Téměř 5000 kilometrů v různých terénech čeká na účastníky letošní Rally Dakar, která odstartuje již tuto neděli. Na startu najdete i dva naše motocyklisty, nově se pojede přes Bolivii

Oproti loňskému ročníku tak je každá etapa v průměru o 50 kilometrů delší. Navíc pro kategorii motocyklů a čtyřkolek jsou připravené dvě maratonské etapy, které vedle samotné délky bude charakterizovat i bivakování oddělené od zbytku účastníků, ale i od veškerého technického personálu. Rally Dakar 2014 startuje 5. ledna a po třinácti etapách a jednom dni volna se ti, co zůstanou v závodě, dostanou na cílovou rampu v sobotu 18. ledna 2014. Trasa povede ve třech jihoamerických státech – Argentina, Bolívie a Chile.
 
Startovní listinu Rally Dakar 2014 najdete …ZDE
 
 
 
 
ARGENTINA
Počet obyvatel: 40,6 milionu obyvatel
Rozloha: 2 766 890 čtverečních km
Hlavní město: Buenos Aires
Měna: argentinské Peso
Motto: V jednotě a svobodě
Přední argentinští sportovci: Diego Maradona, Lionel Messi (fotbal), Guillermo Vilas, Gabriela Sabatini, Juan Martín Del Potro (tenis), Manu Ginobili (basketbal), Juan Manuel Fangio (motorismus), Angel Cabrera (golf), Carlos Monzon (box), Hugo Porta (rugby), Sebastian Porto (motocykly)
 
Argentinci již v Rally Dakar prožili několik skvělých úspěchů svých jezdců. V posledních letech jejich zástupci dokázali uspět téměř v každé kategorii. Minulý leden Orlando Terranova následoval ve šlépějích Lucia Alvareze a skončil na páté pozici s jednou vítěznou etapou. V kategorii motocyklů Javier Pizzolito až do finále žil v očekávání prosazení do elitní top 10. V kategorii čtyřkolek pak Marcos Patronelli vloni bral druhé vítězství a přispěl tak k rodinnému triumfu, když jeho bratr Alejandro má také dvě celkové vítězství mezi čtyřkolkami.
 
 
BOLIVIE
Počet obyvatel: 10,5 milionu obyvatel
Rozloha: 1 098 581 čtverečních km
Hlavní město: La Paz / Sucre
Měna: Boliviano
Motto: Zůstaneme sjednocení
 
Obklopená obry hraje Bolívie jedinečnou roli jihoamerického kontinentu. Země je ovlivněna prvním prezidentem Simónem Bolivarem. Díky svými geografickými rysy se stala Bolívie oblíbenou turistickou destinací. Návštěvníky láká především největší solnou plání na světě Salar de Uyuni. O rozloze této pláně se přesvědčí soutěžící při jedné z náročných etap.
 
 
CHILE
Počet obyvatel: 16,7 milionu obyvatel
Rozloha: 756 950 čtverečních km
Hlavní město: Santiago de Chile
Měna: chilské Peso
Motto: Rozumem nebo silou
Přední chilští sportovci: Marcelo Salas, Ivan Zamorano (fotbal), Fernando Gonzalez, Massu Nicola, Marcelo Rios (tenis), Francesco Lopez (motocykly)
 
Z pouště Atacama, známé jako nejvyprahlejší místo na zemi, až k pohoří Cordiller, zažijí jezdci a jejich týmy rozsáhlou škálu přírody, kterou Chile nabízí karavaně Rally Dakar posledních pět let. Z pohledu fanoušků jsou Chilané seznámení s tím, že svého Chaleca Lopeze, vítěze deseti etap, vídají na čelních pozicích. V loňském roce bojoval o 2. místo, ale v poslední etapě ztratil a nakonec musel být spokojený se třetí pozicí. Mnoho příznivců spoléhá v jeho umění. O dobré umístění se jistě popere také mladý jezdec Ignacio Casale, který vloni skončil za Marcosem Patronellim na druhé pozici v kategorii čtyřkolek.
 
 
Trasa Rally Dakar 2014:
05. 01. 2014  Rosario – San Luis
06. 01. 2014  San Luis – San Rafael
07. 01. 2014  San Rafael – San Juan
08. 01. 2014  San Juan – Chilecito
09. 01. 2014  Chilecito – Tucumán
10. 01. 2014  Tucumán – Salta
11. 01. 2014  volný den
12. 01. 2014  Salta – Salta/Uyuni
13. 01. 2014  Salta/Uyuni – Calama
14. 01. 2014  Calama – Iquique
15. 01. 2014  Iquique – Antofagasta
16. 01. 2014  Antofagasta – El Salvador
17. 01. 2014  El Salvador – La Serena
18. 01. 2014  La Serena – Valparaíso
 
 
 
 
 
 
Neděle 5. ledna 2014 – 1. etapa
Rosario – San Luis (629 km spojovací část; 180 km rychlostní zkouška)
Soutěžící budou vstávat velmi brzy, aby v soutěskách Cordoby zahájili letošní rally. První část povede po velmi úzkých cestách, které si vyžádají velkou ostražitost. Startující jezdci budou ještě plni síly, proto bude důležité, jakým tempem zvládnou kamenitý povrch. Za dobré jezdecké dovednosti budou jezdci odměněni v cíli, který dosáhnou po ujetí více jak 800 kilometrů. Přestože v této fázi závodu ještě nebude rozhodující, jaké odstupy si jezdci vybudují, přesto bude důležité neztratit a udržet se na dobrém místě průběžného pořadí.
 
Pondělí 6. ledna 2014 – 2. etapa
San Luis – San Rafael (365 km spojovací část; 359 km rychlostní zkouška)
Nejrychlejší rychlostní zkouška letošní rally, tedy alespoň její první část. Jedná se také o etapu, ve které soutěžící budou čelit prvním dunám. Nebude to jen obyčejné, krátké setkání s pískem, protože na startující bude čekat v šedém písku posledních 100 kilometrů. Duny pouště Nihuil budou ještě intenzivnější, než při předchozích návštěvách. Písek je sice tvrdý, ale o to víc se dozvíme o technických dovednostech každého ze startujících. Bude to opravdová zkouška. Jedná se také o první z pěti etap letošní rally, která má jinou trasu pro motocykly se čtyřkolkami a pro automobily s kamiony.
 
Úterý 7. ledna 2014 – 3. etapa
San Rafael – San Juan (292 km spojovací část; 373 km rychlostní zkouška)
Opět etapa, kde pojedou motorkáři a automobilisté odděleně. Poprvé se v letošním roce podívají soutěžící do obávaného pohoří And. Na startující čeká 6962 metrů vysoká sopka Aconcagua Volcano. Motorkáři vystoupají během rychlostní zkoušky do výšky 4300 metrů a na horském hřebenu si budou připadat, jako kdyby stanuli nad celou Amerikou. Cesta zpět do nížiny je vrátí do tvrdé reality Rally Dakar. Čeká na ně totiž osamocený bivak, ve kterém se musí spolehnout pouze na své vlastní prostředky.
 
Středa 8. ledna 2014 – 4. etapa
San Juan – Chilecito (210 km spojovací část; 353 km rychlostní zkouška)
Třetí etapa v řadě, ve které pojedou jednostopá vozidla se čtyřkolkami odděleně od automobilů a kamionů. Do hry přichází dobře zvolená strategie. Nejprve budou úvodní kilometry náročné na dobře provedenou navigaci, později do hry vstoupí opotřebení pneumatik, a to, jak si který jezdec dokázal uchovat kvalitní pneumatiky v druhé etapě v řadě, protože díky oddělenému bivaku neměli soutěžící možnost po předchozí etapě si vyměnit pneumatiky za nové. Na trase této etapy bude velké množství vodních brodů, průjezdů přes kaňony a přírodu „divokého západu“. Část terénu povede ale i po otevřené krajině, což nabídne velkou příležitost k předjíždění.
 
Čtvrtek 9. ledna 2014 – 5. etapa
Chilecito – Tucumán (384 km spojovací část; 527 km rychlostní zkouška)
Po závodních dnech na zcela oddělených trasách se tentokrát motorkáři i automobilisté potkají ve shodné trase etapy. S celkovými 911 kilometry se jedná o nejdelší etapu letošní rally. Celý den se pojede převážně v písku a navíc v oblasti, ve které panují velmi vysoké teploty. To znamená, že vedle již postupující únavy organismu přijde do hry i tolik problémové přehřívání motorů motocyklů. V bivaku v Tucumánu již bude jistě znát úbytek startujících, ze kterých již mnoho nebude v soutěži. Navíc do bivaku se většina soutěžících dostane až pozdě v noci.
 
Pátek 10. ledna 2014 – 6. etapa
Tucumán – Salta (64 km spojovací část; 400 km rychlostní zkouška)
Další oddělená etapa motorkářů od automobilistů. Etapa nepatří celkově k nejdelším, přesto nabídne čtyři stovky „ostrých“ kilometrů v horách a na březích řek. Soutěžící musí zůstat v ostražitosti až do cíle, protože tento region je hojně navštěvován zvířaty všech velikostí. V cíli etapy na všechny čeká zasloužený odpočinek.
 
Sobota 11. ledna 2014 – volný den
Salta
Na všechny čeká zasloužený odpočinek. Většina nováčků může tento den považovat jako dosažení malého vítězství. Ve městě bude pro soutěžící uspořádaná oslava. Očekává se příjezd tisíců fanoušků, kteří navštíví „vesnici Rally Dakar“. Volný den umožní provést rozsáhlejší opravy strojů, ale především načerpat trochu nových sil.
 
Neděle 12. ledna 2014 – 7. etapa
Salta – Salta/Uyuni (373 km spojovací část; 409 km rychlostní zkouška)
Druhá z letošních maratonských etap. Auta si jedou svou trasu a motocykly se čtyřkolkami také svou. Soutěžící si budou „vychutnávat“ první návštěvu Rally Dakar v Bolívii. Vstup do země bude pro mnohé velkým navigačním šokem zvýrazněným přes rozsáhlé bludiště různorodých stezek. Úkol zorientovat se správným směrem rozhodně neulehčí v této vysokohorské oblasti ani velká paleta barev a krása okolní přírody. Naopak ve druhé části etapy usnadní navigování několik vesnic, přes které povede trasa rychlostní zkoušky. Cíl etapy je letos podruhé v samostatném bivaku, který je zřízen v nadmořské výšce 3600 metrů na okraji solné pláně v Uyuni.
 
Pondělí 13. ledna 2014 – 8. etapa
Salta/Uyuni – Calama (230 km spojovací část; 462 km rychlostní zkouška)
Salar de Uyuni je největší solnou plání na světě a motocyklisté její rozlohu poznají dokonale, protože osmá etapa vede neustále v prostoru této gigantické pláně. Trasa vede nejen okolo solné pláně, ale několikrát se motocyklisté dostanou i do samotného nitra tohoto solného dobrodružství. Sůl v očích budou mít soutěžící více jak 400 kilometrů. Výjimečnost tohoto místa tvoří i několik ostrovů, okolo kterých povede trasa etapy. Pokud bude pěkné počasí, bude nádhera tohoto místa dokonale vidět při přejezdu sopky Tunupa (5300 metrů), kde soutěžící mohou snít svou vízy mezi nebem a zemí na bílém pozadí.
 
Úterý 14. ledna 2014 – 9. etapa
Calama – Iquique (29 km spojovací část; 422 km rychlostní zkouška)
Po dvou oddělených etapách jedou motocyklisté a automobilisté opět společnou trasu. Rally Dakar 2014 ve městě Iquique dosáhne svého nejsevernějšího bodu. Soutěžící poprvé v letošním roce uvidí oceán. V první části rychlostní zkoušky soutěžící objeví nástrahy dun pouště Atacama. Na písečných 150 kilometrů se mohou těšit specialisté v dunách, pro jiné to bude poněkud „nudná“ část etapy. Vzrušení zajistí finálová část etapy a v ní tříkilometrové třicetiprocentní klesání do města Iquique, během kterého jistě mnoho ze startujících pozná zákony gravitace. Bivak ale již nebude daleko.
 
Středa 15. ledna 2014 – 10. etapa
Iquique – Antofagasta (58 km spojovací část; 631 km rychlostní zkouška)
Speciální etapa je rozdělená do dvou částí s velmi odlišnou charakteristikou. Začne se sestupem směrem k pobřeží Pacifiku. Prvních 200 kilometrů se bude hodit každá ušetřená síla v předchozí etapě. Ve druhé části čekají nástrahy obávaného písku fesh-fesh. Jakmile bude tato obtížná část etapy za zády soutěžících, mohou se všichni kochat z majestátnosti oblouku La Portuda, který je jen kousek od bivaku v Antofagastě.
 
Čtvrtek 16. ledna 2014 – 11. etapa
Antofagasta – El Salvador (144 km spojovací část; 605 km rychlostní zkouška)
Kromě dlouhé rychlostní zkoušky (podruhé v řadě více jak 600 kilometrů) se bude jednat o test připravenosti na nejsušší místo planety – poušť Atacama. Každý ze startujících bude během jedenácté etapy muset ukázat naprosto vše ze svých off-roadových vlastností a umění. Po cestě na dně dolu a po přebrodění mnoha řek, budou čekat nástrahy dun v srdci Copiapo. Velmi pravděpodobně se bude jednat o jednu z klíčových fází letošní Rally Dakar, která bude pro nejrychlejší motorkáře dlouhá více jak sedm hodin.
 
Pátek 17. ledna 2014 – 12. etapa
El Salvador – La Serena (349 km spojovací část; 350 km rychlostní zkouška)
Start etapy bude ve velké nadmořské výšce nad obvyklým místem bivakování v Copiapo, což znamená, že se bude očekávat možnost husté ranní mlhy, která v minulosti často zpozdila start etapy. Na trase rychlostní zkoušky bude opět hodně písku a zejména v poslední části pak i dost velkých dun. Pokud jsou na trase etapy duny, automaticky to znamená mnoho problémů a hodně práce při zdolávaní těžkých kilometrů.
 
Sobota 18. ledna 2014 – 13. etapa
La Serena – Valparaíso (378 km spojovací část; 157 km rychlostní zkouška)
Je tu poslední etapa a s ní poslední výzva Rally Dakar 2014. Soutěžící budou muset vystoupat do vysokých hor plných vzrostlých kaktusů. Radost z dokončené rally se blíží, ale statistiky nelžou – každý rok jeden, ale i více soutěžících z čelních pozicích, v této fázi soutěže přijde o své naděje na dobrý výsledek. Je proto třeba jet neustále s velkou dávkou opatrnosti. Dokonce i takto blízko cíle je nejlepším spojencem všech závodníků dokonalá bdělost. Jen tak si mohou soutěžící zajistit svou přítomnost na finální cílové rampě.

Foto: Maragni M. KTM Images

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno