Náš třetí redakční přírůstek do rodiny dlouhodobě testovaných strojů má už za sebou víc než šest tisíc kilometrů a věřte, že hodně svižných…

 

Abych řekl pravdu, nikdy jsem nebyl bůhvíjakým příznivcem univerzálních motorek. Je to s nimi totiž jako se vším, co má být univerzální. Umí sice trochu všechno, ale nic pořádně!
Velké SM motory od KTM znám velmi dobře. Jezdil jsem jak na první generaci s karburátorovou 950kou, tak na druhé s motorem 990 se vstřikováním, který je například také v Superduku. Několikrát jsme psali, že to je snad nejzábavnější motorka, na které jsme kdy jeli.

Když jsem pak předloni viděl poprvé cestovněji upravenou verzi SMT, trochu jsem se bál, že už nebude tak dobrá a vyvážená, že trochu ztratí koule. Až do letošního roku jsem neměl možnost se na ní svézt, takže až teď můžu říct, že to prostě není pravda – KTM se podařilo zachovat všechny bláznivé schopnosti velkého motarda a šikovně je doplnit praktickými věcmi, které mě neotravují, a celá motorka tím jedině získala.

Jaká je?
Motorově je oproti starší devětsetpadesátce citelně silnější, a to jak na středu, tak ve špičce. Vstřikování má bleskovou reakci na pohyb plynové rukojeti a naprosto chirurgicky přesné dávkování.
Díky velkým zdvihům pérování jde jet opravdu velmi rychle i v úsecích, kde si dali silničáři dlouholeté placené volno. SMT se jen lehce zhoupne v kolenou a peláší dál.

Pro účely svižnějšího použití a taky kvůli občasným návštěvám závodních okruhů jsme jen nechali lehce přitáhnout zadní centrál. Jak Carlos, tak já, jsme s ní odjeli pár dní na okruhu v Brně a v Mostě a musím tady říct, že je fakt neuvěřitelný, jak rychle se na ní dá jet a co motorka snese v zatáčkách.

Pár věcí ze života
Na distanci 5800 km se totálně odporoučela zadní pneumatika, což při našem stylu jízdy není nic divného. Místo Continental Sport Attack jsme nechali nazout Pirelli Angel, tak jsme zvědaví, jak dlouho na motorce vydrží. Mám z nich daleko lepší pocit, přední guma má ostřejší profil a motorka díky ní ještě lépe zatáčí.

Ale abychom tady jen nechválili, zmíním zde dvě věci. Reakce na plyn je podle mého názoru až moc citlivá. Na SM 990 jsem to ještě bral a nevadilo mi to, ale tohle je přece jen motorka na běžné použití a jet s ní po kočičích hlavách, kdy to s vámi třese, je fakt k vzteku.

Druhou věcí je spotřeba, nevím, jak to Carlos dokázal stáhnout na 6 litrů, ale mně při turistickém tempu žere 7, a když chcete trochu jet, tak prostě zblajzne 8,5 litru naturalu na sto, což teda rozhodně není málo. Přesto se mi ji ani trochu nechce vracet.

***Pokračování příště…

Foto: Honza Karásek, Racetrack.cz

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno