Na první pohled vidíte bytelný stroj. Řada XMAX čerpá z DNA svého silnějšího sourozence a technologiemi nabitého dravce z dvouválce pětsettřicítky TMAX.

Dva světlomety se žárovkami LED, aerodynamická kapotáž s bočními kryty ve tvaru bumerangu se vyznačuje precizním zpracováním a ostrými dynamickými rysy, které jsou však ladně zakomponovány do čistého sportovního a přitom tak elegantního vzhledu. Kde kdo za LED světlomety vidí japonské bojovníky.

Mně to už přijde jako letité klišé a hodnotím tedy spíše to, jak díky takovým světlometům skútr dobře svítí. Parkovací i potkávací světlomety jsou krásnou designérskou hrou světel díky obrysovým LED páskám. Navíc oproti předchůdci XMAX 250 již svítí oba světlomety. Dříve svítil jako potkávací světlo jen jeden světlomet a častokrát se nejeden majitel setkal u policejní hlídky nebo na kontrole STK s vysvětlováním, že nejde o poruchu.

Druhý světlomet byl totiž pouze parkovací a dálkové světlo. Dnes již svítí jako potkávací oba světlomety a uprostřed světlometů je třetí světlo, které je dálkové. Za tmy tedy svítí XMAX opravdu znamenitě!

Jak je u Yamahy důležitý smysl pro detail, ukazují i blinkry. Přední jsou parádně vsazeny do kapoty a zadní jsou součástí zadního světla. Designéři myslí na každou maličkost a právě to podtrhuje onen sportovní, ale zároveň elegantní styl skútru.

 

 

Žádné sardinky

Přední masku skútru dále tvoří ochranný štít, který lze namontovat i na vyšší pozici anebo lze z originálního příslušenství dokoupit vyšší plexi. Chcete-li ještě sportovnější vzhled skútru, je v nabídce i nižší plexi, které dodá skútru zcela jiný šmrnc. Po stranách štítu jsou malá řekněme křidélka, která nemají jako v MotoGP za úkol pouze zlepšení aerodynamiky, ale jsou plná a určena k ochraně rukou. Mohla by být za tímto účelem větší, ale už by omezovala rejd řídítek, který je na skútru skvělý. A aby byla jízda pro vás co nejpohodlnější, můžete si nastavit ve dvou polohách i výšku řídítek.

Co jistě neustále poutá pohled, je ten úchvatný gauč. Tedy pardon, sedlo. A tohle sedlo vám bude fakt závidět kdejaký kamioňák. To je smysl pro detail na nejvyšší úrovni! Sedlo je skvěle designově propracované a je důmyslně rozdělené pro řidiče i spolujezdce. Věřte, že nebudete jediný král na trůnu! Sedlo je neuvěřitelně pohodlné a hlavně velké.

Spolujezdec si to famózní pohodlí užívá s vámi. Žádné sardinky na tomto skútru nehrozí a vy zjistíte, že chcete jet na víkendový výlet na skútru. Můžete se ve svém sedle opřít o malou opěrku, natáhnout nohy a položit si chodidla do zkosené části kapoty u podlážky. Nefouká na vás, posed i ruce máte přirozeně a pohodlně natažené k řídítkům, nemusíte řadit. Ano, toto vše je více než návykové!

 

 

Motor

Teď trochu toho, co vás určitě zajímá více. Ta koloběžka má samozřejmě i koně. A ne jednoho! Jednoválcový čtyřtaktní motor Motori Minarelli s novou technologií Blue Core pomáhá získat vyšší výkon při nižší spotřebě paliva.

Motor disponuje čtyřmi ventily s optimalizovaným tvarem, kompaktní spalovací komorou a optimálním časováním. Omezilo to tak u tohoto kapalinou chlazeného motoru ztráty výkonu a zvýšilo účinnost při nižší spotřebě. Maximální výkon je tak 20,6 kW při 7250 ot./min. s maximálním točivým momentem 29,0 Nm při 5750 ot./min. A ta spotřeba je neuvěřitelných 3,2 l/100 km!

Převodovka je samozřejmě automatická s variátorem. Ve variantě 125 cm3 můžete tedy XMAX řídit i s řidičským oprávněním jen skupiny B (automobil). To jen tak mimochodem, kdyby se vám XMAX 300 už teď líbil natolik, že víte, že ho už nikomu nedáte, a chcete ještě jeden pro ženu nebo děti…

 

 

Jízdní vlastnosti

Jako motorkáře vás jistě zaujalo to, že i když jde „jen o skútr“, jsou zde použity bytelné teleskopické vidlice jako u motorky, které disponují vysokým zdvihem. Absorbují nárazy a zajišťují vysokou stabilitu na úrovni motocyklu. Vaší pozornosti tak jistě neunikly ani přední i zadní kotoučové brzdy, které opravdu dost dobře fungují. XMAX 300 je samozřejmě vybavený dnes už povinným ABS a mimo jiné má ve standardní výbavě i vypínatelný systém kontroly trakce (TCS). Tento moderní elektronický systém zamezuje ztrátě trakce zadního kola omezením přísunu točivého momentu a v případě, že snímače detekují jakýkoliv prokluz, okamžitě sepne.

Tento systém dodává pocit jistoty a bezpečí i na kluzkém povrchu a vy tak můžete bez obav jezdit za každého počasí. A to se o jízdě na motorce říci nedá. No jen si představte, jak váš miláček chudák mokne a kolik by vás čekalo leštění. Na skútr pořídíte z originálního příslušenství nepromokavý pláštík, který vás uchová v suchu a teple. Díky trakci a ABS tak můžete bezpečně a vesele do práce za každého počasí. To bude mít šéf radost! Pracovitý a ke všemu dochvilný zaměstnanec za každých povětrnostních podmínek!

A jaká je maximální rychlost? Se svými pohotovostními 179 kg letí XMAX 300 i 160km/h! Řekli byste to do skútru, co dle vás nejdříve vypadal jako monstrózní koráb? A přitom opak je pravdou.

Díky přední patnáctipalcové a zadní čtrnáctipalcové pneu jde o hbitý stroj, s nímž si jízdu vážně skvěle užijete nejen ve městě, kterým se ladně propletete díky nízko položenému těžišti, ale samozřejmě i mimo město.

Centrální a boční stojánek jsou standardem a bez problému dá skútr na centrální stojan i drobná slečna. Nebraňte své paní tomu pokušení. Nevěřili byste, kolik dam začalo díky XMAXům jezdit!

 

 

XMAX v detailech

Konstruktérům je jasné, že mají-li opravdu oslovit, musí zapracovat na všech detailech. Skútr je již vybaven bezklíčkovým zapalováním systémem Smart Key, který vám usnadní a zpříjemní život. Klíček stačí mít někde v kapse v bundě a zvládnete odemknout řízení i úložný prostor, otevřít palivovou nádrž a samozřejmě i nastartovat. Disponuje také funkcí answer-back pro vyhledání vozidla na parkovišti.

Mimo jiné tedy dálkovým odemykáním a zamykání skútru stisknutím jediného tlačítka. Na tomto bezklíčkovém systému oceňuji větší jednoduchost a srozumitelnost, nežli má konkurence. Stačí jen zmáčknout vypínač a otočit na jednu z variant, kterou potřebujete, nebo zmáčknout příslušné tlačítko na otevření sedla a levé přihrádky.

Nový je od roku 2018 i přístrojový LCD panel, který nám spolu s analogovým otáčkoměrem a rychloměrem usazeným po stranách připomíná sportovní automobilový panel. Otáčkoměr a rychloměr je díky bílým číslicím na černém pozadí navíc velice dobře čitelný. LCD panel je přehledný a má hodně možností, které můžete sledovat – rychlost, hodiny, stav palivové nádrže, ukazatel teploty chladicí kapaliny, celkový stav km, denní počítadlo ujetých km, počítadlo doby jízdy, kilometry ujety na palivovou rezervu, počítadlo kilometrů do výměny oleje a hnacího řemenu.

Horní část displeje je informační část, která zobrazuje teplotu vzduchu, napětí akumulátoru, stav protiprokluzového systému, průměrnou spotřebu paliva, aktuální spotřebu paliva, průměrnou rychlost a varovné zprávy. Varovnou zprávou může být například blikající indikátor námrazy ve tvaru vločky na silnici a signalizuje, že vozovka může být namrzlá. Ovládání máte pohodlně umístěno na pravém řídítku. A co se týče i ovládání směrovek, dálkového světla, klaksonu, chcípáku i startéru, musím přiznat, že jsem nejela na lepším skútru, který by měl tyto ovladače přizpůsobeny tak přirozeně pro ovládání palcem. Vše je přirozené a blízko, nic nemusíte hledat.

XMAX se vyznačuje znamenitým úložným prostorem. Pod budíky nad koleny máte k dispozici dvě přihrádky na drobné věci. Levá z nich je uzamykatelná, a navíc je vybavena 12V zásuvkou, se kterou můžete například nabíjet mobil nebo si připojit navigaci. Úložný prostor pod sedlem je opravdu veliký. Je to díky tomu, že palivová nádrž není pod sedlem, ale je umístěna blíže k přednímu kolu, máte ji v podstatě mezi nohami, kde se díky tomu i dobře tankuje a vy nemusíte ze skútru sesedat.

Do úložného prostoru dáte dvě velké integrální přilby a ještě vám zbude velké místo uprostřed například na batoh nebo bundu. A kolik se do úložného prostoru vejde nákupu! Osobně jsem nakupovala častokrát na gril párty a nevěřili byste, kolik se tam vejde piv! Třešinkou je pak LED osvětlení, kterým je úložný prostor vybaven.

Navíc je za příplatek k dostání ještě limitovaná edice, tzv. Iron Max v černé barvě Sword Grey s jiným, exkluzivnějším sedlem a drobnými doplňky, jako jsou hliníkové nášlapy stupaček řidiče, chromový rámeček tachometru a kožené kryty přihrádek. Každý ze skútrů si můžete ještě vyladit dle svých požadavků z velké škály originálního příslušenství Yamaha, jako například zmíněným sportovnějším nebo vyšší plexi, vyhřívanými rukojeťmi, nepromokavým krytem, nosičem s kufrem, opěrkou pro spolujezdce, cestovnějším sedlem, držákem navigace a samozřejmě i zvučným Akrapovičem.

Ještě stále nemáte chuť stát se skútristou a rozčilovat se večer u piva (hodně piv!), že vás motorkáři nezdraví?

 

 

Plusy

*Sportovní a zároveň elegantní vzhled
*Znamenitý úložný prostor
*Spotřeba
*Bezklíčkové zapalování
*Vypínatelná kontrola trakce (TSCS)

Mínusy

*Vyšší podlážka

 

 

Základní data

Motor: jednoválec, 4taktní, kapalinou chlazený, SOHC, 4ventilový / Objem: 292 cm3 / Maximální výkon: 20,6 kW / Elektronické vstřikování paliva / 15palcové přední kolo a 14palcové zadní kolo / 2 LED světlomety a kouřová zadní LED světla / Celková délka: 2185 mm / Výška sedla: 795 mm / Rozvor kol: 1540 mm / Váha s náplněmi: 179 kg / Kapacita nádrže: 13 l

 

 

 


text: Lenka Fojtová, foto: Honza Karásek, vyšlo tiskem v MH 12/2019

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno