31Pátý ročník Rallye Dakar v Saúdské Arábii slibuje větší nápor na člověka i stroje než všechny předchozí.

 

Po prvním týdnu, v němž závodníci pocítí horko od startu v Al Ula, se pole vypořádá s triptychem Empty Quarter, který představí zcela nový koncept: 48hodinovou měřenou etapu, která se pojede dva dny a v níž budou závodníci, rozptýlení v osmi bivacích, v podstatě odkázáni sami na sebe. Den odpočinku v Rijádu bude jen krátkým oddechem, protože rozmanitý terén mezi tímto místem a cílem v Yanbu je plný navigačních problémů, které mohou kdykoli změnit poměr sil.

 

*AL ULA, MĚSTO Z ÚSVITU VĚKŮ
Jen málo věcí zanechalo v poli Dakaru takový úžas jako Al Ula a její region, když závod v lednu 2020 poprvé přistál v Saúdské Arábii. Kaleidoskopická krajina v přírodě se snoubí s tíhou historie a prvkem tajemna v pokořující zážitek a výzvu k rozjímání. Po prvním setkání s archeologickými nalezišti z úsvitu věků a nabatejskými chrámy rozesetými po starém městě se Dakar do Al Ula opakovaně vrací. Při opakování osvědčeného receptu, který byl naposledy použit na březích Rudého moře, se jezdci, podpůrné posádky a organizační týmy sejdou v supervelkém bivaku, aby dokončili přípravy před startem rallye.

 

*AL ULA CAMP: SETKÁNÍ S HISTORIÍ
Dakarští soutěžící objevili krásy Al Ula při prvním ročníku rallye v Saúdské Arábii v roce 2020. Tentokrát však budou mít příležitost ponořit se do atmosféry tisíce let starých archeologických nalezišť ještě hlouběji: princip startovního tábora, který měl mezi soutěžícími obrovský úspěch ve své pobřežní verzi, byl nyní rozšířen i do pouště, přičemž bivak se nachází v blízkosti majestátních chrámů postavených Nabatejci. Inspirace stavbami, které obstály ve zkoušce času, je ideálním způsobem, jak se dostat do dobrodružného a objevitelského módu před zdoláním tisíce kilometrů dlouhé trasy.

 

1 PROLOG, 12 ETAP, 14 DNÍ ZÁVODĚNÍ
Po náročném ročníku, který odhalil schopnost závodníků odolávat, bude tón Dakaru 2024 stejně respektovat jejich očekávání, pokud jde o výzvu. Trasa, která bude měřit ekvivalentní vzdálenost 5 000 kilometrů, rychlostních zkoušek pokračuje v objevování saúdského území, přičemž 60 % úseků bude zcela nových. Celkem devět bivaků bude rozmístěno na velkém úseku vedoucím od západu na východ, který protne trasu v obou směrech až do závěrečného cíle v Yanbu na břehu Rudého moře.

 

48HODINOVÁ ETAPA: VYPNUTÍ MOTORŮ PŘI VÝSTŘELU Z DĚLA
Jedná se o nový formát etapy, která se jede ve dvou dnech s omezeními maratónské etapy, ačkoli si závodníci mohou během večera vzájemně pomáhat. Tentokrát však nebude na výběr žádná jídelna nebo opravárenská družstva, protože jezdci budou rozděleni do osmi různých bivaků. Jakmile hodiny odbijí 16 hodin, všechny stroje budou muset zastavit v nejbližším bivaku, na který narazí. Bez spojení, a tedy bez viditelnosti výkonů soupeřů, se soutěžící utáboří a následující den v 7 hodin ráno se znovu vydají na cestu, aby dokončili zbývající úsek trasy. Součet se bude počítat po zhruba 600 kilometrech rychlostní zkoušky.

 

EMPTY QUARTER: DVA SPECIÁLNÍ DNY
Nesmírná poušť Prázdné čtvrti bude dějištěm zcela nové 48hodinové etapy se speciálním formátem, který překračuje časový limit stanovený pro první sekvenci. Terén se obzvláště hodí pro dvě oddělené tratě, jednu pro motocykly a čtyřkolky a druhou pro automobily a kamiony. Špičkové týmy FIA tedy nebudou těžit ze stop, které po sobě zanechaly motocykly, a budou se muset pohybovat na základě svého talentu. Výjimečně bude použit systém “bonusů” udělovaných otevíračům motocyklových rychlostních zkoušek, který byl zaveden v předchozím ročníku.

 

 

Dakar 2024: trasa rally

 

Pátek 5. ledna 2024 – prolog: AlUla > AlUla (158 km)
Rychlostní zkouška: 28 km / spojovací část 130 km
Tak dlouhá opona, až se pravidla posunou na absolutní hranici. Místo sprintu je to dakarská etapa v koncentrované podobě, v níž budou závodníci slalomovat mezi kameny, na písečných cestách a off road úsecích – ano, už – v krajině, která jim vyrazí dech. Takto přísná zkouška zaručí, že prolog splní svůj základní účel – oddělit zrno od plev.

 

Sobota 6. ledna 2024 – 1. etapa: AlUla > Al Henakiyah (532 km)
Rychlostní zkouška: 405 km / spojovací část 127 km
Náročná, akcí nabitá výzva 1. etapy udává tón ročníku 2024. Její trasa, která je od začátku vytyčena v oblasti s geologickými prvky, které se na Dakaru nikdy předtím nevyskytovaly, vrhne závodníky do hluboké vody. Pole se bude plazit kolem sopek v paletě minerálních odstínů plné všech odstínů šedi, od nejtmavších po nejsvětlejší. I v této rané fázi závodu je tato etapa dostatečně obtížná na to, aby se v ní vytvořily velké mezery.

 

Neděle 7. ledna 2024 – 2. etapa: Al Henakiyah > Al Duwadimi (662 km)
Rychlostní zkouška: 470 km / spojovací část 192 km
Road sekce XXL pro speciál XXL! V první části trati čeká na závodníky asi 30 km dun. Lví podíl této zbrusu nové speciálky se však odehrává na rychlých úsecích, kde bude štěstí přát odvážným, ale ne bezohledným. Dakar bude směřovat do oblasti vytrvalostních závodů. Na cestě do Al Duwadimi to bude dlouhý den.

 

Pondělí 8. ledna 2024 – 3. etapa: Al Duwadimi > Al Salamiya (733 km)
Rychlostní zkouška: 440 km / spojovací část 293 km
Žádný mírný začátek Dakaru, který nabízí maratónskou etapu ještě před polovinou prvního týdne. První speciálka je směsicí kamenitých úseků, rozsáhlých písečných ploch a řetězů dun. Najít správný rytmus je v této směsici rychlých a pomalejších úseků a členitého terénu snazší, než se říká. A aby toho nebylo málo, mechanici dostanou v cíli speciálky pouze dvě hodiny na práci, než vozidla vjedou do maratónského bivaku a parc fermé.

 

Úterý 9. ledna 2024 – 4. etapa: Al Salamiya > Al Hofuf (631 km)
Rychlostní zkouška: 299 km / spojovací část 332 km
Další dlouhá a náročná cesta do Al Hofufu, města ležícího uprostřed rozlehlé, svěží oázy poseté třemi miliony datlových palem. Terén je o něco rychlejší a jednodušší, aby vynahradil délku speciálu a skutečnost, že se jedná o druhou polovinu maratónské etapy. Je však také plný navigačních hádanek. Jakákoli chyba v tomto ohledu vás určitě přijde draho.

 

Středa 10. ledna 2024 – 5. etapa: Al Hofuf > Shubaytah (727 km)
Rychlostní zkouška: 118 km / spojovací část 609 km
Tato etapa vypadá zdánlivě snadno, ale pod povrchem číhají dvě nebezpečí: na jedné straně délka silničního úseku a velmi brzký start, který účastníkům ubere energii, na druhé straně návrat do moře dun Prázdné čtvrti, kde každý kilometr ve speciálce bolí dvakrát až třikrát tolik. Jakmile se pole dostane do říše písku, průměrná rychlost klesne. Jen hrstka závodníků se dostane do bivaku v Shubaytahu před západem slunce.

 

Čtvrtek 11. ledna + pátek 12. ledna 2024 – 6. etapa: Shubaytah > Shubaytah (766 km)
Rychlostní zkouška: 532 km / spojovací část 234 km
Tato bezprecedentní výzva přiměla soutěžící, aby se třásli. I když se jedná také o dvoudenní etapu, zkušenosti z maratónských etap se v novém 48hodinovém časovém plánu etapy příliš nehodí. Představte si, jak soumračný vzduch v krajině “Empty Quarter” naplní grandiózní cinkot zvonu, který každému soutěžícímu nařídí zastavit stroj a strávit noc pod hvězdnou oblohou, než se s východem slunce opět dá do pohybu. Takto bude fungovat tato nová soutěž. Časový limit je 16:00 hodin. Když hodiny odbijí čtvrtou, budou muset účastníci zastavit na dalším ze šesti bivaků, které přerušují trasu speciálu. Jakmile se tam dostanou, dostanou soutěžící pouze táborový materiál a jen tolik zásob, aby přečkali noc v poušti, bez jakéhokoli spojení, a tedy bez jakýchkoli informací o tom, jak si vedou jejich soupeři. Odříznutí od zbytku světa.
Nikdy předtím nestrávili uchazeči o titul v kategorii motocyklů osm hodin ve speciálu. Empty Quarter s dunami, kam až oko dohlédne, bude kulisou této historicky první dvoudenní etapy. Závod není v této oblasti žádným nováčkem, ale obtížnost tohoto nadživotního speciálu je o stupeň vyšší. Chotts dá závodníkům čas na vydechnutí mezi jedním a dalším řetězcem dun. Navigace však bude ďábelsky obtížná, s těžko nalezitelnými tratěmi a skrytými WP body, které mnoho účastníků vyženou z cesty.

 

Sobota 13. ledna 2024 – volný den: Riyadh (0 km)
Rychlostní zkouška: 0 km / spojovací část 0 km
Jezdci na motocyklech a čtyřkolkách se po skončení 48 hodinového boje přesunou letecky do Rijádu. Naproti tomu posádky automobilů a kamionů budou muset absolvovat dlouhý silniční úsek, aby se dostali do bivaku v hlavním městě Saúdské Arábie. I když den odpočinku bude pro některé z nich jen letmým oddechem, poskytne servisním posádkám dostatek času na opravu toho, co je třeba opravit, a údržbu toho, co je třeba udržovat.

 

Neděle 14. ledna 2024 – 7. etapa: Riyadh > Al Duwadimi (873 km)
Rychlostní zkouška: 483 km / spojovací část 390 km
Ačkoli vyčerpávající první týden pravděpodobně otevřel značné mezery v žebříčku, druhý týden poskytne dostatek příležitostí k návratu. V této fázi se soutěžící opět dostanou do ostrého zápasu. První část je kaňonovitým bludištěm s neustálými změnami směru. Nakonec nechají zkušení dune-surfeři promluvit své schopnosti v intenzivní dunové sekci. V závodě o čas není času nazbyt.

 

Pondělí 15. ledna 2024 – 8. etapa: Al Duwadimi > Hail (678 km)
Rychlostní zkouška: 458 km / spojovací část 220 km
Tento den plný kontrastů je o něco jednodušší než předchozí etapy. Speciál se vydává z centra směrem na sever země na další písečný trek, ale bez větších obtíží. Nápadná změna scenérie připomene závodníkům, že je třeba zůstat ve střehu. Písek zde ustupuje kamenům a vytváří velmi členitý terén. Účastníci budou muset jet nebo spíše závodit, po skořápkách, aby se na cestě do Ha’ilu vyhnuli defektu. Pěkně a šetrně je zde vítězný recept.

 

Úterý 16. ledna 2024 – 9. etapa: Hail > Al Ula (639 km)
Rychlostní zkouška: 417 km / spojovací část 222 km
Jen málokdo z předních závodníků, pokud vůbec někdo, bude mít čas vychutnat si nádherné výhledy na tuto etapu, která je psychicky vyčerpá. Začátek speciálky vyvolává dojem rychlé etapy, ale účastníci budou brzy vyvedeni z omylu. Tratě jsou zde spíše hmatatelné než viditelné, což činí navigaci ještě složitější. Pro nalezení správného tempa při závodě na kamenitých náhorních plošinách bude stejně důležitá sebedůvěra jako schopnosti.

 

Středa 17. ledna 2024 – 10. etapa: Al Ula > Al Ula (609 km)
Rychlostní zkouška: 371 km / spojovací část 238 km
Druhý týden se nikdy nespojí dvě podobné etapy za sebou, ale to neznamená, že tato etapa se smyčkou kolem monumentálních skal v oblasti Al Ula bude odpočinkovou jízdou. Ďábelská překážková dráha poskytne nejzdatnějším závodníkům spoustu příležitostí, jak využít chyb svých soupeřů. Hloubavé hlavy jednotlivých týmů budou o svých startovních pozicích hodně přemýšlet.

 

Čtvrtek 18. ledna 2024 – 11. etapa: AlUla > Yanbu (587 km)
Rychlostní zkouška: 480 km / spojovací část 107 km
Odolnost druhého týdne má potenciál otřást stupni vítězů ve všech kategoriích. Lví část speciálky, která měří téměř 500 kilometrů, se odehrává v neúrodném a členitém terénu. Pro jezdce to bude poslední fyzická výzva. Je pravděpodobné, že to bude etapa s největším počtem defektů.

 

Pátek 19. ledna 2024 – 12. etapa: Yanbu > Yanbu (328 km)
Rychlostní zkouška: 175 km / spojovací část 153 km
Finále je bez větších obtíží, ale přesto může být rozhodující. Časovka dlouhá 144 kilometrů není pro vedoucího závodníka nikdy příjemným místem. Koneckonců, Toby Price byl loni na začátku 14. etapy nesmírně blízko své třetí trofeji, ale jeho 12sekundový náskok nestačil na to, aby zadržel nápor Kevina Benavidese, který ho předstihl a získal titul mezi motocyklisty. Rozdíly mezi nejrychlejšími v celkové klasifikaci by letos mohly být o něco větší, ale člověk nikdy neví!

 


zdroj: www.bikeracing.cz, foto: dacar.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno