Rozhodl jsem se, že budu hledat dokonalou motorku. Rychlou, krásnou, pohodlnou a úspornou. Existuje vůbec taková? Zkuste se o to alespoň pokusit

Asi víte, že redakce Motohousu není zrovna partička lidí, která by nosila na tričku nášivku „Milujeme univerzální motorky“. Slovo univerzální má jenom jeden možný výklad: umím všechno. To sice může pro potenciální kupce znít jako ta největší šleha na světě, ale díky tomu, že my na motorkách opravdu jezdíme – a za dobu, co děláme tuhle práci, jsme jich vyzkoušeli stovky –, máme trochu jiný názor.

Podle nás tohle magický slovo znamená, že ta mašina nebude umět pořádně skoro nic. Je to stejný jako v autech. Většina sáček nemůže do terénu a navíc na silnici nejezdí tak dobře jako kterýkoli čtyřdveřový sedan z Německa. Tak mi sakra vysvětlete, proč se po nich můžou všichni umlátit?

 S největší pravděpodobností to může mít dva důvody. Ten první je zcela jasný – je to módní záležitost. Velký a těžký auto vám dodá společenský kredit a bude dobře vypadat na parkovišti před firmou, což může čistě teoreticky zvýšit objem ve vašich trenýrkách. Druhá možnost je zcela pragmatická a jsem ochotný ji do jisté míry přijmout – takové auto je bezpečné, prostorné a pohodlné – a jsou lidé, kteří dokážou právě tomuhle naslouchat.

 Nejsem si ale úplně jistý, že tahle auťácká teorie funguje i ve světě motorek. O bajkerech se říká, že mají malý hlavy kvůli tomu, že nemají žádný mozek. Někdy mám podobný pocit, když vidím, co se na silnicích děje, ale o tom dnes mluvit nechci. Chci mluvit o motorkách, na kterých jezdíme. Napadlo mě to ve chvíli, kdy jsem měl půjčenýho Enfielda, o kterým jste si mohli přečíst článek v MH 11-2011. Jsem docela konzervativní člověk, takže taková motorka by mi nikdy nemohla do baráku. Vypadá sice božsky, ale jezdí jako skutečnej veterán a s tím bych nemohl žít. A přesto, když jsem si nasadil otevřenou helmu a vzal sluneční brejle, dávalo mi to celý smysl. Co na tom, že by ji první moderní čtyřtaktní dvacka v první zatáčce řádně vyškolila…

 Zcela opačný pocity vám dá šestiválcový BMW GTL. Neuvěřitelná motorka, která dokáže být zároveň vzrušující a pohodlná. Má takovou výbavu, o který si můžou nechat zdát i nejmodernější auta a celý je to zabalený do vážně slušivýho kabátku, jaký dovede jen BMW. Dokonalá motorka? Ale kdepak. Je moc těžká, a když ji chcete vystrkat z garáže, musí se na to sejít celá rodina. A taky si za všechny ty cingrlátka nechají Němci pořádně zaplatit, a to je při výběru dokonalé motorky též důležitý fakt.

 A co nový S 1000 RR, Fireblade, RSV4, Gixero nebo R1 s kontrolou trakce? Všechny tyhle motorky mají v mých očích k dokonalosti blízko. Hodně blízko. Už dávno nežijeme v době, kdy jsou sportovní motorky určeny pouze a výhradně na okruh. Jsou pohodlný, dokážou i slušně cestovat. Vím to i proto, že jsem na nich všech dlouhý cesty absolvoval. Ale pokud s mini chcete jezdit ve dvou, jsou takřka nepoužitelný. A stejně tak se připravte na opravdu nezanedbatelnou finanční zátěž vzhledem k tomu, jak rychle na takovýchhle mašinách odchází spotřební materiál (gumy, brzdy, řetězy a tak dál…) – nemluvě o tom, že převážně se budete pohybovat na děsivě děratých českých vozovkách.

A co velké supermoto? Motorky, které jsou zběsilé, rychlé, pohodlné, zvládnou palbu na silnici, na okruhu a díky velkým zdvihům pérování s nimi můžete lítat i po polňačkách. Tohle jsou motorky, které se na naše silnice hodí nejvíc, za tím si stojím. Řeknu to tedy jinak – pokud bych měl 300 tisíc a chtěl novou motorku, nekoupil bych si supersport nebo cesťák (jak by si asi spousta z vás tipovalo), koupil bych to velký supermoto (asi KTM SM T). Jenže jedním dechem dodávám, že ani tohle není úplně ideální a dokonalá motorka. Absolutně jí chybí sex-appeal, není prostě vůbec hezká – a za dva roky (co jsme ji měli v testu) musím po pravdě přiznat, že se za mnou neohlídla ani jediná cácorka. A i to se u motorky počítá – a tahle pravda platí i pro velká cestovní endura – pokud motorka nedokáže zaujmout okolí, jako by byla polovičatá.

 Co mi z toho tedy vychází jako verdikt? Nevěřte na univerzálnost, žádná mašina nikdy nebude umět všechno. Takhle je to postaveno od dob, co jsou motorky motorkama a nic se na tom nezmění, ať budeme dělat co budeme dělat. Proto jsou nabídky výrobců tak pestré a proto je možno si vybírat. Každý z nás je totiž unikát a upřednostňuje něco jiného, něco svého. A právě proto jsou ty motorky tak fascinující. A nemá smysl se ohlížet na kritérium, které pro mě osobně ve své podstatě vlastně nic důležitého neznamená.

 

Foto: redakce

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno