Prázdninové vydání časopisu Motohouse má již po řadu let pevně stanovenou režii. Naše snaha je přinést čtenářům co nejvíc jízdních testů a redakčních pohledů na vybrané a nejzajímavější motorky. Pestrá paleta, pro každého něco. Chceme být co nejvíce nápomocni. Dohromady tedy 132 stran a výběr 14 modelů v testu, od úplných novinek až po naprostou klasiku. Horké léto, takže vezměte časopis a lehátko. A užijte si to!
MH TEST
Suzuki V-Strom 800DE
Co naplat, je to tak trochu jako s ženskýma. Některé jsou krásné a zaujmou vás na první dobrou, jenže když se z nich následně stanou partnerky, zjistíte, že neumí vařit, že s nimi nesdílíte žádné zájmy, že mají nepříjemnou matku, ale hlavně, že se vám na nich chce každý projet! A pak jsou ale taky holky normální, které vám možná hned nezpůsobí intenzivní pnutí v rozkroku, avšak po pár společných schůzkách zjistíte, že tohle je vaše životní partnerka/partner, a těšíte se na každou vteřinu, kterou společně strávíte. A přesně tak na mě zapůsobila nová Suzuki V-Strom 800DE.
První jízda
BSA Gold Star
Značka BSA, to bylo dřív doopravdy něco. Pamětníkům teď pravděpodobně srdíčko zaplesá. Ve svých nejlepších časech se o ní totiž mluvilo jako o největším výrobci motorek na světě. Stejně jako spousta anglických značek šla ale v osmdesátých letech do kytek (i kvůli masivnímu nástupu Hondy) a dlouhé roky se vůbec nic nedělo. Pak ale v roce 2016 přišla indická Mahindra a slavnou značku oživila. Nebýt peněz z Asie, Jawa by taky už dneska asi neexistovala, takže není třeba ronit slzy nebo se ošklíbat.
MH TEST
Ducati Monster SP
Když má něco v názvu SP, vždycky to dokáže vzbudit velká očekávání. A když tuhle samolepku máte na tom nejčervenějším laku, který se dá za peníze koupit, natěšenost se posouvá na zcela jiný level. Espéček Ducati v minulosti už pár udělala. A vždycky to byly motorky pro speciální (a někdy velmi úzkou) skupinu řidičů. A nový Monster SP tenhle přístup ještě povýšil. Žiješ pro rychlost v zatáčce? Dokážeš rozpoznat feedback, který ti ty nádherný zlatý Öhlinsy pošlou přes řídítka do dlaní, a pracovat s ním? Pak si tady správně.
MH TEST
Triumph Rocket 3R
Chápu, že je to povrchní, ale v tomhle případě je potřeba si připomenout tvrdá čísla. Rocket 3 byla motorka, která dlouhou dobu držela rekord v zrychlení z nuly na sto, který dokázala zmáčknout výrazně pod tři sekundy. Je to největší sériově vyráběný motor s objemem dva a půl litru, má 167 koní a ruce trhajících 221 Nm. A s tím posledním si fakticky nedělám srandu, protože když mu naložíte do plných, váš život už nikdy nebude jako dřív. Jede to totiž jako splašený, ale k tomu se ještě dostaneme.
MH RATING
7 největších úletů, které můžeš dnes v motorkovém světě zažít
Baví nás překračovat hranice. Hledáme pocit vyzyvatele a neuspokojí nás už žádná polovičatá řešení. Vítejte ve světě zážitků, o který se nejde podělit jinak než jej doopravdy prožívat!
MH EXCLUSIVE
Harley-Davidson CVO Road Glide Limited
Výrobce se chlubí, že zde připravil jednu z nejpropracovanějších kombinací barev a lakování. Na rozdíl od ostatních modelů je tady základem černá, ale o červenou barvu Heirloom Red nepřijdete, ta je nanesená na černou. To, co vypadá na první pohled jako abstraktní šmouhy, je ve skutečnosti letící orel. Vše ještě doplňuje jasně červená linka, ručně nanášená zlatá barva (která mimochodem skutečně obsahuje zlato) a medailon na nádrži ve stylu art deco, ten je též vykládaný zlatem. Sedlo z prémiové Alcantary má zlaté a červené švy. Černé a červené lakování se promítá i do chromovaného motoru.
MH EXCLUSIVE
MY2024 nová řada EXC od KTM
Možná vám přijde zvláštní představovat modely 2024 v roce 2023, ale v auto-moto světě je to zcela běžná věc. A proto jsme s vděčností přijali pozvání na představení, a především testování nových modelů endurové řady EXC od KTM, které se konalo v africkém království Lesotho, ze všech stran obklopeném Jihoafrickou republikou, přibližně 300 km jihovýchodně od Johannesburgu. Možná jste o této malé zemi nikdy neslyšeli. Avšak jestliže jste fanoušky endura, jistě jste zaslechli název legendárního enduro závodu Roof of Africa, který se jede právě v této zemi.
MH TEST
Moto Guzzi V85 TT Evocative Graphics
Nemám moc rád cestovní endura. Už jsem to sem do časáku psal několikrát, ale v souvislosti s touhle motorkou to raději ještě jednou připomenu. Důvod k tomu mám jednoduchý a nic světoborného v tom nehledejte. Jde jen o pocit a vztah k tomu železu. Vše vychází z toho, že svou první velkou „západní“ motorku jsem si kupoval někdy ve druhé polovině devadesátých let a bylo to tehdy něco, jako když se vám v garáži zjeví zhmotnění zázraku, či alespoň obrovského snu.
MH Flotila
Aprilia RSV4 1100 Factory
Superbike na silnici nepatří. Věta, kterou v posledních letech slýchávám poměrně často. Většinou je to od lidí, kteří takovou motorku v běžném provozu nikdy nevyzkoušeli, protože jinak by museli mluvit jinak. Dobře, můžeme se bavit o tom, že je to zoufale nepohodlný svezení, v legálních rychlostech ne až tak dobře fungující nářadí a ten ohromný potenciál jednoduše nikdy nemůžete využít. A bude to do jisté míry pravda.
MH TEST – BMW R 1250 R
S BMW R 1250 R stalo se mi něco, v co jsem snad už ani nedoufal. Potkal jsem v ní motorku, kterou konečně doopravdy chci, aniž bych v tom či onom musel nějak slevovat ze svých požadavků. To je situace vzácnější, než se může zdát. Jasně, většina motorek je fajn, ale pokud jich za sezonu vyzkoušíte nějakých dvacet třicet a těch sezon je třeba deset po sobě, pak se v tom snadno ztratíte, a nakonec pořádně nevíte, kterou byste vlastně doopravdy chtěli. Obvykle má každý v teoretické zásobě tři různé stroje, z nichž každý je určený pro jiný druh ježdění.
MH TEST
CFMOTO 700CL-X Adventure
Velká zvědavost. To byl hlavní pocit, s nímž jsem takhle jedno pěkné pondělí mazal do Všenor pro nové CL-X. Předně jsem byl zvědavej na novou centrálu firmy, ze které mi upřímně padla brada k zemi (nádherný kancly, obrovský sklady), a pak samozřejmě na samotnou motorku. Na první 700CL-X s příjmením Heritage jsem toho najezdil dost, a i když má svoje mouchy, za ty peníze podle mě nic lepšího v retro stylu nekoupíte (teď jsou loňské v akci za 160 tisíc). A ta nová Adventure je prý ještě o kus lepší. Uvěřil jsem.
MH TEST – Yamaha R7
Sem tam dostanu vcelku záludnou otázku: „Co mám dělat, když si chci pořídit supersportovní motorku, ale na litr jednoduše nemám schopnosti ani peníze?“ No, máš vlastně jen dvě možnosti: buď se podívat do inzerátů a vybrat nějaký starší kapotovaný kousek, nebo vysolit úplně stejný koruny za fungl novou a nádherně fungující Yamahu R7. Je tady možnost volby a já se vám teď pokusím vysvětlit, proč je to druhý mnohem zajímavější varianta. Pár ostrých rozjížděk na mosteckém okruhu mi zase připomnělo, jak dobrá tahle modrá kapota doopravdy je.
MH TEST
Honda Forza 350
Tak jsme si ho pěkně vzali do parády pod lupu, abychom ověřili, zda je to oprávněné vítězství. Jasně, už slyšíme to ironické: „Ale skútr není motorka!“ Skútry však neodmyslitelně k jedné stopě patří, a hlavně poslední roky rapidně roste jejich obliba nejen v řadách široké veřejnosti, ale i mezi námi „motorkáři“ jako druhého jednostopého vozidla na cesty do práce a pro rohlíky. Samotné prvenství v anketě je toho prostě důkazem!
MH SPORT
Isle of Man TT 2023
Isle of Man TT je tu už od roku 1907. Letošní provázelo skvělé počasí. Za dva týdny nespadla ani kapka a kromě jedné ranní mlhy nebylo potřeba závody ani kvalifikace nikam posouvat. A věřte, že uprostřed Irského moře je to situace víc než vzácná. Na některých částech přes 60 km dlouhého okruhu byl dnes nový povrch a v kombinaci s počasím to byla velká příležitost k boření rekordů. A toho boření nebylo málo.
MH SPORT – MotoGP
5 věcí, u kterých budeme doufat, že se po prázdninách změní. Grand Prix má aktuálně jedny z nejdelších prázdnin v novodobé historii. Celý červenec byl úplně hluchý a jezdci se na svá místa vrátí až o prvním víkendu v srpnu, kdy je na řadě britský Silverstone. Šest volných týdnů, dostatek času na vykurýrování šrámů a možná i na pět zamyšlení, co bude důležité pro celou tuhle sezonu.
MH SPORT
WSBK DONINGTON PARK
Letošní suverenita osmatřicetiletého Španěla Álvara Bautisty je naprosto ohromující. Jako by se pole WSBK rozdělilo do dvou odlišných výkonnostních úrovní – Bautista a pak zbytek světa. Jen považte, Španěl v úvodních šesti víkendech nezaváhal ani v jednom z odjetých dlouhých závodů, všechny do jednoho tedy dokázal vyhrát. A kdyby nebylo kratších závodů, byla by jeho bilance skutečně stoprocentní.
CO MÁME V TLAPÁCH
Klasická letní nabídka. Lehká motocyklová shoftshellka v příjemných barvách a praktické stahovací pásky na kufry, když se vám zamane motocestovat.
*DALE – softshellová bunda s kapucí (www.mbw.cz)
*Motorkářské popruhy STRAP IT™ (www.touratech.cz)
MH na akci
Oslavy 120. výročí Harley-Davidson
Psala se středa 21. června tohoto léta, když jsem na výjezdu z bratislavského dealerství Harley-Davidson vzal za plyn vyfasovaného černočerného Road Kinga, zadní kolo mi podjelo pod zadnicí a já málem za několik milionů zastavil celou kolonu hned na začátku všeho. Naštěstí dnes už i motocykly této legendární značky trpí vší možnou elektronickou výbavou, takže si nikdo ničeho nevšimnul a já se srdcem v krku ztracen ve společnosti novinářů z visegrádské čtyřky se vydal vstříc pěti dnům plným opulentních oslav.
MH na akci
Indian Riders Fest 2023
A že tuzemský Indian takové akce opravdu umí! Nejen člověka, který k této značce tíhne, dokáže strhnout pro věc, což bylo zřejmé i přes chvilkovou nepřízeň počasí jak na početné návštěvnosti v samotném areálu, tak především během spanilé jízdy městem. Od pátku do neděle bylo věru nač koukat, případně čeho se účastnit, a kdo měl na to sílu, nemusel po celou dobu zavřít oko. Od stuntridingu přes ukázky rodea z všedního života kovbojů až třeba po stěnu smrti, ke které se ještě dostaneme.
MH Flotila
Honda CB750 Hornet
Jedno vám povím. I kdyby Hornet stál třeba 230 tisíc, stejně bych ho bral a tvrdil o něm, že je to naprosto boží věc. Jenže on v základu stojí mrzkých 189, což z něj dělá koupi století. A hned vám taky řeknu proč. Než se dostanu k jeho motoru, musím zmínit to, jak pasuje do ruky a jak lehce se ovládá. Honda naštěstí odolala pokušení nazout na zadní ráfek širokou 180, která by mu jistě víc slušela, ale užší 160 mu dává ohromnou hbitost, což je daleko důležitější
MH TIP
Nastavení podvozku
Je úplně jedno, co nakroutíte na přední vidlici nebo jak moc utáhnete zadní pružinu, když jste nikdy nevyměnili olej v tlumičích. Než se pustíte do jakéhokoliv nastavení, musíte mít jistotu, že podvozek funguje tak, jak má. Doporučené intervaly jsou tři roky na přední vidlici a pět na zadní centrální tlumič. Vše samozřejmě závisí na stylu a intenzitě jízdy.
CLASSIC TEST
BMW R 80 RT (ročník 1987)
Důvody podlehnout kouzlu motocyklů, začít je řídit a nejméně jeden dokonce vlastnit jsou obvykle dost podobné a přečasto je na vině mladická nerozvážnost. Ne tak u majitele tohoto R 80, který na to šel jinak. Věren svému založení teoretika umění, tak říkajíc od stolu podlehl kouzlu technické výjimečnosti plochého dvouválce, a protože je duší sběratel, pocítil nutkavou potřebu jej vlastnit. Ideálně tedy usazený v rámu funkčního motocyklu. Bylo proto nabíledni, že ve vyšším středním věku bude muset také oprášit své dvacet let nepoužité znalosti umění řidičského.
Nový tištěný Motohouse 7-8/2023
V prodeji od čtvrtka 27. července 2023
Cena časopisu: 119 Kč (SK verze 4,90 €)
Roční předplatné: 990 Kč
nebo 1.149 Kč s MH katalogem (SK roční předplatné 39,90 €)
Předplatné Česko: www.send.cz
Předplatné Slovensko: www.ipredplatne.sk
Digitální publikace Motohouse
https://www.digiport.cz/detail/floowie-pu/552992/775-motohouse-7-8-2023