Viděl jsem ho už tolikrát, a přesto se zase přistihuju, jak stojím a zírám. Je to prostě divnověc. Obří skútr a na předku dvě kola.

Pravda je, že tahle poslední designová verze, u které je jasně čitelná příslušnost ke značce, se mi už docela líbí. To ovšem zdaleka není odpověď na to, proč jsou zahraniční velká města eMPéTrojek plná a proč jich začíná být dost k vidění i u nás.

 

 

Luxus bez papírů

Výhoda číslo jedna – bezpochyby ta největší – na tenhle velký skútr vám stačí papíry na auto. Jak to? Je to totiž vícestopé vozidlo s automatickou převodovkou a nožní brzdou a zákon praví, že na tohle vám béčko stačí. A teď se ještě jednou podívejte na fotku…

Výhoda číslo dva – megakomfort. Sedlo, jaké nenajdete ani na většině velkých cestovních motorek, před vámi masa hmoty a velké plexi, s tímhle to bude nejen do města, ale klidně i na nějaké ty výlety. Nicméně ani cestou do práce jen v obleku vás nezaskočí lehký deštík. Škoda jen, že je plexi nastavitelné jen s pomocí nářadí.

Výhoda číslo tři – zavazadlový prostor. Když ťuknete do tlačítka a odklopíte sedačku, najdete pod ní dost velký prostor. Slovy motorkáře, vejdou se sem dvě menší helmy nebo jedna velká a batůžek k tomu. Víc toho na celý den určitě nebudete potřebovat. Hodně příjemné jsou ale další odkládací prostory, pod řídítkem schránka na drobnosti a mobil, dokonce s USB zásuvkou. Nechybí ani obligátní háček na tašku mezi nohami.

Výhoda číslo čtyři – bezpečnost. Jednou věcí jsou systémy ABS a ASR (kontrola prokluzu), které jsou dnes už standardem i u menších skútrů. Ovšem tady se k tomu přidávají ta dvě přední kola. Díky těm je skútr mnohem stabilnější, je větší „umění“ ho překlopit, lépe si poradí s většinou nerovností a také lépe brzdí (více styčné plochy s vozovkou).
Celá přední náprava se navíc díky hydraulice a elektronice dá zamknout ve zvolené poloze, což má další výhody. Když přijíždíte na křižovatku, jen ťuknete do tlačítka na řídítkách (pod 10 km/h) a skútr stojí rovně, nemusíte dávat nohy na zem.

Přál bych vám vidět pohledy řidičů kolem vás, kteří přes kapotu nevidí dvě kola vepředu, ale jen to, že stojíte na místě a máte nohy nahoře. Systém deaktivujete zase tlačítkem nebo tím, že se rozjedete. Druhým plusem systému zamykání přední nápravy ERL je parkování. Kola totiž nemusí být ve stejné výšce, takže klidně můžete jedním vyjet na obrubník, druhé a zadní nechat dole a takhle skútr zamknout.

 

 

Král stability

Pojďme se svézt. Při usednutí nacházím dostatek místa i pro dvoumetrového jezdce a opravdu hodně pohodlné sedlo i pozici. Přede mnou velký analogový otáčkoměr a tacho, plus jednoduchý digitál s číslicemi jako pro důchodce, na kterém jsou nejen tripy, ale i spousta dalších informací, jako průměrná a aktuální spotřeba, teplota vzduchu nebo dojezd. Hodně příjemné, vůbec mi tu nechybí moderní digitální cirkusy.

Po nastartování si mnoho let zušlechťovaný jednoválec jen tak potichu ševelí, sousedy po ránu rozhodně budit nebudete. Jakmile se dotknete rukojeti, motor jde okamžitě za plynem, což se ve městě a při častém startování z křižovatek dost hodí. Na spodku si lehce zavibruje, ale jak se trochu roztočí, je to pryč a přichází jen plynulé zrychlování.

Padesátku ani nestihnete zaznamenat, stovka je tam hned. Na město a okolí víc než dostačující. Zrychlování polevuje kolem 120 km/h, pak už se eMPéTrojce moc nechce. Na 150 km/h se ale přeci jen nechá dotlačit, takže ani občasné přejezdy po dálnici nebudou problém.

I při vyšších rychlostech mě udivuje stabilita Piaggia, krásně drží směr a jen tak něco ho nerozhodí. Jedinou nepříjemností jsou příčné nerovnosti projeté jen jedním kolem, které vás na chvíli vykolejí, ale podvozek si všechno sám schroupe a hned se srovná. Cit od předních kol samozřejmě neočekávejte, tohle je takovej samochod. Tlumiče jsou i přes „Sport“ v názvu velmi komfortní.

Samostatnou kapitolou jsou brzdy. I přesto, že máme co dělat s pěkným mackem, zdvojení kotoučů a hlavně pneumatik na předku je znát a není problém stroj dostatečně rychle zpomalit nebo zastavit. Brzdy jsou standardně na rukou, k nim se ale přidává „povinná“ nožní, která brzdí předek i zadek najednou. Nechybí ani brzda ruční nutná pro parkování.

Pravda, není to zrovna nejlevnější skútr, ale výhod má rozhodně bezpočet, a pokud někdo touží po velkém pohodlném přepravníku, který se navíc bude výrazně starat o jeho bezpečnost, je tu správně. Se spotřebou se vejde hravě pod čtyři litry, servisní náklady také nebudou nic brutálního.

 

 

Technická data – Piaggio MP3 500ie LT Sport

Motor
Typ: kapalinou chlazený jednoválec, SOHC
Objem: 493 cm3
Maximální výkon: 38,7 koně @ 7250 ot./min.
Točivý moment: 45,5 Nm @ 5000 ot./min.

Podvozek
Přední odpružení: nezávislá kyvná ramena
Zadní odpružení: dvojitý tlumič
Přední brzda: 2× 258mm disk
Zadní brzda: 240mm disk
Pneu přední: 2× 110/70-13
Pneu zadní: 140/70-14

Rozměry
Rozvor: 1500 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem nádrže: 12 l
Pohotovostní hmotnost:  275 kg

 

 

 


text: Jan „Somik“ Somerauer, foto: Jan Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno