Tentokrát se vydáme do hlavního města světového designu, Paříže, kde žije a tvoří původem Jugoslávec Sacha Lakic. Že vám jeho jméno nic neříká? Rozhlédněte se kolem, jeho práci určitě znáte

Sacha Lakic

Narodil se v roce 1964 v jugoslávském Bělehradu jako Saša Lakič. Když mu byl teprve rok, přestěhovala se jeho rodina do Paříže, kde dodnes žije. Jeho otec pracoval jako módní návrhář pro značky Yves Saint Laurent a Nina Ricci, a tak není divu, že měl Sacha k designu blízko už od dětství.

V pouhých sedmnácti letech se rozhodl stát se průmyslovým návrhářem a po škole nastoupil do učení k Peugeotu do oddělení interiérového designu. Ještě tentýž rok se mu ale podařilo dostat se do designové agentury Alaina Carre známého pařížského designéra (průmysl, hodinky…). Zde mu pak bylo od roku 1986 dopřáno důvěry v oddělení automobilového designu.

Ve svých 29 letech pak Sacha zakládá vlastní společnost Sacha Lakic Design. Stává se významným především v automobilovém a motocyklovém průmyslu, mezi jeho návrhy ale najdete třeba i domy, nábytek nebo hodinky pro kolekci módního návrháře Jeana Colonna.

V současné době patří mezi jeho hlavní zaměstnavatele automobilka Venturi, pro kterou Sacha navrhuje všechny modely.


Voxan Black Magic

Po všech šílených kreacích, jako byl Café Racer nebo VB1, se Black Magic zjevil v nabídce Voxanu v roce 2004 jako blesk z božího nebe. Nádherné čisté linie, perfektní propracování do posledního detailu, jasná inspirace šedesátými léty, to vše dotáhl Lakic do mistrovského díla.


Továrna k tomu navíc přidala exkluzivitu ručního zpracování, kde se nebála přiznat třeba sváry, a také velmi netradiční motor, který pohání všechny její modely. Charismatický café racer se stokoňovým 72° véčkem se stal okamžitě jednou z nejdiskutovanějších motorek. Vzhledem k vysoké ceně a slabé distribuční síti se jich ale moc neprodalo, což ještě víc zvyšuje jeho exkluzivitu.


Bimota DB3 Mantra

Jeden z nejprapodivnějších motocyklů nejen z Lakicova pera, ale obecně. Bimotě rozhodně nechyběla odvaha. Jednoznačně stroj, který nedokážete zaškatulkovat do žádné z obvyklých kategorií. V trubkovém rámu, který bohužel zůstává zčásti schovaný, se ukrývá vzduchem chlazený motor Ducati, pocházející z modelu 900SS.


Mantra byla představena poprvé v roce 1994, o tři roky později se dočkala druhé verze, která se ale lišila pouze detaily, jako jsou reflektor, zrcátka nebo budíky. Všechny poznávací prvky ale zůstávají, Mantru poznáte na první pohled podle nízké, ale široké stavby, čtveřice výfuků nebo dřevem obkládané palubky. Neuvěřitelný úlet a dnes už za pár korun. Chcete se lišit?


Voxan Roadster

U nás bohužel nedoceněný, v Evropě ale docela oblíbený Roadster je prvním společným počinem Lakiče a Voxanu z roku 1998. Velmi zvláštní design zadní partie, neobvyklý motor a vůbec celkový výraz motocyklu se staly základem dlouholeté skvělé spolupráce. Velmi pozitivní bylo, že se cena Roadsteru nevyšvihla tak jako u některých jiných modelů Voxanu do závratných výšin, a byla tak srovnatelná s ostatními evropskými nakedy (dnes koupíte ojetinu z roku 2005 do 120 tisíc).


Původní model měl hranaté přední světlo a stříbrný motor, v roce 2004 ho pak vystřídala druhá generace s černým motorem a kulatým světlometem. Motocykl tak ale rozhodně neztratil nic ze své neobvyklosti, jejímž hlavním strůjcem je právě Lakic.


Voxan Charade Racing

Když už si svět myslel, že je Black Magic Lakičovým maximem, objevil se další motocykl tohoto designéra pod značkou Voxan. Charade je legendární závodiště ve střední Francii, kde se odehrávaly jedny z nejznámějších mezníků v historii motocyklového sportu, a Voxan si jeho jméno pro tento motocykl zapůjčil zcela oprávněně. K ladnosti Black Magica zde přibyla zajímavá barevná kombinace a především velmi neobvyklá polokapota, taktéž v retro stylu.


A rozhodně nesmíme zapomenout také na prvotřídní komponenty, do kterých je Charade nastrojen – Beringer dodal radiální čtyřpístky a keramické kotouče, Marchesini kovaná hliníková kola, Paioli přední vidlici ze série racing a BOS pak plně stavitelný zadní tlumič. Nejexkluzivnější kousek francouzského výrobce (dnes zaniklého) našel z pochopitelných důvodů své místo v nejedné soukromé sbírce a na silnici jich asi moc nepotkáte. Na jeho krásu totiž vydržíte koukat dlouhé hodiny, tak proč ho nemít v obýváku.


Další design made in Sacha Lakic

Venturi Fetish

Koncept s příznačným jménem spatřil světlo světa v roce 2004, aby tím oslavil dvacetiletou existenci značky. Ta se poté, co ji v roce 2001 zakoupil monacký miliardář Gildo Pallanca Pastor, stala jedním z hlavních propagátorů elektrických automobilů a v současné době stojí její kompletní nabídka na elektromotorech. Venturi spolupracuje s Peugeotem a Citroënem, montuje elektropohon do modelů Berlingo a Partner. Krom toho se pracuje na kompletaci řady vlastních automobilů, která by měla být v prodeji od září 2011.

 

Fetishe si ale můžete koupit i v současné době a to za nemalou sumičku 300 000 eur. A co za tyto peníze dostanete? Luxusní, ručně vyráběný sporťák s elektromotorem o výkonu 300 koní, který se kromě exkluzivního designu a netradičního pohonu může pochlubit hmotností 1225 kilogramů, zrychlením z 0 na 100 km/h za 4 sekundy a maximálkou 200 km/h. Motor je napájen Lithium-Ion polymerovou baterií s dojezdem až 340 km. Doba elektrických automobilů se bohužel neodvratně blíží a je příjemné vědět, že ne vždy půjde jen o nevzhledné krabice, sloužící pouze převozu z bodu A do bodu B.


Venturi Black Feather

U automobilů spolupráce Venturi a Lakice nekončí, koupit si můžete například i tento karbonový longboard Black Feather z limitované edice 200 kusů. Za stylové streetové náčiní dáte u Venturi 450 eur, za které se vám dostane nádherné desky o délce 1060 mm s velmi rychlým podvozkem.

 

Další díly seriálu Designérská šlechta:

Pierre Terblanche
https://www.motohouse.cz/designerska-slechta-rozporuplny-pierre-terblanche

Massimo Tamburini
https://www.motohouse.cz/massimo-tamburini-tata-nejkrasnejsich-motorek-na-s

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno