je obujete na motorku a zkoušíte. A tyhle nový Dunlopy jsou překvapivě tou nejlepší silniční gumou, na který jsem kdy jel…

Asi by teď stačilo napsat, že přesně na těchhle gumách zajel Michael Dunlop superstockový rekord letošního Manu s hodnotou 210 km/h. A pokud to nevíte, tak se bavíme o průměrné rychlosti na 60,7 km dlouhém přírodním okruhu! Tahle opravdu šílená hodnota jenom ukazuje na skutečnost, jak moc jsou dnešní technologie pneumatik daleko, a zdaleka to nejlepší je fakt, že si je můžete zcela legálně pořídit na svoji motorku. Sice nás můžete nařknout, že chválíme proto, že jsme je dostali zadara, ale tak jednoduchý to není. Tohle je totiž guma jako z jinýho světa a až ji vyzkoušíte, pochopíte to taky.

 

Co jsou zač?

Nové D212 GP PRO jsou přímým nástupcem modelu 211 GP, které míří hlavně na okruhové piloty hledající absolutní grip a čitelnost chování. Dvěstědvanáctka je vlastně slick typu KR106/108 se vzorkem! Bočnice pneumatiky jsou stabilizovány prostřednictvím úhlů pás-kostra, což se projevuje citlivými přechody mezi úhly maximálního náklonu při průjezdu zatáčkou.

Nižší teplota a předvídatelný výkon díky nylonovým brzdným pásům a aplikované JLT technologii, tedy kontinuálně vinutým pásům běhounu z aramidového vlákna. Jo, máte pravdu, taky jsem z toho nebyl moc moudrej, ale po několika kolech brněnskýho okruhu nemám vůbec žádné pochybnosti, že to Dunlop myslí naprosto vážně. Na výběr jsou tyto velikosti: 190/55-17, 200/55-17 pro zadek a pouze 120/70-17 pro přední ráfek. To se mi líbí, není potřeba vybírat z desítky možných velikostí. Trochu složitější je to se směsmi, ty jsou na výběr čtyři a rozdělují se podle teploty a hrubosti okruhu. Mrkněte se na přiloženou tabulku, je to docela dobře pochopitelný.

 
Jaké jsou doopravdy?

Jedním slovem boží! Ke gumám od Dunlopu jsem měl vždycky důvěru, ale štvalo mě, že většina z nich byla docela tupá na změnu směru jízdy, hlavně v rychlých zatáčkách. Může za to profil gumy, který býval v minulosti hodně kulatý a pneumatika byla na pohled tlustá. 212 je jiná, daleko špičatější, a tím pádem sportovnější. Zarazily mě dvě věci : Ta první byla, že přední guma jako by nikde nekončila, prostě na ní chybí okraj, takže ji nikdy nemůžete sjet až úplně „do cuk“.

Tou druhou věcí byly tlaky, při kterých gumy fungují. Předek je docela standardních 2,1 baru za studena, ale zadek se má podle výrobce foukat jenom těžko uvěřitelných 1,1 baru za studena! To odpovídá tlaku 1,5 při plném ohřátí. Přiznávám, kroutil jsem hlavou stejně asi jako většina z vás. Potom jsem to ale vyzkoušel a s otevřenou pusou nechápavě chodil kolem motorky…

Brno znám jako málokterou trať a vyzkoušel jsem tady na S 1000 RR už hodně různých gum, takže si dovolím tvrdit, že se na chování pneumatik dokážu zaměřit a oddělit ho od chování motorky jako takové. A řeknu to znova – tyhle 212 jsou naprosto boží! Potřebné teplo do nich dostanete už po jednom svižnějším kole, kdy naprosto zřetelně cítíte, jak pod vámi motorka zpevní. Vynikající pocit šel z předku, kde máte v zásobě téměř nekonečnou přilnavost podpořenou spoustou informací od předního kola.

Mít jistotu na brzdách a při nájezdu do zatáčky je k nezaplacení a čistě pocitově jsou tyhle Dunlopy na míle vzdálené všemu, co jsem měl možnost vyzkoušet. Motorka se lehce skládá, výborně vede stopu a nechce jezdit zeširoka. Stačí se podívat na apex a BMW ho trefí na milimetr přesně. Na výjezdu se potom zadní guma (vlivem nízkých tlaků) hodně zdeformuje a tím vytvoří velkou styčnou plochu s asfaltem. A velká plocha znamená i velký grip, což je cítit okamžitě.

Nebojím se přidat plyn, už když míjím apex v plném náklonu – to je jasná výhoda těchhle gum. Pořád máte v zásobě víc, než dokáže běžný okruhový jezdec využít, a když už gumu utrhnete, dá se smyk velmi předvídatelně kontrolovat. Čitelnost, to je to správný slovo. Jo, jestli si chcete zajet svůj „osobák“, žádnou jinou gumu už shánět nemusíte. 🙂

Zatím jsme neměli možnost gumy vyzkoušet při silničním provozu, takže se vám během roku s reportem ještě ozveme.

 


Co o nich říká výrobce?

–          Závodní pneumatika určená pro závodníky a milovníky jízdy na závodním okruhu.

–          Má homologaci pro použití na veřejných silničních komunikacích.

–          Inovativní systém NTEC umožňuje jezdcům snížit tlak vzduchu v pneumatice, a dosáhnout tak maximální přilnavost při jízdě na závodním okruhu.

–          Technologie Multi-Tread (MT) je zárukou stability trakce a brzdného výkonu a delší životnosti.

–          Bočnice pneumatiky jsou stabilizovány prostřednictvím úhlů pás-kostra, což se projevuje citlivými přechody mezi úhly maximálního náklonu při průjezdu zatáčkou.

–          Nižší teplota a předvídatelný výkon díky nylonovým brzdným pásům a aplikované JLT technologii, tedy kontinuálně vinutým pásům běhounu z aramidového vlákna.

–          Dostupná v jedné velikosti pro přední pneu a dvou velikostech pro zadní.

Foto: Motohouse

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno