V 90. letech postihlo motocyklový svět superbikové šílenství a tak se i americký Harley-Davidson rozhoupal a přišel s prvním superbikem v historii. Produkční model byl připraven v roce 1994 a jmenoval se VR 1000.

Americké závodění na dvou kolech se vždy motalo spíš kolem dirt-tracku. Právě v 90. letech vznikl pod vedením H-D tým, který dostal za úkol vymyslet čistokrevný superbike. Vedl ho inženýr Steve Scheibe, který měl bohaté zkušenosti z Nascar a série Indy Car. Práce na tomto projektu mu trvala celkem 5 let, ale výsledek stál rozhodně za to!

VR 1000 poháněl 60° V-twin s rozvodem DOHC, 8 ventily, vstřikováním Weber a kapalinovým chlazením. Výsledkem bylo 135 koní, což bylo na tehdejší (nejen) americké poměry opravdu hodně. Tento výkon se na zadní kolo přenášel přes suchou spojku, 5rychlostní převodovku a sekundární pohon řetězem.

 

Vepředu se objevila USD vidlice Öhlins s titanovou úpravou a o pořádný brzdný účinek se staraly šestipístky Wilwood (známý výrobce brzd). Všechny kapoty byly pro snížení hmotnosti vyrobeny z karbonu a povedlo se. Suchá hmotnost se zastavila na hranici 177 kg.

Celkem bylo vyrobeno 50 kusů a ty se prodaly po 49 490 USD, což je i na dnešní poměry neuvěřitelná cena. Poslední známku o prodeji jednoho z unikátů jsme zaznamenali před rokem, kdy se prodal motocykl s pořadovým číslem #25 za cenu 60 tisíc USD, tedy přibližně 1,15 milionu korun.

Nevýrazné výsledky závodní verze ale ukončily kariéru dvouválcového superbiku už v roce 1995. Tehdejší závodník Miguel Duhamel sice dokázal zajet konkurenceschopné časy na některých menších okruzích, ale topspeedem se nedokázal Harley ostatním značkám vyrovnat.

Foto: Harley-Davidson

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno