Navrhované změny v bodovém systému a sankcích

 

Přestupek Současná bloková pokuta (Kč)Navržená bloková pokuta (Kč)Současná pokuta ve správním řízení (Kč)Navržená pokuta ve správním řízení (Kč)Současné bodyNavržené bodyDůvod
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu(nad 0,3 promile) nebo návykových látek2 500 – 20 0007 000 – 25 00076Přibližně každá 8. osoba byla v loňském roce usmrcena v důsledku alkoholu a jiných návykových látek
Překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec a více (o 40 km/h a více v obci)5 0005 000 – 10 0007 000 – 25 00056Nepřiměřená rychlost byla v roce 2018 příčinou 39% smrtelných nehod
Překročení rychlosti o 30 km/h a více (o 20 km/h a více v obci)do 2 5002 5002 500 – 5 0004 000 – 10 00034
překročení rychlosti o 10 km/h a vícedo 1 0001 5001 500 – 2 5002 000 – 5 00020
Překročení rychlosti do 10 km/hdo 1 0000 1 5001 500 – 2 5002 000 – 5 00020
Vjíždění na železniční přejezd přes zákaz5 0002 500 – 5 0007 000 – 25 0007614 lidí zemřelo při střetu auta s vlakem, přes 160 střetnutí vlaků s autem za rok 2018
„Jízda na červenou“ – nezastavení na signál nebo pokyn „stůj“do 2 5005 0002 500 – 5 0007 000 – 2500056
Držení telefonu při řízenído 1 0002 5001 500 – 2 5004 000 – 10 0002420% všech dopravních nehod je zapříčiněno nevěnováním se řízení.  Častou příčinou nepozornosti je právě telefonování za volantem
Nepoužití bezpečnostního pásudo 2 0001 5001 500 – 2 5002 000 – 5 0003428% řidičů, kteří měli v roce 2018 smrtelnou nehodu, nemělibezpečnostní pásy (spolujezdci 21%)
Nepoužití autosedačky nebo nepřipoutání dítětedo 2 0001 5001 500 – 2 5002 000 – 5 00044
Řízení bez řidičského oprávnění (= motorista není držitelem řidičského oprávnění)25 000 – 50 00025 000 – 75 00044 
Řízení bez profesní způsobilosti 5 000 – 10 0007 000 – 25 00034
Dodržování bezpečné vzdálenosti –  u nákladních vozidel (nad 3,5 t) při rychlosti nad 50 km/h musí vždy udržovat minimálně 50 m odstup

– u osobních aut při rychlosti nad 80 km/h nedodrží odstup alespoň 30 m,

 

25004 000 – 10 0004Malý odstup je častou příčinou nehod. Chceme tak začít trestat agresivní řidiče, kteří nedodržujíbezpečný odstup a ohrožují ostatní řidiče. Postih už zavedlo např. Německo, Rakousko, Slovensko. Doporučený odstup 2 vteřiny nedodržuje mimo obec  30 % řidičů.
Řízení bez pravidelné lékařské prohlídky (důchodci a profesionálové)5 000 – 10 0007 000 – 25 000
Předjíždění vozidla v případech, kdy je to zakázáno5 0005 000 – 10 0007 000 – 25 00076
Parkování na místě vyhrazeném pro invalidy0 – 25002 5005 000 – 10 0002 500 – 10 000
Otáčení se, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici5 0005 000 – 10 0007 000 – 25 00076Nesprávné otáčení nebo couvání patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod
Ohrožení chodce na přechodu 0 – 2 5002 5002 500 – 5 0004 000 – 10 00056Loni bylo usmrceno 113 chodců, to je o 12 více, než v roce 2017. Viníkem nehod se zraněním či úmrtím chodce je ve většině případů řidič vozidla. K nejčastějším příčinám úmrtí chodců pořád patří nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu.
Nedání přednosti v jízdě0 – 2 5002 5002 500 – 5 0004 000 – 10 00044
Jízda na motocyklu nebo mopedu bez přilby0 – 2 0001 5001 500 – 2 5002 000 – 5 00034
Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy0 – 2 0001 500 – 2 5007 000 – 25 000
Nezastavení vozidla při dopravní nehodě (= jsem účastník nehody, od které ujedu)Možno dle obecného předpisu 0-10 0002 500 – 5 0007 000 – 25 00074
Neohlášení dopravní nehody policistovi-dle obecného předpisu lze uložit 0 – 10 0002 5002 500 – 5 0004 000 – 10 000Při škodě nad 100 tisíc je již nyní povinnost ohlásit nehodu Policii ČR
Nedovolené opuštění místa dopravní nehody(tj. nesetrvání na místě, nevyčkal příjezdu policie)2 500 – 5 0007 000 – 25 00074
Jízda se zadrženým osvědčením o registraci vozidla (technickým průkazem)10 000 – 20 00025 000 – 75 000Váže se k novele zákona 361/2000 Sb. – nově má policista možnost při zjištění zvláště závažných technických závad okamžitě zabavit osvědčení o registraci vozidla; výška sankce je tak úměrná tomu, že se jedná o vědomé, úmyslné porušování zákona
Řízení vozidla bez registrační značky5 000 – 10 0004 000 – 10 000
Řízení vozidla se zakrytou či nečitelnou registrační značkou5 000 – 10 0004 000 – 10 000
Řízení technicky nezpůsobilého vozidla (z důvodu nebezpečné závady)2 5005 000 – 10 0004 000 – 10 00054
Svěření řízení vozidla osobě, o níž provozovatel nezná údaje potřebné k určení její totožnosti – kdo svěří vozidlo, musí být FODle obec.  předpisu lze: 0 – 10 0005 000 – 10 0007 000 – 25 000

 

Méně závažné přestupky – níže vybrané příklady
Špatné parkování0 – 2 0000 – 1 5001 500 – 2 5002 000 – 5 000
Zapomenuté doklady0 – 2 0000 – 1 5001 500 – 2 5002 000 – 5 000
„Nerozsvícená světla“ – porušení ustanovení o osvětlení vozidla0 – 2 0000 – 1 5001 500 – 2 5002 000 – 5 000

 

Srovnání se zahraničím

 

 PolskoRakouskoItálieFrancieSlovenskoČR
Telefon1 200 Kč + 6 bodů1 300 – 1900 Kč4 130 – 16 600 Kč + 5 bodů3 500 Kč + 3 body515 – 1 530 Kč 2 500 Kč na místě; 4 – 10 000 Kč + 4 body
Červená8 700 Kč1 000 – 55 900 Kč + 3 měsíce zákaz4 180 – 16 550 Kč + 6 bodů3 500 Kč + 4 body + 3 roky zákaz3 850 Kč 5 000 Kč na místě; 7 – 25 000 Kč + 6 bodů
Alkoholaž 29 900 Kč + 10 bodů + 3 měsíce až 10 let zákaz + vězení7 700 – 151 200 Kč + až 6 měsíců zákaz13 600 – 153 700 Kč + 3 měsíce až 2 roky zákaz + vězení3 500 – 230 600 Kč + 6 až 8 bodů + 3 až 4 roky zákaz + vězení5 120 až 25 600 Kč + až 5 let zákaz 7 – 25 000 Kč + 6 bodů + + – 12 měsíců zákaz řízení

 


 

Ministerstvo dopravy poslalo do připomínkového řízení návrh změn bodového systému v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích. Návrh nepřinese zásadní zpřísňování pokut, v případě bagatelních přestupků ministerstvo dopravy naopak navrhuje pokutu snížit.

„Zaměřujeme se na nejčastější prohřešky na silnicích, které někdy končí i tragicky. Cílem je postihovat především piráty silnic, kteří ohrožují ostatní. Kdo neporušuje pravidla, nemusí se obávat, že od policie dostane vysokou pokutu a body na své konto. Naopak bagatelní přestupky jako špatné parkování, zapomenutí dokladů nebo nízké překročení rychlosti je bez bodů a bez drakonických pokut,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Nová podoba bodového systému počítá s udělováním bodů ve třech pásmech 0, 4 a 6 bodů. Zavádí se zároveň princip dvakrát a dost, pokud se tedy řidič dopustí závažného přestupku dvakrát, přijde na rok o řidičské oprávnění. O uloženém počtu bodů se řidič okamžitě dozví. Kdo bude chtít, bude moci dostat informaci například textovou zprávou.

„U méně závažných přestupků se pokuty sníží. Např. překročení rychlosti o 10 km/h, kdy dnes jsou dva body, snižujeme na nulu. Mírnější budou pokuty u špatného parkování, zapomenutí dokladů nebo nerozsvícených světel. U těchto přestupků ponecháme u blokové pokuty rozpětí nula až 1 500 korun, aby policisté měli prostor pro to řidiče na přestupek upozornit a u nejméně závažných řešit domluvou,“ dodává ministr Ťok. U bagatelních přestupků může dnes policista na místě uložit až dvoutisícikorunovou pokutu.

Návrh zavádí pevně dané pokuty, které policie může uložit na místě. Konkrétně za vjetí na železniční přejezd přes zákaz, překročení rychlosti o 50 km/h nebo například projetí křižovatky na červenou bude 5 000 korun na místě a šest bodů. Za držení telefonu při řízení nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti policista na místě uloží 2 500 korunovou pokutu a řidič dostane čtyři body. Nepoužití bezpečnostních pásů, nepoužití autosedačky, nepřipoutané dítě nebo jízda na motocyklu bez přilby přijde na 1 500 korun a řidič dostane čtyři body.

Novela také navrhuje po britském vzoru zavedení tzv. řidičáku na zkoušku. Ze statistik jednotlivých zemí EU vyplývá, že řidiči s krátkou praxí jsou častými viníky dopravních nehod s vážnými následky. Začínající řidiči by proto mohli mít po dvouletou dobu pouze šestibodovou hranici, po které mohou přijít na rok o řidičský průkaz. Zavedení tohoto opatření například v Rakousku snížilo počet nehod se zraněním o 19 procent.

 


zdroj: TZ MDČR

1 komentář

  1. V podstate s vyse zminenymi zmenami souhlasim az na:
    1) Nedodrzovani bezpečné vzdálenosti – jelikoz je to (zcela spravne) nove vynucovano dal bych u blokove pokuty rozsah 0-2500, aby se nejdrive mohla provadet osveta „domluvou“ a az pak trestat ridice.

    2) Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy – pokud neni mozne resit na miste blokovou pokutou a zakladni rozsah je 7-25k tak mi to prijde az prilis drakonicke. Pokud lze resit na miste blokovou pokutou, tak je tam nesmyslny nepomer a povede to k tomu, ze clovek radeji zaplati radove nizsi blokovou pokutu i pokud vi, ze jej policista jen sikanuje a prestupek nespachal.

    Navic zakazy/prikazy smeru jizdy jsou obcas dost nesmyslne rozesety (a obcas jsou umisteny z velice dobrych duvodu), tudiz by mela byt brana v uvahu mira obecneho ohrozeni.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here