Jestli některý výrobce opravdu umí vyrábět cestovní motorky, pak je to ten z Bavorska. Však se od něj ostatní často učí. Otázka ale zní: Zaslouží si dvouválcová osmistovka nálepku „Gran Turismo“?

Je to jednoduché. Můžeme se tady v redakci přít neustále a o čemkoliv, ale pokud přijde na řadu kombinace slov „BMW a komfort“, všichni mlčky kývneme a netřeba se bavit dál. Rozhodně je to o dlouholetém vývoji.

Zatímco všichni ostatní bojovali o post nejrychlejšího, nejvýkonnějšího a bůhví jakých dalších „nej“, Bavoři prostě stavěli motorky, na kterých se dá jezdit každý den a daleko. V dnešní době je nabídka BMW Motorrad hodně široká (18 modelů), ale všechny motorky s modro-bílým kruhem ve znaku nesou společného jmenovatele – pohodlí.

MH Test: BMW F 800 GT

 

Tahle malá osmistovka

Řadový dvouválec už v německých motorkách nějakou dobu slouží, první F 800 S bylo představeno v roce 2006. Příjemnej motůrek, baví ho otáčky, ale umí i brblat na spodku, tak akorát výkonu i točivého momentu. Po polokapotovaném S následovaly další čtyři stroje, kam se těchto 798 cm3 nastěhovalo, naháč, dvě cestovní endura a lehce cestovní bike. A právě poslední zmiňované F 800 ST se stalo základem pro tuhle motorku, která si vysloužila hodně luxusní příponu GT.

Na první pohled by se zdálo, že BMW pouze nastrojilo ST do jiných kapot a hotovo, ale to by bylo unáhlené posouzení. V Německu byli tradičně pečliví a celou motorku udělali pěkně od základu znovu. Můžeme tedy mluvit o novém rámu (hliníkový odlitek), jiné ergonomii, novém uložení řídítek, které lépe absorbuje vibrace, a samozřejmě také kapotách.

Motor se na pár dní zavřel do posilovny a je z toho nejen zvýšený výkon (90 koní oproti 85 u ST), ale také krásně rovná křivka jeho průběhu. A přesně z té budete donekonečna těžit při jízdě. Od volnoběhu až do osmi tisíc otáček, bez protestů, pořád, s chutí, tak tenhle motor jede. Nepřestane vás bavit ho roztáčet. Abychom ale nezapomněli na pana Krouťáka, i toho je tu dost. Na dvouválec a 213 kg pohotovostní hmotnosti je 86 Nm prostě tak akorát. Ve výsledku je z toho zrychlení z nuly na sto za 4 vteřiny. Bereme.

MH Test: BMW F 800 GT

Jestli nás ale F 800 GT něčím totálně dostala, pak svojí ergonomií a ovladatelností. Je jedno, jestli na ni sedne dvoumetrový těžkotonážník, nebo připrclík závodnický, oběma je na téhle motorce dobře jako u babičky v ušáku. Na prvních kilometrech jsem jenom kroutil hlavou: „Jak se jim tohle povedlo?“ Řídítka přesně tam, kde mají být, posaz lehce v motorce, ale pořád těžiště v pohodě pod kontrolou, nohy trochu pokrčené, žádná křeč. Zase jsme u toho, všechno prostě tak akorát.

Velikou devízou jsou parádně široká řídítka, která společně s dobrým podvozkem, rozložením hmotnosti a bezpochyby také pneumatikami (Conti Race Attack) dovolí tuhle motorku klátit do zatáček s až neuvěřitelnou pohodou a hlavně jistotou. U cestovní motorky celkem neobvyklá vlastnost… i když jsme vlastně u BMW a stačí vzpomenout na R 1200 RT s obroušenými válci.

MH Test: BMW F 800 GTMH Test: BMW F 800 GT

 

Turista, nebo sportovec

Zatím se bavíme jen o sportovních, nebo řekněme zábavných, vlastnostech nového BMW, ale jak je to s tím Gran Tourismem? Je tohle motorka, na které chcete ujet 1000 km za den? Dokud to neuděláme, ruka do ohně nepůjde, ale troufnu si odhadovat už z kratšího pojezdu, že za jeden den natočilo GT přes 300 km.

Ke zmiňovanému posazu si tak přidejme opravdu dobře vyřešenou kapotáž, což ukázal nejen rychlý dálniční přesun, ale také již tradiční dešťová nadílka. Nohy schované do prolisu, před tělem dostatek hmoty. Jediné, co by to sneslo, je nastavitelné plexi, přeci jen někteří z nás narostli víc než je zdrávo.

MH Test: BMW F 800 GT

Karas měl připomínku týkající se vibrací motoru a já mu musím dát za pravdu. Při řádění na okreskách vám to nepřijde, ale dovedu si představit, že pár set kilometrů v jednom kuse na dálnici dovede vibrace znepříjemnit, budou unavovat. Ve větší míře začínají na nějakých 4500 otáčkách, což na šestku znamená 120 km/h. Na okreskách stačí, ale na dálnici chcete jet rychleji. Takže ne, tohle nebude motorka pro členy klubu

Ocelová řiť, kteří za týden dovolené najezdí deset tisíc kilometrů. Ovšem podle mého, většina z nás 1000 km denně nikdy neujela a těch mých 300+ bylo naprosto v pohodě. Přeberte si tedy sami, v jaké jste třídě, jestli potřebujete velkou motorku, nebo si budete užívat střední objem, nízkou hmotnost a mnohem přijatelnější cenu.

MH Test: BMW F 800 GT

 

Pěkná a vybavená

Krása je samozřejmě subjektivní dojem, ale to vlastně celý test motorky, takže si dovolím hodnotit i ji. A ano, tahle kočička se mi líbí. Zajímavé křivky, hodně oblouků, elegance mísící se s praktičností. Bílá barva tomu přidává. Hodně se mi líbí design řemenice a také odkrytý disk zadního kola.

A jelikož jsme u BMW, musíme zmínit taky výbavu motorky. Všechno to začíná a končí na palubovce, velký analogový otáčkoměr a tachometr doplňuje přehledný displej, na kterém se krom informací o zařazeném kvaltu, čase nebo aktuální spotřebě můžete také pohrabat v nastavení příplatkových systémů ESA (elektronicky stavitelný podvozek) a ASC (kontrola trakce). Ty spolu s pár dalšími drobnostmi pořídíte za nějakých 30 000 k základní ceně.

MH Test: BMW F 800 GT

Jedna věc mě trochu zarazila, benzín na ukazateli pořád ne a ne ubývat, nádrž se tvářila stále jako plná. Pak jsem si všimnul, že u vrchní hrany je napsáno 1/2. Proč mi, proboha, ukazujou jen stav od poloviny nádrže dolů? A vůbec, když teda vím, kolik mám v nádrži a jaká je průměrná i aktuální spotřeba, proč mi to rovnou nespočítá a neřekne mi aktuální dojezd? To už by žádné peníze nestálo, jde jen o program. Pravda ovšem je, že zrovna u téhle motorky žádné velké trápení s dojezdem mít nebudete. Nádrž má 15 litrů a výrobce udává průměrnou spotřebu při rychlosti 120 km/h 4,3 litru na sto. Nám se během testu držela těsně nad hranicí pěti litrů. Uznejte sami, že dojezd 300 km je pohoda.

 

Verdikt o F 800 GT

Nenáročná motorka pro maximální užití. Tady si stroj hledá kupce už samotným designem, nic divokého, žádné extravagance. Každodenní ježdění za minimum peněz, dovolená skrz Evropu v maximálním pohodlí i odpolední relaxační projížďka okolo baráku – to všechno v jednom balení s modro-bílou vrtulí.

MH Test: BMW F 800 GT

 

Člen rodiny GT

Tak co, zaslouží si bavorská novinka postavit vedle velkého skútru C 650 GT a megakomfortního šestiválcového cesťáku K 1600 GT? Zaslouží. Je pohodlná, příjemná a vůbec prostě taková, jakou byste od menšího stroje, řadového dvouválce a BMW čekali. Přijde nám tak akorát. Ano, najdete, pohodlnější, sportovnější, rychlejší, klasičtější nebo drsnější motorky, ale každé z nich pak bude chybět něco z těch dalších směrů. Je to, jako by F 800 GT určovala střed všeho, od ní jde jít už jen konkrétním směrem k nějakému extrému. Že by nenápadný mezník?

MH Test: BMW F 800 GT

 

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno