Ideální stopa v zatáčce je takový svatý grál všech motorkářů. Není vlastně nic blbějšího, co můžete na motorce udělat, než blbě projetá zatáčka.

Správná stopa v zatáčkách určuje jak vaši rychlost, tak i míru bezpečí. Pojďme si tedy projít pár modelových příkladů zatáček, na kterých vám ukážeme, jak a kudy správně zatáčku najet a v jakém oblouku ideálně projíždět. Naše rady se opírají o mnoho let našeho redakčního testování a poznatky zkušených pilotů z několika manuálů správné jízdy.

 

Utahující se zatáčka

Na nákresu je vidět hlavní pravidlo, kterým se projíždí utahující se zatáčka. Neuspěchejte zatočení a nikdy nepřidávejte plyn před tím, než uvidíte na její konec. Tohle je nečastější chyba, kterou lidé dělají při jízdě na neznámé silnici. Často pak končí v protisměru, kde na ně může bafnout rozvášněná Avie.

V tomto případě má zatáčka svůj vrchol až ve své druhé třetině, a k němu je nutné motorku nasměrovat. Pokud jste na okruhu, můžete viset na brzdách až k apexu, ale tady je nutné mít absolutní cit a důvěru v pneumatiky – je tady velké riziko pádu na přední kolo. Při jízdě na silnici byste měli mít před zatáčkou vždy odbrzděno a zařazenou správnou rychlost, kterou pak zatáčku projedete.


 

 

180° zatáčka s konstantním rádiusem

Tohle je názorný příklad, kdy jezdec zvolil dobrou stopu. Neuspěchal zatočení, správně vybral nájezdový bod z levého kraje své stopy a přesně trefil vrchol (apex) zatáčky – z něj se už plynule přidává plyn. Dejte si pozor na obvyklou chybu, kdy se často stává, že přidáte moc brzo a motorka vás vyžene do protisměru (viz. žlutá přerušovaná čára).

V tomto bodu je nutné přidávat plynule bez trhání, jinak má motorka tendenci se stavět. K ideální stopě přistupujte tak, jako byste byli na okruhu – pouze s tím rozdílem, že šířku okruhu berte jako polovinu vašeho jízdního pruhu.

Sledujte okolí!

Jízda po neznámé silnici nemusí být nutně uhrkaná. Stačí se soustředit na to, kam silnice vede. Dobrou nápovědou můžou být stromy podél silnice, které ji většinou lemují. Stejně tak vám mohou pomoci svodidla. Klíček k úspěchu je vnitřní klid a vyrovnanost. Jezděte plynule, nedělejte trhavé pohyby jak plynem, tak řídítky, a hlavně – dívejte se tam, kam chcete jet. To znamená co možná nejdál, kam uvidíte.

 

 

Foto: Jiří jaroš

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno