Nic netrvá věčně, ani ta letošní dlouhá a prosluněná motorkářská sezona nešla natahovat kamsi do nekonečna. Ale není proč zoufat. Redakce Motohouse makala celé léto poctivě, takže máme bohatě natestováno do zásoby, a tím pádem budou opěr podzim i zima díky našemu časáku zase o něco lépe snesitelné.

Hlavní peckou aktuálního říjnového vydání je test exkluzivního speciálu Krämer GP2-890RR, ke kterému jsme přidali i několik poznatků o tom, jak bez ztráty kytičky zvládnout brněnskou trať. Dále je tu velké odcházení u značky Harley-Davidson, testy zlobivé KTM 890 SMT nebo nezničitelná Suzuki V-Strom 1050 DE v klasické rubrice MH duel. Ve sportu našlo své místo oblíbené GP historické okénko, nechybí pohled na roadracingovou scénu… a je toho samozřejmě mnohem víc. To už ale posuďte sami podle následujících náhledů.

 

 


 

SROVNÁVACÍ TEST
H-D Ultra Limited vs. H-D Road Glide Limited

Měkce přistanu u chodníku, zařadím neutrál, opřu ji o ten věčně proklínanej stojan a zmáčknu chcípák. Motor ztichne, displej potemní. Než ujdu těch pár kroků ke dveřím domu, ještě se za ní otočím. Tak jako každej, kdo má rád motorku, z níž zrovna slezl. Chytnu ji okem zrovna v úhlu, ze kterýho vypadá trochu jako neforemná hromada kovů a plastů, smutně a už krapet z módy, což jsou vlastnosti, kterýma se neomylně začíná hlásit minulost. Slyším, jak v chladnoucím kovu praská, ale vím, že je ještě pořád horká. Aspoň chvíli.

 

 


 

MH TEST – KTM 890 SMT

Musíme si nalít čistého vína, i když to může být pro někoho trošku bolestivé zjištění. Většina cestovních endur se nikdy nepodívá mimo asfalt, což vám hodně jejich majitelů trochu potichu se skřípěním zubů potvrdí. „Mám rád ten komfort a široká řídítka, proto jsem si pořídil Advika. Terén mě ale absolutně nezajímá a tu štěrkovou cestu na chalupu s nohama na zemi taky nějak přejedu.“ Pokud je tohle váš případ, zbystřete teď na pár minut zrak a našpicujte ušiska. SMT totiž může být motorka právě pro vás. Sedmnáctky kola obutá na lepivých gumách dávají absolutní smysl, pokud vás offroad ani trochu netankuje.

 

 


 

MH EXCLUSIVE
Krämer GP2-890RR

Jakmile se brzy ráno otevřel box číslo 25, okamžitě bylo cítit, že tady je něco hodně jinak. Na zemi závodní koberce, na zdech panely s logy, po každé straně laptopy plné složitých grafů a vpředu trojice naprosto úchvatných závoďáků. Takhle má vypadat novinářské představení! „Kluci od Krämer Motorcycles to berou sakra vážně,“ napadlo mě. Jsme tu dneska jen tři. Dva Američané a já. Na každé z motorek jsou naše jména jako na skutečné závodní motorce, která se chystá na start nějakého prestižního mistráku. Možná si řeknete, že je to maličkost, a jistě budete mít pravdu. Mě to ale potěšilo.

 

 


 

MH TEST
Honda CMX1100T Rebel

Nová cestovní verze CMX1100T Rebel je oproti základu CMX1100 Rebel opatřená aerodynamickou polokapotáží a pevnými bočními kufry. Tato černá kapotáž à la „Pan Vetřelec“ mě zaujala natolik, že i když jsem již jedenáctistovku Rebel v minulosti testovala (Motohouse 11/2021), chtěla jsem ho s touto touringovou výbavou zkusit znovu. Dát mu, jak se říká, druhou šanci. Při prvním setkání jsem si ho užila bohužel hlavně mezi provazy vody a také DCT je pořád ta věc, se kterou prostě chcete mít co nejvíc zkušeností. Pojďme ale popořádku…

 

 


 

Novinka 2024
CFMOTO 700MT Premium

Otázka: Co je ideální motorka na bezstarostné cestování? Odpověď: Něco, s čím se člověk nemusí na své cestě prát. Optimální výkon, ideální rozměry i váha, plus samozřejmě nízké náklady na provoz. Pokud si to takhle dovedete poskládat, může si ten svůj pověstný „kus světa“ v pohodě projet doopravdy každý z nás.  Samozřejmě se zde jedná o přímého potomka modelu 650MT. Nová 700MT má ale nesporně současnější design.

 

 


 

Novinka 2024
Aprilia RS 457

Pro mladé lidi, ale také pro otevření možností na vzdálenějších trzích,“ tak uvedla společnost Piaggio Group příchod svého nového modelu Aprilia RS 457. Racingoví fanatici budou ale chtít od nové středně objemové střely s DNA z MotoGP daleko víc! Značka RS značí u Aprilie sportovní řadu. Vedle RS 660, RSV4 a RS 125 se tak na trh dostává motorka, která je takto určená hlavně pro teenagery. Řídit RS 457 totiž budete moct již od 18 let s řidičákem kategorie A2.

 

 


 

MH TEST
Suzuki V-Strom 1050 DE

Motorka pro pořádný chlapy. Suzuki letos vyšperkovala svůj velký V-Strom a představila nám jako novinku model s označením DE. Větší přední kolo na drátech, hodně vylepšení směrem na enduro a ještě větší zaměření na pořádné cestování bez kompromisů. Velká poctivá motorka pro opravdového chlapa, chtělo by se říct hned na úvod! Náš dnešní redakční rozstřel to jenom potvrdil, byť jsme pro něj nemohli vybrat odlišnější piloty než následující dva…

 

 


 

MH TEST
Fantic Caballero 500 Rally

Caballero je přesně ten typ motorky, jenž ve vás probudí toho desetiletého kluka, který tam dole pořád dřímá a jen čekal na správnou příležitost, aby se projevil. Tak trochu rošťák, co se nebojí riskovat a má chuť zkoušet nový věci. Jakmile jsem přes tuhle pětistovku přehodil nohu, rozjely se mi koutky a v mžiku jsem začal přemýšlet, kam všude se na ní podívám. Tahle motorka se nebere přehnaně vážně, nechce být tou nejlepší a nejnadupanější. Ona chce jen jezdit a objevovat místa, kam byste se na běžný motorce jenom těžko dostali. A má k tomu ty nejlepší předpoklady – jednoduchá a robustní technika, pořádný podvozek a hodně stylu k tomu. Co taky chtít víc, že jo?

 

 


 

MH TEST
BMW F 900 XR

Mám na hrbu něco okolo 20 sezon v MH, a tak si snad už i můžu dovolit utrousit sem tam nějaké to moudro. A tady mě jedna stará pravda napadla hned ve vratech prodejny BMW. Zkušení mužové mi jako nováčkovi vždycky říkali: „Ty překoňované a těžké krávy, to se časem každému přejí, sám uvidíš.“ Když se pak nad tím logicky zamyslíš, zjistíš, že měli pravdu. V reálu vážně k ničemu nepotřebuješ 170 koní a taky sama váha macatých cestovních motorek začne člověku časem lézt krkem až tak, že s motorkou radši ani nevyjedete, než byste se s ní mordovali byť jen před garáž.

 

 


 

SPORT – historie GP
Spencer vs. Roberts, legendární ročník 1983

Čtyřicet let uplynulo od jedné z největších bitev motocyklové historie. Pojďme si připomenout, jak si to tehdy rozdávali Freddie Spencer a Kenny Roberts. Když se psal rok 1983, vypadaly motocyklové závody Grand Prix poněkud jinak než dnes. Byla tu jiná skladba závodních kategorií, jiné okruhy, jiná technika a pochopitelně též jiné jezdecké obsazení. Ponecháme-li stranou sajdkáry, tak se tehdy závodilo v kategoriích 50, 125, 250 a 500 cm3 a všechno to byly dvoutakty převážně japonské provenience.

 

 


 

MH SPORT – MotoGP, WSBK

Přestupy a souvislosti. Konec léta je fuč a my pořád ještě kompletně nevíme přesné složení jezdeckého pole pro královskou MotoGP 2024. Rozhodli jsme se tedy udělat alespoň malý přehled toho nejpodstatnějšího, co bude hrát roli v tom, jak bude pole královské třídy příští rok vypadat. Vše souvisí se vším a některé souvislosti mají i dalekosáhlejší přesah.

 

 


 

Rozhovor – David Datzer

Současný král českého road racingu. David Datzer – jméno, které slýcháme na našich přírodních okruzích stále častěji. Drží rekord v Hořicích, prolomil magickou hranici v Dymokurech. Navíc jel letos i Tourist Trophy na ostrově Man, takže se rozhodně bylo na co ptát. Letos jsi zvolil trochu jinou sezonu, než byly ty předchozí. Zvolnil jsi, co se počtu závodů týče. Proč ses tak rozhodl a jaký byl pro letošek plán?

 

 


MH SPORT
Road racing, Hořice IRRC

Plné startovní listiny dosahující kapacity dráhy už před víkendem slibovaly parádní podívanou. Mezi závodníky nechyběl ani současný starosta Hořic, pan Ing. Arch. Martin Pour, takže není lepší podpory od města, než když závodí sám starosta a dlouholetý iniciátor hořického Czech Road Racing Musea. Martin měl zpočátku obavy, aby to nebyla ostuda, ale hořickou trať zdolal se ctí a rozhodně nebyl pomalý.

 

 


 

SPORT
Road racing, Dymokury

Kdo se rozhodl letošní prodloužené prázdniny strávit na závodech v Dymokurech, rozhodně musí být spokojen. Parádní počasí, spousta závodníků, skvělé souboje, dobrá atmosféra a organizace, výborné pivo a pamětní kelímky… co víc si přát. Takové byly letošní Dymokury. Rok od roku se sem také sjíždí větší a větší konkurence od nás i ze zahraničí, což je pro fanoušky jedině dobře, protože to přináší skvělou podívanou. Nejinak tomu bylo i letos. Našlapané startovky toho byly jasným důkazem.

 

 


 

Jak jezdit
… jak na brněnský okruh

Výjezd z poslední zatáčky je nutné trefit naprosto přesně, protože tady se rozhoduje o vaší rychlosti na relativně dlouhé cílovce. Pohlídejte si prokluz zadního kola, protože tohle je zatáčka, která si říká o pořádný highsider (něco o tom vím, rozlomil jsem tady ve 170 před pár lety BMW…). Nebojte se poslat motorku až skoro na obrubník (ti největší borci líznou gumou jeho konec až přes bílý pás), zabořte hlavu do nádrže a sázejte tam jeden kvalt za druhým.

 

 


 

MH Cestopis
V100 vyráží na Schwarzwald / 2.díl

Když jste v cíli (či v polovině) dlouhý cesty, je dobrý na jeden den vysadit. Což činíme i my. Vždyť obyčejná pěší procházka má v kulturní historii Evropy svou nezastupitelnou tradici a od dob, kdy byla tato meditativní kratochvíle vynalezena, už napravila mnohé. Nehledě na to, že ženská část kolektivu se chce prostě jen tak cournout. Domovským městem je nám zde Wolfach, takže oblézáme jeho pamětihodnosti, ba i na menší funění do kopců nad ním dojde.

 

 


 

MH na akci
Prague Harley Days no. XI

Letos se nám schovaly pod souhrnnej název All American Fest, do kterýho patřil ještě Burgerfest a Adrenalin Games. Z výčtu jasně vyplývá, že první zářijový víkend byl na pražském výstavišti zábavy kopec, ne-li dva. I prezident republiky se dostavil a považte, jak by tato věta v této souvislosti zněla ještě před rokem a jak bizarní asociace by vyvolávala. Letos normálka – prezident je holt motorkář, takže prezidentský pár nemohl chybět. A jak jsem to tak pozoroval, nenapadá mě doslova nikdo z žijících, kdo by na týhle akci mohl mít tak obrovskej ohlas, jako měl právě prezident. Což je, přiznejme si, venkoncem pořádnej úlet.

 

 


 

MH na akci
4. setkání majitelů a příznivců CFMOTO

Druhý víkend v září měl pořadatelský tým Journeyman pro majitele a příznivce značky CFMOTO připraven bohatý víkendový program. Již v pátek v poledne se začali sjíždět první nadšenci této čínské značky, a to už na tradičním místě, kterým je Kemp Rožnov pod Radhoštěm. Po příjezdu na registrované účastníky čekala uvítací dárková taška a stylový CFMOTO welcome drink v podobě energetického nápoje v plechovce.

 

 


CO MÁME V TLAPÁCH

Podzimní set našich praktických zkušeností vás trochu vyvede z rychlosti. Rukavice do deště jsou pro jezdce nutností. A když už se vám vůbec nebude chtít na motorku, tak se třeba bude hodit koloběžka.

*Koloběžka Aprilia eSR2-EVO

*Clover HST 66, rukavice do chladného počasí

 

 


 

MH Ojetina
1995 Yamaha XJ 600 S Diversion

Původně to vzniklo jako úplná sranda. Parta kámošů se dohodla, že každej z nás sežene čtyřválcovou japonskou motorku do pětadvaceti tisíc a vezmeme je na výlet po Čechách. Něco jako Top Gear, jen v našich podmínkách s hodně omezeným rozpočtem. Celou tuhle akci jsme pojmenovali jako Zpocenou pětistovku a report z tohohle bláznivýho tripu plnýho smíchu, pláče, radosti a nekonečných poruch si užijete v listopadovém čísle Motohouse. Teď bych vám chtěl totiž představit tu, kterou jsem pořídil já.

 

 


 

Nový tištěný Motohouse 10/2023

V prodeji od úterý 3. 10. 2023
Cena časopisu: 119 Kč (SK verze 4,90 €)
Roční předplatné: 990 Kč
nebo 1.149 Kč s MH katalogem (SK roční předplatné 39,90 €)
Předplatné Česko: www.send.cz
Předplatné Slovensko: www.ipredplatne.sk

 

 

Digitální publikace

On-line – https://www.digiport.cz/vydani/floowie/775-motohouse

 


 

1 komentář

  1. Zdravím celou redakci MH,
    jsem dlouholetý a pravidelný čtenář MH a velmi oceňuji obsahovou skladbu časopisu – člověk tam najde v podstatě vše zásadní, co se týká moto světa. Já nejdříve nalistuju rubriku “Sport” a v rámci ní se vždy kochám články z historie motocyklového sportu, zejména z dějin silničních závodů. Tudíž mé srdce zaplesalo, když jsem v aktuálním čísle MH našel poměrně obsáhlý článek od Františka Feigla “Spencer vs Roberts, legendární ročník 1983”. Na tento souboj dvou velikánů motocyklové silnice mám osobní vzpomínky, páč jako tehdy čtrnáctiletý kluk a velký fanda “rychlého Freddieho” jsem se celý rok špičkoval se svým otcem, fanouškem “krále Kennyho”. Jak to nakonec s bojem o světový titul dopadlo, je všeobecně známo…
    Jinak článek je psán velmi čtivou formou, přitom s patřičným vztahem autora k historickým faktům. Prostě celý článek jsem “zhltnul” během několika minut, ale objevil jsem tam jednu faktickou chybu – v úvodním medailonku o Robertsovi p. Feigl píše, že “… Roberts dokázal v letech 1980 a 1981 svůj primát ještě dvakrát po sobě obhájit”. Co se týká dvojnásobné obhajoby, tak je vše v pořádku, ale stalo se tak v letech 1979 a 1980 – v roce 1981 světový titul v pětistovkách získal Ital Marco Lucchinelli, ale to je pouze drobná vada na kráse…
    S přáním všeho dobrého
    fanda motorek Aleš

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno