Česká cesta. Zajímalo by vás, jaké to je mít Blatu v testu celý rok? Co vydržela a jestli nezlobila? Test se sice odehrál již v roce 2011, ale myslíme, že má co říci i dnes – prosím, čtěte dál

Dlouhodobý test Blata Motard v číslech:
Najeto:2450 km
Průměrná spotřeba: 3,2 l/100 km
Max. dosažená rychlost:106 km/h
Závady: problém se startérem, drnčící držák SPZ

  

S Blatou se nám podařilo domluvit test na téměř celou sezonu, kdy jsme měli v plánu motorku protáhnout po silnicích, cestách i lesích a zajímalo nás, jak si takhle malá holka povede. V testu jsme najeli přes 2 tisíce kilometrů a to je na dvacku, která to nejvíc rozpálí někde kolem stovky, docela slušná porce.

Se svými menšími rozměry Blata 125 BXM perfektně padne do městského provozu, ale nezklame ani při blbnutí na opuštěné silnici někde za městem. Podvozek od Marzocchi a Sachse je skvěle odladěn a na asfaltových cestách drží Blata díky této kombinaci jako přibitá a po celou dobu ježdění jsem nezaznamenal sebemenší podklouznutí ani v řádně říznutých zatáčkách.

 Blata Motard 125 - český motocykl

Jak jede?

Čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec uložený v uzavřeném trubkovém rámu sice nemá výkon na trhání asfaltu, ale o to víc pak překvapí. Motorku, v kombinaci se šestistupňovou převodovkou, rozpohybuje docela svižně, stačí pořádně zabrat za plyn, vytočit motor k desetitisícům a řadit. Sedmdesátka na tachometru svítí hned, pětka s šestkou jsou o trochu delší a trvá déle je vytáhnout. Nakonec ale není problém vytáhnout něco málo přes stovku a to je dobrý – na takovou malorážku!

Po dobu prázdninového ježdění, kdy jsme najeli přes2000 kilometrů, jsme nezaznamenali ani nějaký větší problém s brzdami. Kotoučovky o rozměrech280 mmvpředu a220 mmvzadu pracují velmi ochotně, na tu přední se snad jen musí občas o trošku víc přitlačit… Obě ale fungují spolehlivě, a ani nebudeme počítat, kolikrát se nám zadní gumou podařil pořádný asfaltový podpis. 🙂

Blata Motard 125 - český motocyklBlata Motard 125 - český motocykl

Ve dvou

Už jsem zmiňoval, že se bude Blata cítit nejlíp v sedle s nějakým lehkým mlaďochem, kdy mu nabídne plnou nálož Je to prostě motorka, na kterou si sednete, když si chcete jen tak zablbnout, zrychlení je velice dobré a do města paráda. V kolonách, jako jsou k vidění v Praze, jsem se pohyboval jako myška a s motorkou si dělal, co jsem chtěl…

Kdo by se jako -náctiletej nechtěl pochlubit svým novým strojem? Proto jsme hodně často zkoušeli i ježdění s „batůžkem“ něžnějšího pohlaví. A po pravdě – ve dvou už to teda není na nějaké velké cestování. Ale na cestu do školy to stačí. Spolujezdkyně si po delší době stěžovala na větší „drncání“ a taky na trošku nevhodně umístěné madlo – to je umístěno pod tělem a po delší jízdě z něj bolí ruce.

Co se týče jízdy, to celkem šlo, maximálku jsem z toho dostal i ve dvou, pro pomalejší jízdu se ale musíte připravit na častější řazení. Co mě však mile překvapilo, to byl podvozek, jak držel i ve dvou a nedočkal jsem žádného potopení při sednutí spolujezdce ze sedla.

Blata Motard 125 - český motocykl

Terén

Nezůstal jsem samozřejmě jen na silnici a vydal se všude možně. Na hladkých gumách to na prachu bylo zajímavý, ale žádné drama se taky nekonalo – s opatrností se dají zdolávat i šotolinový cesty a nějaký ty ujetý polňačky. Zde teda byl znát tvrdší podvozek, proto by mě zajímalo, jak by se v terénu chovala druhá Blata enduro 125 BXE.

Trošku mě zamrzela absence sytiče, protože jakmile jsem vytáhnul studenou motorku z garáže, už jsem se od ní nemohl hnout, protože otáčky tak nějak nedržely a chtělo ji to chvilku držet pod plynem. Zvyšovat otáčky na karburátoru bylo totiž zbytečný, protože jakmile se Blata zahřála, předla jako hodinky.

Další drobný nedostatek jsem viděl v drnčícím držáku SPZ, ale na to si už pak ani nevzpomenete, všiml jsem si toho jen ze začátku, kdy jsem na motorce vnímal každý zvuk.

Blata Motard 125 - český motocykl

Nemusíte se ani bát, že budete pořád u pumpy – desetilitrová nádrž totiž vydrží i na hodně dlouhé výlety. I při tvrdém přístupu si brala tak maximálně tři a půl litru na sto kilometrů!

Konec testu

Ke konci testu se nám pak projevil první skutečný nešvar (asi se vztahující jen na náš konkrétní kus), a sice že se nám za studena nechtěl vysunout startér. Šlo to třeba až napotřetí. Nejspíš to bylo způsobeno i tím, že jsme najeli tisíce kilometrů a o nějaké údržbě nebyla ani řeč. Takže by stačilo onen startér vyčistit a bylo by po problému.

Úsměvnou epizodou bylo i to, když se mi při startování vybila baterka a muselo se dobíjet. Baterka je totiž umístěná pod nádrží, a tak musely dolů kapotáže i nádrž…

Ovšem v celkovém hodnocení bylo svezení na tomto motardu Blata 125 BXM velmi příjemné a motorka pracovala bez problémů, i když se nadřela – a pořádně!

 Blata Motard 125 - český motocykl

Foto: Jiří Hora

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno