Pojďte si s námi připomenout, jaký byl náš první rok za řídítky bohovské KTM SM T 990. Tohle je totiž motorka, která je jako ojetina velmi žádaná. V první rekapitulaci vám přinášíme naše reálné postřehy po najetí 16 000 kilometrů.

Tahle Kačka nám padla do oka už při novinářské prezentaci ve Španělsku, kam se náš časák dostal. Byli jsme naprosto nadšený z její zábavný nátury a proto jsme si ji vybrali na dlouhodobý test, který by měl prokázat, jestli jde reálně žít s motorkou, která má základ v šíleně nabušeném velkém supermotardu.

Za rok používání dostalo SM T víc než 16tisíc kilometrů na různých silnicích a okruzích. Ano, slyšíte správně – motorku jsme často vyvětrali i na závodní trati v Brně a Mostě a můžete s rukou na srdci říct, že i to byla ohromná sranda. KTM ale fungovala i jako redakční přibližovadlo a díky velkému zadnímu platu i jako “náklaďák”. Takže, jaký ten rok byl?

 

Příjemnosti

V první řadě je potřeba napsat, že zábavnější motorku budete těžko hledat. SM T se za svoje geny nestydí a už při prvním přidání plynu poznáte, odkud se vzala. Kdo zná motory LC8, asi nám potvrdí, že to jsou ostrý a rychle reagující potvory. Tenhle konkrétní má 116 koní a skoro 100 Nm, což je dost na to, abyste se neopatrnou manipulací rychle dostali do maléru. KTM ale zapracovala na dodávce paliva a reakce na plyn se oproti starším modelům hodně uklidnila, i když by mohla být ještě o fous jemnější. Kačena je ale skvělá v tom, že když nechcete, nemusíte na ní vůbec jančit. Stačí se prořadit na vyšší kvalt a nechat se unášet na vlně krouťáku. Motorka se zklidní a vůbec vás nebude nutit do rychlejší jízdy.

Pochválit musíme ergonomii. Sedíte si majestátně v dobře tvarovaném sedle a ani po 500+ kilometrech za den necítíte únavu. Ochrana proti větru je slušná a do 140 km/h je jízda moc příjemná. SM T hodně často jezdila z Horek nad Jizerou do Brna, protože jsem s ní jezdil na Motoškolu. Tuhle 200 km dlouhou trasu dávala za necelé dvě hodiny (2/3 třetiny okresky a 1/3 dálnice při spotřebě 6,6 l/100 km) a při nočních cestách domů jsem ocenil i slušné světlo. Při chladnějších dnech budete rádi za blastery, které dobře ochrání ruce proti zimě. Vyhřívané rukojeti jsou v nabídce příslušenství.

 

Nepříjemnosti

Protivností není moc, ale přesto by se něco našlo. Hodně nás štve mlácení a cukání řetězu kolem 4000 otáček. Snažili jsme se to vyřešit jeho napnutím / povolením, ale nepomohlo nic. Když budete zrychlovat lehce, tak se v těchhle otáčkách ozve lehký škubání od řetězu. Podle zahraničních fanouškovských stránek je to problém všech SM T, proto je dobrý si na to zvyknout. Může za to charakter velkýho dvouválce, který při těchhle otáčkách dává hodně velké údery a proto to cukání. Nemá to žádný vliv na jízdu nebo její plynulost, je to jenom trochu protivný. Taky by mohla mít lepší výbavu, hlavně budíky jsou dost strohý a uvítali bychom ukazatel zařazený rychlosti a palivoměr. A dost postrádáme háčky na upnutí pavouka – takhle si musíte vystačit s držáky stupaček spolujezdce. Je to škoda, plato pro náklad je prostorný.


Co jsme naměřili                                                                

Maximální rychlost                226 km/h                               

¼ míle s pevným startem       12,0s @ 187 km/h                 

0-100 km/h                            4,10s                                      

Elasticita 64 – 176 km/h        20,1s                                      

Brzdy z 110-0 km/h               46,5m

Okruh v Brně                         2.24s


Gumy a brzdy

Na vzdálenosti 5800 km se totálně odporoučela zadní pneumatika, což při našem stylu jízdy není nic divného. Místo Continental SportAttack jsme nechali nazout Pirelli Angel ST – o těch jste si mohli přečíst v minulém čísle MH. Takže jenom ve zkratce: Angel je naprosto boží guma, která je tenhle typ motorky ideální. Má dostatek přilnavosti na opravdu rychlou jízdu, ale podrží i na vodě a hlavně – po 10 000 km si pořád drží svůj profil, takže se motorka chová konstantně. Na první kontrole v 7500 km jsme nechali vyměnit přední brzdové destičky, protože SM T toho hodně najezdila na okruhu, kde spotřební materiál dostává větší čočku. Při běžném ježdění na silnici by ale neměly problém vydržet kolem patnácti tisíc.

 

Podvozek a řetěz

Jak už bylo řečeno, motorku jsme hodně proháněli na okruhu, takže jsme si maličko pohráli i s jejím podvozkem (poděkování patří Honzovi Halbichovi, který jako vždy zafungoval na jedničku). První vidlice se při agresivním brzdění docela potápěly, takže tady pomohlo lehké přitažení komprese. Na výjezdech z pomalejších zatáček bylo cítit i malé pumpování od zadního tlumiče, což vyřešilo přitažení péra o dvě otáčky. SM T je na úpravy podvozku hodně citlivá, takže doporučujeme ladit po malých krocích a změny si poctivě zapisovat. Pomoct by vám mohlo i doporučené tovární nastavení pro různé zatížení – samolepku najdete přilepenou pod sedlem na nádrži. Po 15tisíci kilometrech má řetězová sada dost a čeká nás její výměna. Je to způsobeno hlavně jeho cukáním, o kterém jsme vám už říkali, což mu na životnosti rozhodně nepřidá.

 

Spotřeba

Do nádrže KTM se vejde 19 litrů paliva. Dlouhodobý průměr naší SMT je 6,8 litrů na sto. U Kačeny velmi záleží na stylu jízdy – při dálničních rychlostech do 140 km/h si vezme kolem šesti, nad stošedesát už se průměr vyšplhá až k devíti. Je to přece jenom motor ze Super Duka a ten je svou rozežraností pověstnej. Při použiti na okruhu počítejte se spotřebou 14 litrů na sto.

Foto: Motohouse

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno