Začnu ne úplně tradičně – pohledem z lešení. Lonis v létě jsem strávil jeden víkend u bratránka v Orlických horách a pomáhal jsem mu tam na fasádě.

Příjemný na tom úkonu bylo, že jsme ťukali kladívky jen kousek nad silnicí směr na Jeseníky a já se mohl celou dobu bavit tím, že jsem si z výšky tří pater obhlížel projíždějící motorky.

Nedělal jsem si samozřejmě čárky, na to stejně nebyl čas, ale po dvou dnech mi bylo víceméně jasné, o čem bude i následující test. Diskutujeme s lidmi v časáku, mezi kamarády, nebo třeba na Facebooku o všech těch motorkách a taková rozprava skoro vždycky přinese výsledek, podle kterého by se mohlo zdát, že to u nás (i u vás) vyhrávají na celé čáře jen ty nejsilnější, největší, nejvybavenější a nejcharismatičtější stroje. A to, co je „míň“, skoro jako když nežije…

Jenomže pak si chvilku plachtíte v luftu nad tou východočeskou silnicí a vidíte, že v reálu je vše samozřejmě úplně naopak. Asfaltu vévodí zástupy Fazerů, Hornetů… vlastně, no, všelidových motorek. A není to moc o tom, že na ty „dražší“ nemáme. Ne, tyhle jsou zkrátka oblíbené. Koukám na ty skupinky a jsou mezi nimi nové i staré modely, mazlíčci i otloukánci, dočkám se i pár zahraničních espézetek.

Jde o pohodlí, jde o předpokládatelnou nekonečnou výdrž stroje a rozhodně taky o nízké provozní náklady. A přesně do téhle skupiny se nyní zařadí i Tracer 900, to je mi po dvou dnech jasné a přesně s touhle myšlenkou v hlavě vyrážím po dvou dnech směr „Opičí hory“, abych zde dokončil tenhle test.

Roads Family

Nejdřív pár slov k rodině, ze které pochází. Sedmistovka Tracer je skvělý motocykl, ale je menší konstrukce, takže při výšce jezdce nad 185 cm na něm už opravdu takřka nemáte co dělat (zvlášť pokud sníte o nějakém větším cestování). Samozřejmě u malého dvouválce je lepší cena, podvozek je synonymem mrštnosti, a jak rád říkám, pro tu univerzálnost je to ideální motorka do města.

Na druhé straně nabídkového listu tu pak stojí MT-10 ve variantě GT, což je sice také stroj na desítky tisíc kilometrů, ale při volbě musíte počítat s tím, že výkonem už se pohybuje na hranici kategorie superbike, tedy to už rozhodně nebude svezení jen tak za pár kaček!

Devítka Tracer nám z toho teda leze jako ten jediný správný a zdravý střed. Tříválec s přirozenou gradací generuje výkonovou špičku vyšší než 110 koní, ovšem v nízkém spektru (3000–4000 otáček) jde o jemňounký a skvostně vyladěný agregát určeným právě k tomu, abyste se mohli takhle plyšově projíždět po ztichlých ranních vesničkách.

Tohle mírné a tiché šimrání se ale může během vteřiny změnit v doslova frenetický křik vyplašeného zvířete, když následně na rovince přidáte plyn a Crossplane s přesazenými ojničními čepy začne zpívat tak, jak rozčilený tříhrnek doopravdy zpívat má. Motor CP3 o objemu 847 kubíků pro model 2018 žádnou výraznou úpravou neprošel jednoduše proto, že tahle pohonná jednotka je fajn, tak proč se v ní vrtat.

A ještě jedna věc týkající se srovnání. Prošel jsem následně celý MH katalog 2018 a poctivě jsem do rubriky „Srovnání“ hledal pro tuhle motorku – i mezi ostatními značkami a kategoriemi – nějakého přímého konkurenta. Ač jsem se fakt snažil, nenašel jsem ani jednoho. Buď jsou tam motorky se silnějším motorem, ale taky logicky často s podstatně vyšší váhou, nebo mají podobnou váhu, ale zas jim chybí výkon, a i když se nakrásně dohledáte podobné vlastnosti, tak to Tracer 900 zas vyhraje v tom, že nabízí jezdci pohodlí a na cesťák až neuvěřitelně intuitivní jízdní vlastnosti.

A v tom je síla tohoto stroje. Že nabízí opravdu vše a neexistuje nic, o čem by se dalo říct, že to neumí!

 

Rovně i v náklonu

Přejděme teď už opravdu k jízdě a vlastnostem Traceru 900, který sice známe už od sezony 2015, ale loni s řadou vylepšení, z nichž je nejdůležitější údaj o prodloužení zadní kyvné vidlice, a tím pádem i rozvoru (nově 1500 mm). To se na úzké silnici plné zatáček ukázalo jako naprosto ideální řešení.

Původní devítky Tracery tím, jak jsou vysoké, působily v náklonu někdy až trochu nervózně, mnohdy měly tendenci jakoby „spadnout“ do zatáčky. To se s příchodem nového rozvoru mění a všechny negativa jsou mávnutím kouzelného proutku zapomenuty. Motorka je vyvážená, jistá, skvěle se vede do zatáčky.

Hodně se povedla i nová ergonomie stroje. Vybraná nádrž dává skvělou ochranu nohám, navíc dovoluje stroj i hodně razantně vést koleny. Sedíte vzpřímeně, sedák není nijak široký a je pevný, tedy se po stovce kilometrů neprosedí – to znamená, že zadek vám po půl dni jízdy nezcepení.

To samé platí i pro spolujezdce, který sedí díky dělenému sedlu výš, má k dispozici dvě integrovaná madla. Došlo samozřejmě i na jízdu v dešti a v hodnocení dávám 100 % za manuálně nastavitelný čelní štít, který můžete mít za hezkého počasí dole (necháte si vzduch příjemně proudit nad rameny), a když začne pršet, stačí si ho rukou jednoduše zvednout a jste okamžitě chránění. Navíc jsou tu i kryty na ruce a prostě není problém se do motorky „schovat“, ať je jakékoli počasí.

Překvapením pro mnohé zkušené polykače kilometrů by pak mohlo být umístění stupaček jezdce, které se nenacházejí klasicky cestovně svisle pod jezdcem, ale posouvají nohy malinko dozadu. Takový polosportovní posez, který nabídne obrovskou výhodu ve chvíli, kdy chcete využít druhý pól téhle motorky a chcete se povozit trochu svižněji. Podřadíte, přidáte a pochopíte. Samo si vás to vede do zatáčky.

Řídítka jsou údajně oproti předchozímu modelu užší, což takhle v sedle nedovedu posoudit, ale pokud ano, pak to byla rovněž dobrá volba, jelikož jsou tak akorát široký – jako pro courání se, tak pro tenhle aktivnější styl.

 

Dobyvatel

Přidejme výčet všech dalších pomocníků a přidané hodnoty. Nechybí tu třístupňová kontrola trakce TCS, antihoppingová spojka, volitelné jízdní režimy, samozřejmě ABS, a pokud jste ortodoxní cestovatelé, pak jistě oceníte přítomnost centrálního stojanu i přípravu na připevnění origo kufrů.

Všechno je to prostě takový vyvážený a s každým ujetým kilometrem mi dochází, že Tracer 900 umí všechno, a to ve všech oborech motorkářských dovedností spíš víc než míň.

Přesto na konci dne najdu jedno negativum. V rychlosti nad 170 km/h najednou motorka jakoby ztratila tu svou absolutní sebejistotu a tak nějak „plula“ po naší zkušební ranveji. Ano, jezdit takhle rychle se nemá, ale kdybyste to přeci jen někde zkusili, připravte se na tento fakt. Není to nebezpečný, ale je to citelný.

A taky sedlo spolujezdce, jak se nakonec ukázalo, je docela vysoko od země. Pokud máte manželku (přítelkyni) s krátkýma nožičkama, připravte ji už teď na to, že zpočátku asi bude mít trochu problém na tuhle motorku naskočit, zejména když bude obalená kufry (myšleno motorka, ne manželka…). I já sám jako řidič jsem se o kovová madla spolujezdce několikrát bacil do holeně, což nebylo úplně příjemný.

Finále

Tím se blížíme do finále tohoto dnešního našeho rozprávění. Koukám se na devítkového Tracera večer na ulici za umělého osvětlení a můžu říct jen to, že mu letošní úpravy jen a jen prospěly.

Působí najednou víc svěže, je modernější, svižnější – a to platí jak pro vzhled, tak pro samotné hodnocení jízdních vlastností. Kdybych měl jet zítra do Alp, bude pro dnes tahle motorka první volbou. Stejně skvělou, jako sem do města, na každodenní dojíždění. Je fajn pro jednoho i pro dva. Umí dobře jezdit pomalu, ale máte tu za jedny peníze i dostatečný prostor si pořádně zadračit.

Slovo Tracer byste si tedy měli uložit hodně hluboko do paměti. Jednou totiž bude stejně často užívané, jako je dnes Fazer, Hornet či Bandit…

 

Co má GT navíc

Gran Turismo postavené na platformě devítky Tracer na to jde už zcela cestovatelsky nekompromisně a jeho stavitelé sáhli v regálech fabriky zcela správně po tom, co je doopravdy potřeba.
Takže v první řade plně nastavitelná přední vidlice a hlavně dálkový seřizovač předpětí na zadním tlumiči (to když během dovolené často měníte zatížení motorky). Je tu rychloražení QSS, abyste se nemuseli celé dny mordovat mačkáním spojky, je tu tempomat, vyhřívané rukojeti.
Navíc pro GT použili chytří lidé TFT přístrojový panel, takže máte nejen obrovské množství informací, ale hlavně na ty informace uvidíte ve dne i v noci. A jako bonbónek navíc přidejme ještě 22litrové boční kufry. Obrovská dávka užitečné výbavy, která skutečným dálkoplazům za ten finanční výdaj stojí. Troufám si totiž říct, že v takto nastrojeném Traceru získáte největší štiku mezi všemi těmi velkými a nadutými cesťáky!

 

MH RATING

Nováček 2
Hranice nad 100 koní už může být pro někoho strašidelná, ale v reálu je to motorově moc poslušná holka. Příjemná v nízkých otáčkách.

Profík 1–
Zkušený jezdec ocení její vyváženost, přímý a dobře fungující podvozek, stejně jako pohodlí, které má být vlastní všem cestovním motorkám.

Technika 2
Má naprosto všechno, co současná mašina mít má. Některé věci řeší jednoduše, jako třeba nastavení plexi, ale to je vlastně taky fajn.

Sex-appeal 2
Nový vzhled, vzor 2018, jí obrovsky prospěl. Vyrostla do krásy a opticky i zeštíhlela. Motorka designem vhodná i do města.

 


text: Honza Karásek, foto: Karel Táborský

3 KOMENTÁŘE

  1. Ahoj. Zajímala by mě srovnávačka s Versysem 1000. Alespoň co se cestovatelských předpokladů týká. Nemáte něco podobného v plánu? Versyse všichni srovnávají s Multistrádou nebo GS, ale to je opravdu trochu mimo. Mám Bandita 1250 GSF a ikdyž tu motorku opravdu miluju, začínám uvažovat o změně .Díky. Jinak dobrá práce .

  2. Moc pěkně napsané, v podstatě to podpořilo moji skromnou zkušenost s tímto strojem. V zásadě je to stroj, o kterém uvažuji jako výhledově nejlepší alternativa, úžasný cesťák který je zároveň hravý. Vlastně jediné, co bych tomu stroji vytknul je ergonomie umístění stupaček, kdy patama narážím do stupačky spolujezdce a to i když tam žádný spolujezdec není. Prostě stupačky spolujezdce by letěly urychleně do kouta. Pak by mi samozřejmě nezbylo, než jezdit sám… 🙂

    • Ahoj, souhlas. Určitě si toho všimni na silnici, hodně lidí jezdí tak, že mají o stupačku zapřený podpatek a špička boty jim většinou směřuje dopředu a dolů směrem k silnici. To pak ty stupačky u Traceru nevadí jak jsou (alespoň mě). Problém začne v tu chvíli, když budeš mít na stupačce nárt nebo dokonce máš stupnu pod špičkou (což jsou správné polohy pro jízdu) – to se tam noha pak opravdu nevejde.
      Super, postřeh. Díky, chlape 😉

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here