Jaro už je hodně blízko za dveřmi a to je asi nejvyšší doba začít přemýšlet nad případnou výměnou pneumatik a vůbec přípravou motorky na sezonu. Zde několik základních postřehů po té, co jsme přezouvali i my na našem redakčním Fazeru

Jak vám v servisu přezouvají pneumatiky…

Nejlepší rada na úvod: Přezouvání pneumatik nechte na odborném servisu. Jednak ušetříte sebe od velké rasoviny (protože ona to fakt není lehká práce), jednak ušetříte své ráfky od poškození od různých montpák a podobného nářadí (viz video/motohouse.cz).

V pneuservisu se na přezouvání používá speciální stroj, přezouvačka. Na něm gumu nejprve vyfouknou a pak pomocí páky odlepí od ráfku. Potom se guma přetáhne přes ráfek a pomalu se vyzuje. Nová guma je namazána mýdlem, aby na ráfek lépe naklouzla, a je opatrně nazuta. Po nafouknutí se ještě provede přesné vyvážení pneumatiky. Za celý tento úkon si pneuservisy účtují v průměru od 50 do 200 korun za kus, leckde záleží na dohodě.

a něm gumu nejprve vyfouknou a pak pomocí páky odlepí od ráfku. Potom se guma přetáhne přes ráfek a pomalu se vyzuje.a něm gumu nejprve vyfouknou a pak pomocí páky odlepí od ráfku. Potom se guma přetáhne přes ráfek a pomalu se vyzuje. 

Nová guma je namazána mýdlem, aby na ráfek lépe naklouzla, a je opatrně nazuta.Po nafouknutí se ještě provede přesné vyvážení pneumatiky.Po nafouknutí se ještě provede přesné vyvážení pneumatiky.

Pokud byste si přeci jen chtěli alespoň něco udělat sami. Pak si kola sundejte už doma v garáži a pečlivě očistěte ráfky od maziv a nečistot (usnadníte tím manipulaci v servisu). Při opětovné montáži kol věnujte pozornost čistotě, motorce rozhodně pomůžete tím, že očistíte a namažete novou vazelínou osy obou kol.



Nějaké dobré rady ke gumám…

1/ Údaj o rozměru pneumatiky určené pro váš motocykl najdete v servisní knížce, popřípadě v technickém průkazu. K tomuto údaji (rozměrům) dospěl výrobce během dlouhodobých testů a zkoušení, proto doručujeme se těchto dat také držet.

2/ Volba směsi nebo spíše typu pneumatiky nechť je potom volbou dle toho, na co pneumatiku převážně užíváte. Cestovatelé budou volit tvrdší obutí s ohledem na výdrž. Sportovní jezdci samozřejmě sáhnou spíš po lepivější pryži, zaplatí ovšem omezenou životností.

3/Co ovšem můžete ovlivnit – při výběru pneu překontrolujte stáří pneumatiky. Údaj najdete v oválku na boku gumy, první dvojčíslí je týden, druhé dvojčíslí rok výroby (4910 – znamená 49 týden roku 2010). U starších pneumatik hrozí, že díky například skladování (přemrznutí, vystavení teplu) mohou postupně ztrácet své vlastnosti.

Údaj najdete v oválku na boku gumy, první dvojčíslí je týden, druhé dvojčíslí rok výroby (4910 – znamená 49 týden roku 2010).

4/ Podfouknuté či naopak přefouknuté pneu výrazně mění chování celé motorky!

5/ A dvě léty osvědčené zkušenosti na závěr:
» Čím je pneumatika víc sjetá, tím je jednodušší ji píchnout. Pokud ji ale máte „až na plátno“, může se klidně stát, že najedete na kámen a ona vám jednoduše bouchne – následky si už asi sami domyslíte.

» Kupovat použité gumy ze závodů na civilní motorky? No, moc se to nevyplatí, měkká směs totiž vydrží na silnici tak maximálně 1500 kilometrů, guma samozřejmě nemá homologaci (když se stane bouračka, všechno tedy spadne na vás) a taky nechtějte vědět, jak se tyhle gumy chovají na vodě! L

 

Jak číst pneu:
190/50 ZR17 M/C (73W)
190 – šířka pláště v milimetrech
50 – profilové číslo, tedy poměr výšky pneu k její šířce v %
ZR – radiální pneu (existují pak ještě i diagonální, ty se značí písmenem B)
17 – průměr ráfku v palcích
M/C – motocyklová pneumatika
73W – index, 73 je nosnost do 365 kilogramů, písmeno W značí pro rychlosti do 270 km/h

 

 

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno